Malmö Lilla Kafferosteriet

bobby orlando

Active member
Sprang förbi på lunchen idag, dörren fortfarande låst men fick tag på en liten folder. Gourmetrosteriet för färskt nyrostat kaffe... Öppnar inom kort stod det!
 

mrjohan

Well-known member
Blev en enkel i lördags, gjord på deras Natural Mystic-blandning. Måste dricka några fler innan jag avger ett omdöme.. ;)

"Natural Mystic är rosteriets espressoblandning som riktar sig till Baristor. Blandningen kräver vissa förkunskaper om kaffe för att kunna ta fram espressoblandningens unika karaktär. Brasilien, Indonesien, El Salvador och lite Indisk Monsoon ger detta kaffe en jämn och välbalanserad espressokaraktär. Det finns en tydlig sötma, subtil kryddighet och en fruktig eftersmak som påminner om grape tonic. Passar till alla espressobaserade drycker i caféet."

Får se om jag lyckas känna de smaker som Filip (?) beskriver enligt ovan i deras kaffe-folder.
 

Fredrik

Well-known member
Jag köpte med mig 1/4 kg av Indonesien Sulawesi och Brasilien Recreio för att testa hemma. Men, jädrans vad det är svårt med singel origin. Espresson föll mig inte riktigt i smaken - för mycket av kryddor, jord och annat mörkt och för lite frukt. Men rostningen och kvaliteten var det inget fel på :!:
 

OlaA

Well-known member
Kan tilläggas att de bara har öppet till 18.00 på vardagar och stängt på Söndagar. Lite synd tycker jag :(
 

tobbeg

Active member
Jag pratade med ägaren om den där maskinen när jag var där på kaffekurs för några veckor sedan.

De ska tydligen kunna ställa in vattentemperaturen till espresson så att den blir perfekt anpassad till de bönor de kör för tillfället. Ska bli mycket spännnande att gå dit att prova.
 

mrjohan

Well-known member
The Synesso is in tha house! Dock inte på plats nere i baren än. Installerad nästa vecka om det vill sig väl.

Nästa Malmö-jam blir väl här? :cool:
 

Lars

Well-known member
Nu är maskinen på plats. Elen är inkopplad men inte vattnet. Detta kommer att ske på onsdag enligt Filip. Tog en (suddig) bild på skönheten med mobilkamera som jag skall försöka lägga upp...
 

RuneL

Well-known member
Så er synessoen startet op. Jeg var lige forbi for at handle lidt kaffe og fik en smagsprøve fra maskinen. Den er ursnygg! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp