Hur kommer man igång på bästa sätt med kokeriet?

pladask

Member
Är det bäst att börja med kokaren och färdigmalet pulver för att lära sig själva kokeriet först. Eller ska man gå direkt på att mala själv och inte riktigt veta i vilken ände det har blivit galet när det blir galet för det är jag övertygad om att det blir?
 

Large

Well-known member
Mala Näspulver ? :shock: Hur ser de bönorna ut då ? :roll:

Nej, min rekommendation blir nog att fylla en ordentligt förvärmd kopp med färdigmalet Näspulver, fördela pulvret jämt i hela koppen, stryk bort eventuellt överflödigt Näspulver och fyll sedan koppen med varmvatten från varmvattenkranen tills lagom styrka uppnås. Glöm bara inte att spola ordentligt med vatten ur varmvattenkranen i 15-20 sekunder strax innan. Detta gör man för att få rätt vattentemperatur och temperaturstabilitet under själva extraktionen.
 

peterblad

Well-known member
Jag skulle definitivt börja med en lättrostad näskaffevariant. Detta för att utesluta att eventuella obehagliga bi-smaker kommer från för hårt rostade bönor. När du har bemästrat det kaffet så kan du gå vidare mot "tyngre" varianter.

Om du inte är säker på din sak så rekommenderar jag att du skaffar en enklare variant av kokare först. Du kan uppnå bra resultat med exempelvis en http://www.tbh.se/index.asp?id=8&kat_id=1071&prod_id=8679
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,625
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp