Rancilio Rocky eller Minimoka M203

mats

Member
Har planer på att investera i en duglig kvarn till min Rancilio Silvia och det pendlar mellan dessa två kvarnar. Priset är i stort sett detsamma och det som talar för m203'an är dess steglösa inställnings möjligheter. Rockyn har dock också fått bra omdömen och man har redan en Rancilio apparat som funkar utan bekymmer. Så vilken tycker ni man ska gå på?
 

Marv

Well-known member
Jag har ingen erfarenhet av Rockyn men har en minimoka 203 och är mycket nöjd. Jag uppskattar verkligen den steglösa inställningen som gör
att jag kan finjustera malningen efter behov och hålla mängd och tampningstryck konstant. Tror du blir nöjd oavsett vilken du än väljer.
 

zix

Well-known member
Minimokan (M-205) har fungerat bra i ungefär fem år för mig. Känner att jag nog snart kommer att vilja gå vidare till ännu bättre kvalitet, om det finns och går att få tag i till rimliga pengar. Men jag har nog blivit ganska extremt nördig på sistone, eller så har jag bara börjat få köpbehov igen på kaffesidan. Antagligen är det det sista.
Vet inte säkert om Mazzer Mini egentligen är så himla mycket bättre. Den är ju förstås tyngre, och mal snabbare. Den är också steglös. Men Minimokans justering är klart mycket mer lätthanterlig - iallafall tycker jag att det verkar så när jag jämför med min kompis Mazzer.
Rockyn finns i flera varianter förresten. En del har fått bra kritik, andra mindre bra. Kolla på TMC om du vill, du kan dels söka i forumet efter mer positiva kommentarer och dels läsa den mindre positiva recensionen (finns bakom review-länken på framsidan). www.toomuchcoffee.com
 

Large

Well-known member
Jag har en Rocky utan dosator och den fungerar mycket bra. Kritiken mot Rockyn gäller till stora delar dosatorfunktionen. Jag har dock ingen erfarenhet av Minimokan men som jag skrev i en annan tråd här så kan jag ibland sakna möjligheten till steglös inställning av malningsgraden. Inte för att Rockyn har för glest mellan malningsstegen men ibland skulle jag vilja kunna experimentera och finlira lite mer.
Å andra sidan är det bekvämt med en bra skala och fasta steg om man mal kaffe för olika ändamål som tex bryggkaffe och/eller presskaffe förutom espresso.
Jag hade inga problem med min Rocky. Upp ur kartongen och i med sladden bara. Rockyn känns oxå precis lika gedigen och maffig som Silvian. Med sina 7 kg står den kvar där man ställer den så att säga 8) .
 

Anders

Well-known member
Jag har oxå Minimokan (M-205), och jag har lite blandade åsikter. När det kommer till malning är den kanon, den maler snabbt och hur fint som helst. Steglösheten är oxå riktigt nice när man ska finjustera med malningsgrader för olika bönor för att få rätt extraktion.

Dock upplever jag steglösheten som ett litet bekymmer i andra lägen, just eftersom man inte har ngn aning om vart man har sitt "nu"-läge. Vill man mala bönor till andra ändamål än espresso, eller till olika maskiner kan man få bränna ganska mkt kaffe på att pröva sig tillbaka till det där "perfekta" läget.

En annan sak som jag inte gillar är att det blir så förbaskat skitit när man maler, kaffet far lite "all over the place", även om det mesta hamnar där det ska i filterhållaren sprätter det runt förhållandevis ganska mkt och man får finna sig i att gå med trasan och städa betydligt oftare än man har lust med. Hur det ligger till i jämförelse med andra kvarnar när det gäller just den saken har jag ingen aning om, men det är iaf en liten minusfaktor för mig.
 

Large

Well-known member
En annan sak som jag inte gillar är att det blir så förbaskat skitit när man maler

Visst dräller Rockyn lite oxå men det tror jag är oundvikligt när man kör utan dosator. Med lite övning hamnar dock i princip allt kaffe i portafiltret under malning men efteråt kan det drälla lite malda bönor från pipen. Jag har dock placerat mina maskiner på diskbänken så det går fort och lätt att sjasa bort sölet med disktrasan.
 

mats

Member
När man väl kom till skott och handlade blev det en m203'a från kaffemaskinen.se tillslut. Återstår nu bara att komma överens med malningen.
 

TheJaff

Well-known member
Anders sa:
Jag har oxå Minimokan (M-205), och jag har lite blandade åsikter. När det kommer till malning är den kanon, den maler snabbt och hur fint som helst. Steglösheten är oxå riktigt nice när man ska finjustera med malningsgrader för olika bönor för att få rätt extraktion.

Dock upplever jag steglösheten som ett litet bekymmer i andra lägen, just eftersom man inte har ngn aning om vart man har sitt "nu"-läge. Vill man mala bönor till andra ändamål än espresso, eller till olika maskiner kan man få bränna ganska mkt kaffe på att pröva sig tillbaka till det där "perfekta" läget.

En annan sak som jag inte gillar är att det blir så förbaskat skitit när man maler, kaffet far lite "all over the place", även om det mesta hamnar där det ska i filterhållaren sprätter det runt förhållandevis ganska mkt och man får finna sig i att gå med trasan och städa betydligt oftare än man har lust med. Hur det ligger till i jämförelse med andra kvarnar när det gäller just den saken har jag ingen aning om, men det är iaf en liten minusfaktor för mig.
Mina tips till MiniMoka-ägare:

Klipp ut en självhäftande pappersremsa och sätt runt mal-kugghjulet där du kan markera dina inställningar. Själv har jag hitills markerat ut "Musetti-espresso"-malning, fabriksinställningen samt press-malning.

Såga ut en tratt av toppen av en PET-flaska (4kr-pant-varianten) som du sätter i PF när du maler.. på så sätt slipper du i stort sett allt söl. Dessutom passar den bra att ha kvar om/medans man kör lite Weiss-distribution.
 

JvD

Well-known member
TheJaff, hur ställer du in för pressmalet? Måst ni ta bort stoppskruven eller? Om jag kör på det grövsta så blir det inte tillräckligt fin tycker jag.
 

TheJaff

Well-known member
JvD sa:
TheJaff, hur ställer du in för pressmalet? Måst ni ta bort stoppskruven eller? Om jag kör på det grövsta så blir det inte tillräckligt fin tycker jag.
Hmm har du en M-205:a? Tror inte det finns några stoppskruvar på 203:an.

Angående grovleken så har jag bara gått efter guiden på Coffeegeek (http://coffeegeek.com/guides/presspot).. tittat på bilden där och testat mig fram. Vet iofs inte om jag träffat helt rätt än dock.
 

JvD

Well-known member
Nopes, det är en 203:a, köpt från tyskland som HAR stoppskruvar, märkligt va. Jag kände till skruvarna på 205:an men blev överraskad av att de fanns på min 203:a. När jag kommer till stoppskruven avser jag att det är på tog för grovt. Kanske skall göra ett försök igen.
 

Marv

Well-known member
Jag har 203 an och den har defenetivt stoppskruvar. Jag hade svårigheter att mala tillräckligt fin till att börja med. Efter ett besök på kaffemaskinen där de kollade med leverentören tog jag bort stoppskruvarna, de behövs inte...
 

JvD

Well-known member
Om du avser mitt inlägg så var den bara en ordförväxling som du kanske kan gissa, dvs det blev för fin för pressen vid stopskruven. Inte tillräckligt grovt! HAJJAR?

*går iväg och skruvar bort stoppskruvarna*
 

wesaft

Well-known member
Jag hade skruvar på min 203:a också
skruvade upp min säkerhetsskruv för att kunna mala finare, fast då använde jag ocskå lite äldre svårjobbade bönor får jag tillägga. Testade den aldrig för press
 

Akoa

Well-known member
Anders sa:
En annan sak som jag inte gillar är att det blir så förbaskat skitit när man maler, kaffet far lite "all over the place", även om det mesta hamnar där det ska i filterhållaren sprätter det runt förhållandevis ganska mkt och man får finna sig i att gå med trasan och städa betydligt oftare än man har lust med. Hur det ligger till i jämförelse med andra kvarnar när det gäller just den saken har jag ingen aning om, men det är iaf en liten minusfaktor för mig.

Köp en sådan: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=344124000

(eller liknande)
 

kaleii

Well-known member
Jag kör med en ca 10 cm bred målarpensel som jag använder till att borsta ned överflödigt kaffe i sumplådan. Funkar hur bra som helst och kostade typ en tjuga på clas ohlson.
 

Jemo

Well-known member
Det var ju ett tag sedan, men tidigare diskuterade ni problem med att mala tillräckligt fint med M-203:an. Jag blir inte riktigt klok på den kvarnen. Vissa säger att fabriksinställningen funkar fint (jag har själv provat min brors kvarn med samma kaffe och samma maskin som jag själv använder och det blir ok med endast något finare än fabriksinställningen) och andra måste skruva bort stoppskruven för att få kaffet tillräckligt fint. Jag har aldrig behövt ta bort stoppskruven (det är väl den bakre av de två skruvarna på vänster sida ni menar), men jag måste ställa den långt långt LÅNGT finare än fabriksinställningen. Jag undrar därför:
1) Hur kan det skilja så mycket på fabriksinställningen mellan 2 exemplar av samma kvarn?
2) Hur fint vågar man ställa kvarnen innan man riskerar att malskivorna nöts sönder (om den risken överhuvudtaget finns)?
3) Hur många varv finare än fabriksinställningen kör ni med ert nuvarande kaffe?
 

Joppe

Well-known member
Jag kör 2 varv finare än fabriksinställningen för espresso och det fungerar fint. Eftersom kvarnen är nyinköpt har jag ännu inte kollat upp hur långt det är till stoppskruvarna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp