Malmö Lilla Kafferosteriet

Coffea

Member
Tänkte sticka in min näsa där(på lilla kafferosteriet) i nästa vecka, verkar himla tevligt och bra. Några varma rekomendationer?
 

Agathorn

Well-known member
Tänkte sticka in min näsa där(på lilla kafferosteriet) i nästa vecka, verkar himla tevligt och bra. Några varma rekomendationer?

Tja jag vet inte, jag tog en enkel espresso och en caffe latte, båda goda. Bäst tyckte jag dock att espresson på nesto var, något kvarter därifrån. Bryggd på la marzosso :)
 

FabianP

Well-known member
...jag fortsätter här istället för i "vart tog nesta vägen"-tråden...

Tack för kaffet innan idag! Tror att ni har ett riktigt starkt nördkoncept på G bak vid rosten. Jag är iaf stormförtjust och kommer tillbaka så fort jag kan. Gott snack - gott kaffe, perfekt kombination :coffee:

Att jag dessutom fick tummen loss och äntligen köpte guldfilter till Moccamastern var också en riktig vinst med besöket, det tog Haugaards Hama till nya höjder :)

/Fabian
 

Joakim C

Well-known member
Fick en fantastisk enkel på Aricha10'an idag. De säljer också 125g påsar för 50spänn vilket jag antar får ses lite som ett kap.
 

Matte_L

Active member
Om jag är rätt informerad så fick Lilla Kafferosteriet utmärkelsen som Sveriges bästa Specialkaffeställe igår på Årets kock.

Ett stort grattis är väl på plats att utbringa.

/Mattias L
 

FabianP

Well-known member
...och missa inte deras "Singel brew" på valfri böna, som Kristian med kärlek brygger med guldfilter till en. Jag är stormförtjust i det konceptet, droppkaffekärlek till alla! :)

/Fabian
 

stefanolo

Well-known member
Var på Lilla Kafferosteriet i fredags kväll med äldsta dottern (11..och redan blivande coffeeholic) och köpte en påse Gourmetblandning. Alldeles nyrostade i fredags så rådet lydde "vänta med dem tills söndag kväll"...så för en stund sedan åkte några mått i kvarnen och ner i PF. Riktigt riktigt gott och nog den godaste doppio jag lyckats skrämma ur Silvian hittills (nybörjare som jag är...har haft henne i ett halvår). Blir säkerligen fler besök på Lilla kafferosteriet framöver...och på Solde. Finns det fler kafferosterier i Malmö...eller i Malmös närhet (kanske lite dum fråga...skannar av forumet men tar gärna emot tips)?
 
Senast ändrad:

stefanolo

Well-known member
Tack för tipsen! :) Ska försöka få tillfälle att besöka dessa under våren. Just nu jobbar jag intensivt på att njuta av Gourmetblandningen från Lilla kafforosteriet och ser fram emot att få testa någon av de andra rosteriernas bönor. När det gäller Sandby Kafferosteri verkar de vara lite svårtillgängliga...det kanske är meningen? Inga namn på återförsäljare på bloggen men iofs en adress på fb-sidan. Var hittar man bönorna/vem säljer? Såg på fb att deras kaffe serverades på Djäkne. Kanske dit man ska går för att få smaka och eventuellt köpa nyrostade bönor?
 

tellen

Member
Sandbys bönor finns på Teochkaffehuset, alt ICA clemenstorget i Lund.
Annars är ju alltid ett besök på Djäkne trevligt
 

pojoel

Well-known member
Jag brukar tjata om Sandbys Genuin Espresso.
Med reservation för min korta tid i finkaffevärlden, anser jag att det är det smaskigaste fullarabicakaffet som någonsin lämnat min Silvias portafilter.
 
Senast ändrad:

stefanolo

Well-known member
Jaha, då var man inne på andra 500-gramspåsen från Lilla Kafferosteriet. Denna gång blev det en påse "månadens espresso" med 70% Fazenda Santa Ines och 30% Korate. Fick ypperlig service inne i den lilla kaffehörnan av en mycket trevlig barista som inte lämnade något åt slumpen. Han hällde nämnda blandning/rostning i kvarnen och gjorde två latte till mig och flickvännen. Den absolut bästa latte jag någonsin druckit. Punkt! Det blev lite prat om hur jag skulle få till riktigt fylliga smaker i mina hemmaextraherade doppios ur Silvian. Bl.a. mer kaffe i pf. Mixtrade lite med malgraden i Mahlkönig Varion och har landat på 18 gram, ett par lätta "thumps" med pf mot tampermattan och en ganska lätt och kontrollerad tampning. Förhållandevis långsam extrahering med mörka droppar i början och sedan små tunna svansar i ca 30 sek. Har blivit riktigt trevliga dubblar både "straight up" och som cappu och latte. Mums! :)
 

stefanolo

Well-known member
Snart tomt i påsen med "Bistroblandning" och det var också en trevlig bekantskap. Lite kraftigare karaktär men helt i min smak. På grund av ny maskin, La Spaziale Mini Vivaldi II, och två av tre döttrar mer än vanligt kaffesugna, så gick innehållet åt snabbare än vanligt.

Måste än en gång berömma Lilla Kafferosteriet för deras trevliga och intresserade barristor. Engagerat svarar de på frågor och visar att de gillar sitt jobb och kontakten med intresserade kunder. Hit kommer jag gärna igen. :) /Stefan
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp