Alternativ: Låglaktos/laktosfritt

kaleii

Well-known member
Tjenix. Har sett folk snacka lite om laktosintolerans och sojamjölk här på forumet, och tyckte att det skulle passa perfekt med en sån här tråd.

Jag är själv laktosintolerant sedan en sådär 8 år, och har hittat en hel del gångbara alternativ. Har dock hittat några riktiga fallgropar, så jag tänkte varna lite för dem också.

Det mest ekonomiska alternativet är Arlas låglaktosmjölk. Den kostar typ 13 kronor litern, och smakar aningen sötare än vanlig mjölk. Funkar alldeles utmärkt i en Caffè Latte eller en Cappuccino. Det rör sig dock som låglaktos, så det är inte helt omöjligt att man får ont i magen om man konsumerar för mycket. Jag har dock inga problem med den, och kan dricka flera latte om dagen.

Valio har en laktosfri mjölkdryck som smakar precis som vanlig mjölk, och som funkar alldeles utmärkt. Priset är dock ca 20 kronor litern, vilket känns lite ruttet.

VARNING dock för Arlas laktosfria mjölkdryck. Den kostar precis som Valion typ 20 kronor litern, men nackdelen är att den har en aningen bitter eftersmak, som förstärks helt otroligt mycket när den värms upp. Minns ni "Stopp och väx" från det glada 80-talet? Det var ett medel som man penslade på naglarna så att man inte skulle bita på dem. Arlas laktosfria mjölk smakar ungefär som att man har hällt ned Stopp och väx i en liter vanlig mjölk.

Vad gäller sojamjölk så var det ett tag sedan jag köpte hem det. Men jag minns att det finns en blå/grön förpackning av märket Alpro (tror jag). Den som är aningen sötad med äppeljos är väldigt, väldigt god i latte. Sojamjölk skummar dessutom rätt rejält, vilket gör det lite annorlunda och roligt att jobba med. Har som sagt inte provat det än med min Giotto, men det kommer nog.

Om det verkligen kniper så käkar jag två stycken Lactrase, som finns att köpa på apoteket. 100 tabletter kostar 265 kronor, så det blir typ 5 kr extra för en latte (eller en rätt med mycket mjölk). Ibland är det värt det.

Kom gärna med egna förslag och berätta om era erfarenheter. Det är rätt många här i landet som är laktosintoleranta (5 % enligt uppgift), och det är synd att fler personer inte vet om alternativen.

Allt fler ställen börjar köra med låglaktosmjölk, laktosfri mjölk eller sojamjölk, och det hjälper verkligen att tjata på ställena. Jag har fått flera cafeer att ta in det, och det är verkligen bra för både affärsverksamheten och kunderna.
 

macchiato

Member
Hej!
Jag brukar dricka en hel del sojamjölk, inte för jag är laktosintolerant men brukar tycka om att variera mig.
Den sojamjölk jag tycker fungerar bäst att skumma med är Gogreen osötade. Nu blir det inte så där jättegott med bara osötad sojamjölk till Latte och Cappa, så jag brukar blanda hälften + hälften sojamjölk från Alpro (Blå förpackning+Calcium)för att få till smaken. Denna blandning går hyfsat bra att få till lite Latteart med.
Dessa Sojaprodukter finns i de flesta affärer tex Coop forum, Ica Kvantum, Maxi mfl.

Macchiato
 

rainman

Active member
Min intolerans är oftast stressrelaterad så jag kan dricka vanlig mjölk i ganska stor utsträckning så jag har inte botaniserat speciellt mycket i vad som finns. Vet bara att låglaktosmjölken från arla var för söt, och det var ingen behaglig "jagharsockratmjölken" söt utan nån sliskig söt smak.
Jag ska nog ta och testa några av dom du nämner här.
Tack för tipset!
 

BSOBY

Member
Jag har ingen laktosintolerans men tycker att sojamjölk ger godare smak än vanlig mjölk. Den jag oftast köper är Alpro eller Provamel (samma sak tror jag) med calcium, epplejuice och alger. Alger låter rätt skumt i kaffe men det smakar gott i alla fall. Och med bodum mjölkskummare får man hur mycket skum som helst. Inte så mycket skum med Silvia men smaken är densamma.
 

PerryE

Active member
Kan intyga att havredryck inte är någon hit - eftersom äldsta dottern är mjölkallergiker har vi alltid havredryck hemma och vid ett tillfälle när jag skulle göra cappuccino var mjölken slut... Det blev bara konstigt när jag skulle skumma havredrycken och smakade underligt. Kall är den alltid god annars!
 

Hanna

New member
Hjälp mig! Jag fattar inte, jag har testat alla möjliga sojamjölker, och det skär sig!!!! Vad göra?
 

nnnc

Active member
En intressant egenskap hos sojamjölken är att den inte bränns vid, kan vara roligt att exprimentera med att skumma vid höga temperaturer.
 

jaktlycka

Active member
Hjälp mig! Jag fattar inte, jag har testat alla möjliga sojamjölker, och det skär sig!!!! Vad göra?

Jag har fått sojalatte på café som skär sig. Verkligen skär sig ser ut som om man hällt vinäger i ett glas mjölk. Har aldrig råkat ut för detta hemma dock så vad det beror på vet jag tyvärr inte.

Men för att lyckas med en sojalatte hemma tar jag den blå Alprosoja, den sötade varianten. Den osötade smakar...soja.

Värm den inte för mycket, precis som med vanlig mjölk. Den är väldigt lätt att skumma och smakar otroligt gott i latte. Har aldrig råkat ut för att kaffet skär sig med denna.



Lyckas f.n inte få in bilder i forumet,

LÄNKAR istället
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp