Vad gör ni vid dåligt hantverk?

LL

Well-known member
I de fall man inte går till ett kaffeställe där man verkligen är förvissad om att det kommer serveras en kaffe enligt konstens alla regler hur gör ni då?

Vad jag menar är när man går in på ett ställe och beställer... låt säga en macciato och den självutnämnda baristan gör något i den här stilen.

1. Föser ner kaffe i handtaget och låter tampern nätt och jämnt nudda kaffet. Oftast används tampern till att liksom bara platta ut kaffet.

2. Flushar INTE.

3. Drar i handtaget låter det sitta..kommer på sig själv med att stå och drömma och sätter igång maskinen.

4. Du ser hur kaffet fullkomligt forsar ner i koppen...du kanske i värsta fall även kan se att det är riktigt j*vla tunt.

5. Skummar mjölken lite lagom avmätt och uttråkat med en hand medan hon/han tar betalt.

6. Själper upp en rejäl skumklutt i espresson och chargar dig för hutlösa 25 pix för en kass macciato.

Det här är såklart värsta skräckexemplet men det förekommer ju liknande situationer dagligen runtom i Sverige.
Kan ni med att säga, – Nähä, du den där vill jag minsann inte betala för. Gör om, gör rätt!

Jag kan inte med att säga till utan tiger likt en svensk tiger och muttrar surt över att det var minsann ingen kärlek i den koppen.

Det enda man kan göra är att varna alla för stället eller just den "baristan" och svära på att aldrig gå dit igen.
 

Molarin

Well-known member
Är jag ensam kan jag mycket väl säga till. Alternativt bara vända mig och gå... Men i sällskap tiger jag och håller god min, för att inte verka snobbig.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Samma här :oops:
Språkpolisen måste dock påpeka; Macchiato. Så, nu kan jag andas igen *s*

Det beror lite på var man är också. Cappuccinon i Kalmar häromdagen tillreddes precis så där, men jag hade inte väntat mig nåt annat och tjejen tycker det skulle vara pinsamt om jag lämnade en liten lapp eller sa till, så oftast låter jag bli. Går aldrig till ställen jag inte vet om jag kan få vettigt kaffe om jag befinner mig allt för långt hemifrån så jag inte kan göra min egen kopp...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag vet bara att jag har sagt till vid ett tillfälle. Kanske ett år sedan då jag och min flickvän hade ätit middag ute på ett hyffsat fint ställe. Beställde en Macchiato och fick en riktig besk variant. Påpekade detta och servitören sa att den skulle vara besk... Tja... Jag fick iaf en kopp bryggkaffe och fick kaffet gratis (och den beska Macchiaton).

Men beställer jag en kaffe på ett lite tristare fik så är jag mer tålig. Då är det kanske inte heller primärt för kaffets skull som man fikar, utan för en liten paus och pratstund.
 

LL

Well-known member
Cheffalo sa:
Samma här :oops:
Språkpolisen måste dock påpeka; Macchiato. Så, nu kan jag andas igen *s*

gaaaaahh...och värst av allt jag gjorde det två ggr!!! f´låt...
jag vågar väl knappast nämna att jag jobbar heltid med att skriva. :roll:
 

Jonaz

Active member
Jag pejlar alltid läget innan jag beställer...
Ett tips är att fråga vilka bönor de använder & fördelningen robusta/arabica... Kan de det är det oftast ok att beställa något annat än "bonnkaffe" ;)
 

treefinger

Well-known member
Mycket intressant fråga, jag har under en lång tid tänkt skapa en tråd i ämnet men inte riktigt fått tummen ur..

Det vanligaste felet jag märker är just det du beskriver i att kaffet fullkomligt forsar ner i koppen och vips så har du en dubbel espresso på 10 sekunder. Tunnt och syrligt, helt odrickbart.

Oftast tror jag det berott på att alldeles för grov malning då de tampat rätt väl. Men vad säger man, utan att stöta sig med dem?

Jag till en barista sa:
- Har du testat lite olika malningsgrader? Det kanske hade blivit lite bättre om du körde med en lite finare inställning?

Nä, jag tycker det är svårt.. man vill ju liksom väl, men det är lätt att man trampar dem på tårna känns det som..


:cry:
 

LL

Well-known member
Ja precis!
De kanske i värsta fall ite förstår bättre än att det är så man gör kaffe.
 

zix

Well-known member
LL sa:
Ja precis!
De kanske i värsta fall ite förstår bättre än att det är så man gör kaffe.
Nä, det är just det. Och då är det ju inte snällt att låta bli att berätta att det smakar skit heller, och att de lätt kan göra det bättre.
I närheten av min huvudsakliga arbetsplats finns ett fik, som vi inte behöver nämna vid namn, men stora båtar kan gå under bron som är alldeles i närheten. Fiket är alldeles utmärkt, men första gångerna jag var där var kaffet i stort sett odrickbart. Jag hade beställt enkel espresso, och utseende och smak var som ni skrev högre upp här i tråden. "Baristan" var en ung tjej. Andra gången jag fick samma odrickbara bläk så var jag ensam kund. Tittade på kaffen, sa: "du... den här ser inte bra ut". Smakade, konstaterade "nä, den är inte bra heller". Hon erbjöd sig att göra ny, och jag kände att näää, jag vill inte ha ännu en förstörd kaffe, så jag tog fram riktigt-jobbig-kund-attityden. Föreslog att kaffet kanske kunde vara gammalt, gick till och med in och fiskade upp bönor ur kvarnen, luktade på dem och konstaterade - nja, helt nya var de ju inte (hon var ensam där, jag dissade henne inte inför nån annan, men efteråt skämdes jag lite...). Hon sa (lätt förolämpad, begripligt nog) att bönorna nyss var ihällda från påsen. Det var väl Gevalias Mastro Lorenzo tror jag.
OK, sa jag, gör en till då. (nu kollade jag henne noggrant, men höll käft om att jag gjorde det). Hon tog fram dubbelfiltret, gick till kvarnen... Jag: "men du, en enkel espresso var det alltså. En "liten". Inte en dubbel". Hon: "javisst, men det går bra att göra en liten med det här filtret, man drar bara en gång på kvarnen så det kommer i mindre kaffe, åså..."
Ridå.

Till sist lyckades jag övertala henne att göra en dubbel till mig istället. Hon hittade inte på enkelfiltret... Sen blev det drickbart. Var tvungen att ursäkta mig nästa dag för att jag hade varit besvärlig mot henne, men hon tog det bra. Och lektionen gick tydligen in. Har fått drickbart kaffe där sen dess, men riktigt bra blir det nog aldrig.
 

Marv

Well-known member
Denna diskussion är mycket intressant, har länge grunnat på detta.. Jag tror att det finns de som är okunniga och därav gör ett dåligt jobb. Det finns de som är ointresserade.
En tanke som slog mig var att man skulle kunna ta fram ett slags betygsmall med olika kriterier, betyg 1-5. På baksidan finns en kort beskrivning av kriterierna och vad som är önskvärt /inte önskvärt. Dessutom några länkar till några bra sidor på nätet som beskriver hantverket.
Tanken är att ha med sig en bunt av dessa fickan. Vid en besök fyller man i en och lämnar till personalen innan man går. Är de intresserade kommer att vilja lära sig mer.
Vad tror ni ? Är jag som uppfinnaren från sundbyberg i Lorry ?
 

treefinger

Well-known member
Marv sa:
Denna diskussion är mycket intressant, har länge grunnat på detta.. Jag tror att det finns de som är okunniga och därav gör ett dåligt jobb. Det finns de som är ointresserade.
En tanke som slog mig var att man skulle kunna ta fram ett slags betygsmall med olika kriterier, betyg 1-5. På baksidan finns en kort beskrivning av kriterierna och vad som är önskvärt /inte önskvärt. Dessutom några länkar till några bra sidor på nätet som beskriver hantverket.
Tanken är att ha med sig en bunt av dessa fickan. Vid en besök fyller man i en och lämnar till personalen innan man går. Är de intresserade kommer att vilja lära sig mer.
Vad tror ni ? Är jag som uppfinnaren från sundbyberg i Lorry ?

Mycket mycket bra förslag.. Jag är jättegärna med på en sådan grej. Jag har gått och grunnat på precis denna tanke med baz här på forumet under påskhelgen, men jag är för handlingsförlamad för att fixa iordning en sådan lapp. Skulle någon kunna fixa detta vore det ju en stor tjänst vi gjorde för allmänheten.
 

Lars

Well-known member
Rent generellt så brukar jag nog mest tiga och lida, men det har hänt att jag har sagt till. På ett ställe i Malmö, så fick jag en espresso som inte var något vidare. Det brukar inte vara bra på det stället, men eftersom flera av kollegerna brukade gå dit, så "hamnade" man där ganka ofta. Till svar fick jag att "Vi har haft lite problem med maskinen, men det är ingen som märker det. Jag gör en ny till dig." Jag försöker undvika stället så gott det går...

Man skulle kanske, lite diskret, kunna lämna en lapp med information om kaffekurser... men då kanske betygskorten är bättre.

Man får nog dock acceptera att det inte är alla caféer som har som affärsidé att servera gott kaffe. Jag tror inte att det är alla som tycker att McDonalds har de godaste burgarna, men de säljer ganska många... Själv skulle jag inte få för mig att lyssna på musik i mp3 format, för att jag tycker att ljudet suger. Det är väl samma sak med kaffe antar jag. Vi som bryr oss är fortfarande i minoritet, även om allt fler blir intresserade!

/Lars
 

wesaft

Well-known member
Tänk mer på alla dessa usla kaffeställen, var på Kosmos (enda stället öppet, förlåt ;)) igår och fick en riktigt äcklig dubbel.

Vi borde kanske sikta mot källan istället?
Hjälpa Moteriva och Kahls mfl leverantörer med lätta bra guider. Vet inte hur de jobbar nu, men deras namn dras ju ner i skiten om man får dåligt kaffe där. De gör säkert redan detta, men ägarna av ställerna är väl glada sålänge de tjänar pengar.

En dubbelsidig inplastad A4 kanskee kunde funka? eller flera
Det är omsättning på personal.

Känns nästan som man är skyldig att göra något, tänk alla som inte har en aning om hur gott det kan smaka.

Sikta in oss på ägarna vet jag inte, det är också en väg.
Visitkorten i Umeåtråden väckte tanakrna til liv igen.
 
Nåt jag lagt märke till på "lite sämre ställen" är att det tampas otroligt löst, en utplattning av kaffet ungefär. Varför gör de så? Är det bara för att de inte vet bättre?
 

andcar

Well-known member
erikpettersson sa:
Är det bara för att de inte vet bättre?
-Förmodligen. Dålig utbildning. Fattar inte att det kan vara så dålig standard på så många ställen när Beige kör gratis utbildningar för kaffépersonal. Antingen vill/orkar folk inte gå. Eller så har Beige misslyckats i att nå ut med att de har gratis utbildning. Eller så bryr sig inte ägarna om att deras personal ska vara kunniga och välutbildade. :?
Konstig är det iaf.
 

Molarin

Well-known member
erikpettersson sa:
Nåt jag lagt märke till på "lite sämre ställen" är att det tampas otroligt löst, en utplattning av kaffet ungefär. Varför gör de så? Är det bara för att de inte vet bättre?

Det blir ju så liiite kaffe annars juh!!! :)
 

andcar

Well-known member
Molarin sa:
Det blir ju så liiite kaffe annars juh!!! :)
Kan ta en anekdot från tidigare i dag. Hängde vid bardisken inne på News och tog en enkel o snackade lite med Costas under lördagsrushen. En kvinna beställer en stor latte och en dubbel espresso. Costas ställer fram den dubbla espresson och gör klart latten (häller mjölken i den andra dubbla espresson han gjorde samtidigt). När han sekunderna senare ställer fram latten brevid den dubbla så står kvinnan kvar en stund. Sen frågar hon; ska det inte vara något mer här och pekar på den dubbla. Suck... :roll:
 

treefinger

Well-known member
Visst, lustigt för oss kaffenördar, men vi kan väl ändå inte begära att allt vanligt ointresserat folk ska veta att en espresso faktiskt är väldigt lite kaffe. Vad jag menar är att alla är vi ju nybörjare (oupplysta) någon gång. Att man kan begära sånt av de som är bakom spakarna är väl lite mer angeläget?
 

andcar

Well-known member
treefinger sa:
Att man kan begära sånt av de som är bakom spakarna är väl lite mer angeläget?
-Givetvis är det där det stora problemet ligger, att man får inte vad man beställer, för jag har aldrig beställt "en överextraherad espresso". ;)
Tyckte bara det var lite lustigt med att hon inte hade koll på vad det var hon hade beställt.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp