Göteborg Mahogny Coffee

wesaft

Well-known member
Mahogny hittar du på Skånegatan mittemot ingången till Svenska mässan.

Jag var där en sväng igår, blev trevligt överraskad, de hade slut på sina vanliga La Tazza d'Oro - FM Bar, 50% robusta. De körde istället för dagen Karalis Gold, en 90/10 blandning, som smakade utmärkt!

Hoppas de vill byta böna nu, jag gillar ju Arabica :)
 

wesaft

Well-known member
Äntligen blev det ett besök och en espresso efter lunchen.
Nästan tre veckor sen sist, skrämmande.

Dags att laga cykeln och stationera den på jobbet :)
Den nya fd Bönor&Bagels baristan kunde göra god espresso, får testa en cappu nästa gång endast för att kolla mjölkkonsten.
 

Molarin

Well-known member
Ny, tatuerad barista gjorde helt ok Cappuccino i dag. Till det inmundigades (ilMolinos?) bakverk med choklad.

Ingen sensation men väl godkänt.
 

wesaft

Well-known member
Jahopp, då tog jag cykeln till Mahognyidag vid 15, så är det stängt!
Ingen lapp eler något, öppet till 18 i vanliga fall.
 

wesaft

Well-known member
Ja, Skånegatan.
Jag var där samma tid igår, då höll de öppet.
Jaja, ibland kanske det händer något som gör att de måste stänga och rusa iväg.
 

wesaft

Well-known member
Var där idag igen efter lunch på världskulturmuseet (mycket god lunch där)
Nu satt iaf en lapp uppe, Bettina sjuk, öppet imorgon igen som vanligt.

Vi tog oss upp till Gibraltar istället.
 

wesaft

Well-known member
Båda två baristorna som jobbar på Skånegatan nu i sommar är stabila.
Fått fina koppar kaffe när jag varit där.
 

Fredrik

Well-known member
Ett plötsligt Göteborgsbesök med familjen och jag hade möjlighet att prova av tre kaffebarer, varav Mahogny på Skånegatan var en av dem.

I god ordning testar vi (jag och frun) oftast ställets cappuccino. Enligt mig går det inte att göra en god, len och smakrik cappuccino utan att ha ordentlig koll både på espresson och på mjölkskummandet.

Vi är inte riktigt nöjda med det som serverades på Skånegatan. Nu handlade det om felaktiga proportioner mellan skum, mjölk och kaffe. Mjölken var alldeles för hårt skummad och la sig som ett lock ovanpå kaffet som därmed blev för "starkt". Mjölken blandade sig i princip inte med espresson. Förutom fadäsen med mjölken gjorde baristan ett gott intryck.
 

Musicman

Well-known member
Mitt första besök hos Mahogny

Hallå där,

Jag passade på att ta ett första besök på Skånegatan efter Lisebergsbesök med syster och alla barn. Tyvärr var jag lite småstressad men jag hann med en mycket trevlig stund hos Henrik som berättade om deras olika kaffesorter, hans filosofi med mera. Jag lämnade fram mitt kort från riktigtkaffe.se och berättade lite om forumet. Espresson (som var gjord på bönor från La Tazza Dóro) var strålande (hade aldrig smakat på en 50/50 blandning innan) och cappucinon direkt efter var välgjord med mycket bra skummad mjölk och smakade fantastiskt bra! :) Baristan Henrik var strålande trevlig och väl påläst och ovanligt dedicerad till smaken, hantverket och framförallt kunden. Mycket imponerande och trevligt! Jag hade dessutom inga kontanter så jag fick köpa mina första La Tazza-bönor på kredit (syrran och pappa bor runt hörnet). Händer typ bara i Göteborg...:cool:

Som många av er redan upptäckt; ett kanonställe, rekommenderas varmt!

Musicman
 

Molarin

Well-known member
Haha! Ja, de har grymt bra betalningsmöjligheter...

Jag var också på Liseberg i dag men tog min kaffe på da Matteo Torrefazione.
 

Sig. G.

Active member
tja, det är den gamla skolan... långt innan det fanns snygga och välformade tabletter att lägga i blindsilen! Se det inte som läskigt - det blir ju rent!!!! ,~}
 

tromb

New member
Nja

Har givit Mahogny flera chanser. Kan inte påstå att personalen imponerar med sina sociala färdigheter. Då finns det andra ställen att hänga på, om man vill att kaffet och samvaron skall ha en bättre balans.
 

Sig. G.

Active member
Vi vann!

Passar bara på att påpeka att vi blev årets café 2007! Kan vara bra att veta i jakten på den perfekta...
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp