naken filterhållare

Marv

Well-known member
Hej !
I min jakt på en så bra espresso som möjligt har jag nu börjat att fundera på en naken filterhållare. Är det någon av er som har detta ? Några erfarenheter ? Är det värt besväret/pengarna ?
 

Ante

Well-known member
Köpte ett extra handtag till min classic från verner och verner här i umeå gick på väl på 430 spänn om jag kommer ihåg rätt.

Har inte hunnit jämföra smaken på espresso från öppen vs. vanlig filterhållare ordentligt men jag får betydligt schysstare crema med den öppna iaf.

Sen är ju en ny pryl att leka med aldrig fel :D
 

Ante

Well-known member
peterblad sa:
Vad är en naken filterhållare? :oops: :?:


voila!

t_pict6149__custom__100.jpg
 

Marv

Well-known member
min tanke var nog inte att direkt få bättre smak utan snarare att
kunna se extraktionen och sedan förbättra min teknik.
Därigenom tänkte jag mig att få bättre smak..
 

Ante

Well-known member
enda nackdelen jag har märkt det är att det skjuts ut små små tunna strålar ur filtret ibland.

detta går dock att motverka genom att överdosera lite och tampa lite hårdare....
 

Nickeh

Well-known member
Det är klockrent om man vill utveckla sin tampnings teknik. Den skillnad jag har märkt i kaffet är att creman blir större till volymen men lite mer instabil och försvinner snabbare.

Rent teoretiskt borde det nakna handtaget vara mindre tempraturstabilt men i slutändan så ska det inte göra någon större skillnad.

Men som sagt, bra verktyg för att analysera en felaktig tampning...

http://www.home-barista.com/naked-extraction.html
Klockren sida på ämnet som tar med det mesta man kan vara nyfiken över
 

Marv

Well-known member
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, det låter som att jag får lägga till detta till önselistan....
 

Tobias

Well-known member
Jag tar upp det här ämnet igen lite. Var exakt om någon vet kan man få tag på ett bottenlöst handtag till en BFC vet inte hur skillnaderna är mellan olika maskiner men antar att det finns. Funkar alla e61 till varandra?
 

Lars

Well-known member
Jag beställde från espressoparts.com, men jag var i USA vid det tillfället så de skickade det till min adress där och så tog jag med det hem. Jag betalade motsvarande 500 kronor inklusive en filterkorg (trippel, 21g). Vet dock inte om de skickar utanför USA.

/Lars
 

disco_stu

New member
Mina erfarenheter av den nakna filterhållaren är precis som nämndes tidigare, att det är bra för att utveckla sin tampningsteknik. Dålig teknik blir pinsamt tydlig. Man ser också direkt om man använder gammalt kaffe, för då vill det till att spruta små strålar som oftast inte hamnar i koppen ;)
Creman har en tendens att bli lite mer bubblig och får därför mer volym, men sjunker ned mycket snabbare.
Sedan har vi det här med temperaturstabilitet. Filtret lagrar mycket mindre värme eftersom det är mindre metall i det, men det spelar ingen roll eftersom vätskan aldrig kommer i kontakt med botten av filtret. Det är det som normalt kan kyla ner kaffet och det är ju bra :D
Upptäckte också under mina experiment att jag kunde se en tendens till att vätskan alltid ljusnade mycket snabbare på en halvan av filtret. Trodde först att det berodde på min teknik, men resultatet blev detsamma när jag tampade snett åt "andra hållet" för att kompensera. Det visade sig att maskinen inte stod på plant underlag....
Lite dyrt var det att skicka efter från USA, men vad gör man inte för sitt kaffe ;)
 

Marv

Well-known member
det verkar ju vara ett bra verktyg för att förfina tekniken !
Man ser också direkt om man använder gammalt kaffe, för då vill det till att spruta små strålar som oftast inte hamnar i koppen
hur gammalt är gammalt ?

är det ngn som försökt köpa från
www.espressoxxl.de de verkar ha vettiga priser i alla fall...
 

Dongo

New member
Hej,
Jag borrade/filade helt respektlöst upp ett ca 5cm hål i min filterhållare, den känns tillräckligt stabil för att klara det och har funkat bra hittils.
 

cango

Well-known member
oxå borrat/sågat/filat min och denna är den enda vi kör med. Lite stänk i morgontrötthetens namn blir det nån gång, men det får man ta.
Mycket enklare att rengöra, då det är i princip bara filtret som blir skitigt, och inte som innan.
 

Marv

Well-known member
Det får nog bli till att köpa ett en extra filterhållare och vandra ner till verkstan på jobbet och sätta fräsen i den...
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp