Tamper eller inte tamper........det är frågan

peterblad

Well-known member
Jag har läst på en massa sidor att det är viktigt med en bra tamper. Jag har lite svårt att förstå vilka egenskaper en bra tamper ska ha utöver att trycka ihop kaffet. Jag har köpt en Gaggia Classic, med den följde en plasttamper som jag i mitt eget tycke kan prestera en alldeles ok espresso med.

Jag har noterat att det i flera affärer finns tampers i metall från 199:-, nu är frågan, vad går jag miste om med min medföljande plasttamper jämfört med en riktig proffstamper (förutom det uppenbara synintrycket) :)
 

Molarin

Well-known member
Det är lite som skillnaden mellan "pc" och Mac. En pc med Windows fungerar bra och det blir ungefär samma resultat på arbetet. Men en Mac är lite snyggare och så känns det mycket skönare...

;)
 

peterblad

Well-known member
Hehe,

jag har aldrig använt Mac heller.......... :?

Jag antar att det är att jämföra med att köpa en dyrare klocka, dvs visar tiden den också, men det känns på något sätt bättre ändå. ;)
 

ATH

Member
Det handlar också om att kunna få ner 15kg i handtaget på ett vettigt sätt, så att det inte blir snett. Då hjälper det med att ha en stabil tamper med en knopp som man trivs med.
 

johey

Well-known member
Menar du att du lägger 15 kg vikt på tampern när du pressar kaffet? Wow. Själv äger jag inte ens någon tamper, utan jämnar bara ut det så bra jag kan med handen och sen låter jag kaffet pressas i och med att jag vrider åt handtaget. Men ja, jag ska köpa en tamper när jag får råd. =)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ursäkta om jag svär i kyrkan, men hade inte du en Krups? :? Krups gillar inte att man tampar. Lyft på silkoppen så ska du finna en plastskiva (som inte går att ta bort!) Den ger själv ett mottryck så du ska "slippa tampa".
 

johey

Well-known member
Det stämmer bra det där med att jag har en Krups :). Jag är dock lite osäker på vad du menar med silkopp och plastskiva. Min Krupps ser inte exakt likadan ut som de nyare modellerna jag har sett. Nedan följer en bild som bör visa det mest vesäntliga. Ser det ut som du tänkte dig?
kaffe2.jpg
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Precis, och här smälter denn tråd ihop med den om malningen. Du ser svart plast i botten av filterhandtaget? Det gör jag. Det är ett mottrycksmembran som har till uppgift att skapa just ett mottryck, som du annars får, på andra maskiner, genom att labba med malningsgrad och tamping. Detta göra tt det är svårt att få en välextraherad espresso med Krups. Är du nöjd så fortsätt med det, jag vill inte vara så kategorisk som de andra ;) Var och en efter eget tycke. Men provar du den "riktiga" modellen med filterhandtag av kromad mässing utan mottrycksskiva och maler rätt och tampar rätt så ska du se att samma kaffe smakar helt annorlunda. Detta kan skapa det här jobbiga ha-begäret! :lol:
Kör så det ryker!
 

johey

Well-known member
Hmm oki... Hur funkar det? Alltså, den där plastbotten når inte upp till filtret, utan så vitt jag kan tänka mig, har den till enda syfte att fördela det färdiga kaffet någorlunda jämt i de båda piparna (vilket den förvisso misslyckas ganska duktigt med).

Jag provade just att dra igenom vatten genom filterhållaren, med filter, utan kaffe, och det tar 12 sekunder att göra en motsvarande dubbel espresso. Lika lång tid som om jag gör samma sak utan armen ditsatt.
 

rhide

Well-known member
För att göra en bra espresso behövs dessa saker, med fallande prioritetsordning:
1. Bra tamper
2. Espressomaskin

... eller något sånt :p

Att skaffa en tamper som passar precis för filtret är värt GULD. Att tampern väger hyfsat, är skön att hålla i och ser snygg ut är stora plus, men dess viktigaste egenskap är att tampa kaffet jämt. Flera här rekommenderar en konvex tamper, så jag köpte en sådan och blev GRYMT nöjd!

Man skulle kunna sammanfatta i de ord någon här sa när jag frågade: "Skillnaden mellan bra och dålig tamper mäts i parsec". Jag vet inte hur den kvoten får enheten meter, men det låter som mycket - och det ÄR det!

(Jag har en Xpressivo Barista: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=176&SubCatID=37)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
För att göra en bra espresso behövs dessa saker, med fallande prioritetsordning:
1. Bra tamper
2. Espressomaskin

Öhhh, nä. Snarare:

1. Bra och färskrostade kaffebönor.
2. En bra kvarn.
3. Rätt mängd kaffe och med rätt malningsgrad.
4. Rätt temperatur på vattnet.
5. En bra espressimaskin (som kan leverera jämnt tryck och temp).
6. En konvex tamper.

Tampern i sig är lite överskattad. Den gör skillnad, särskilt om den är konvex. Om den är skön i handen, snygg, osv, är egentligen bara tillfredställande utseendemässigt och estetiskt.

Visst KÄNNS det bättre, men det blir inte bättre för att man har ek i handtaget, i jämförelse med plast.

Konvex vs platt och rätt storlek (såklart) på tampern i all ära, men bra bönor är tusen gånger viktigare. På tal om bra bönor, fasen, jag måste nog snart beställa mer Espresso Monkey Blend...:cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Däremot skulle en klick-tampermatta vara lite kul.
Undrar när den kommer...:cool:

Då blir man inte låst vid en tampermodell och kan fortfarande klicka sig fram till rätt tryck. Bara den inte blir sjukt dyr som klicktampern...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Inte lika snyggt, och inte lika kul. Men allt beror ju på priset, jag tänker inte betala över tusen spänn för en klick-tampermatta, lika lite som jag tänker betala över tusen spänn för en klicktamper.

Det känns bara som om de försöker blåsa en på pengar när de pumpar upp priset så högt, och det dödar köpglädjen. Det finns liksom inget skäl till att den skulle behöva kosta dubbelt så mycket i sverige som i USA.:nowink:
 

rhide

Well-known member
Vad tusan.. bara att ta 2 brädbitar lite rundstav några fjädrar och poff så har man byggt en clickmatta... vad kostar det? ungefär 40:- istället för 1000:-

Eller så kan man ju helt enkelt hitta en snygg våg som passar :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad tusan.. bara att ta 2 brädbitar lite rundstav några fjädrar och poff så har man byggt en clickmatta... vad kostar det? ungefär 40:- istället för 1000:-

Ja. Men det är inte lika snyggt, inte lika exakt, inte lika användbart/ergonomiskt och inte lika lätt att hålla rent. Men tanken är god. :cool:

Dessutom är det ingen idag som vet vad den klick-tampermattan kommer att kosta (antar jag), för den finns inte ute till försäljning än.
 

algr01

Well-known member
Hej!

Svar på Johan och Cheffalos dialog:

I min lite nyare modell, XP2070 (har ingen lika snygg bild tagen som Johan, ännu iaf...) så finns som jag uppfattat och kan bedöma detta mottrycksmembran i själva filtret. Det är dubbelbottnat. Sedan finns en plastbottnen i greppet men det delar som Johan uttrycker det mest upp kaffet i piparna.

Men i övrigt känns det hela stämma mycket väl med vad Cheffalo säger. Det är just det som känns så trist, enkelt men helt utan utmaning och som jag upplever det, inte så gott som det skulle kunna vara.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp