Montering av PID regulator på Gaggia Classic

Marv

Well-known member
Montering av PID regulator på Gaggia Classic

Detta är en beskrivning av hur jag har monterat en PID regulator på min Gaggia Classic.
Genom att göra ett ingrepp av detta slag förverkar du din garanti !
Om du väljer att göra något liknande, följ inte denna instruktion blint, det kan förekomma
skillnader mellan olika maskiner. Kontrollera att du kopplar som det är tänkt.

Syftet med att installera en PID regularor på min classic är inte att reglera temperaturen under bryggningen, det går inte. Däremot får man samma starttemperatur varje gång.

Detta använde jag:

1. PID regulator. Jag köpte detta via Ebay. Det är värt att skaffa en som har halvledarrelä utgång, eller Solid State Relay som det heter på engelska.

2. Halvledarrelä som klarar minst 10 A

3. Temperatur sensor. Jag fick med en sensor av typ ”K” med min regulator.

4. 2 poligt 5 V relä

5. Mobiltelefon laddare 5 V

6. låda

7. kopplingsprylar och sladdar.

Den PID regulator jag skaffade har två inbyggda reläer som styrs via ställbara alarmnivåer. Jag bestämde mig för att använda ett av dessa för att styra temperaturen vid ångning. På så sätt är man inte låst till de temperaturer som termostaten för ånga ger.
Tanken är att när jag slår på ånga kopplar jag in laddaren som ger 5V. Reläet i lådan slår då
om och kopplar in alarmreläutgången till halvledarreläet. Alarmreläet matas också med 5V.
På så sätt slår halvledarreläet till när larmreläet är stängt.
När jag inte har ångknappen intryckt kopplar reläet i lådan signalen från PID regulatorns halvledarreläutgång till halvledarreläet.
Titta på schemat nedan så klarnar det nog….



Jag valde att montera in alla komponenter utom sensorn i en låda och satte kontakter på baksidan, se bild nedan. På så sätt kan jag enkelt koppla bort den och eventuellt använda den tillfälligt till andra temperaturstyrningsapplikationer. Glöm inte att se till att halvledarreläet får kylning !

Ovan finns kopplingsschema för hur classicen är kopplad i original. Jag har också en bild på hur jag har kopplat i regulatorn .

Jag började med att montera de komponenter jag ville ha i lådan, dvs PID regulatorn, halvledarreläet och laddaren till mobiltelefonen samt det extra 5V reläet. När detta var klart anslöt jag temp sensorn och kollade att det funkade, och det gjorde det otroligt nog !
För att göra en grovkallibrering mätte jag kokande vatten och justerade värdet som regulatorn visade mha en justeringsmöjlighet som finns i mjukvaran.

Nästa steg blev att montera sensorn på kokaren, jag valde att sätta den så långt ner som möjligt och hyffsat nära vattenintaget. Sensorn fixerades med buntband, jag kladdade också dit en massa värmeledande pasta för att få bra överföring till sensorn.


Med sensorn på plats mättes max och min temp för de två olika termostaterna. Bryggtermostaten arbetade mellan 96 och 106 grader, ångningen mellan 122 och 132.

Nästa steg blev att koppla in halvledarreläet och spänningsmatningen för 5V laddaren.
En bra sida som kan vara till hjälp för att förstå hur det är kopplat i classicen är
http://www.partsguru.com/GaggiaClassicCoffee.html
Det visade sig att färgerna på kablarna inte stämde helt med min maskin men jag fick till det till slut. Se bilder nedan.


När allt var inkopplat var det bara att starta igång den och köra en auto-tune på PID regulatorn
för att få P I och D värdera hyffsade. Nästan alla moderna PID regulatorer har någon form av auto-tune. En del regulatorer har också något som kallas för fuzzy logic. Det är en funktion som anpassar PID värderna efterhand som regulatorn jobbar. Detta är inte något bra val eftersom man ibland ångar och då ändrar förutsättingarna ganska radikalt.
Jag valde att sätta ångningen litet varmare än de temperaturer jag mätte upp. Värmeelementen är på upp till 135 C och slår på igen när temperaturen sjunkit till 130. Det blev betydligt bättre tryck i ångningen på så vis.
Summa summarum är jag nöjd så långt, får börja labba med att hitta optimal bryggtemp för mitt kaffe.
 

Bilagor

  • kopplingsschema_orginal.jpg
    kopplingsschema_orginal.jpg
    9.8 KB · Visningar: 92
  • kopplingsschema_modifierat.jpg
    kopplingsschema_modifierat.jpg
    12.1 KB · Visningar: 79
  • box.jpg
    box.jpg
    101.6 KB · Visningar: 140
  • sensorn.jpg
    sensorn.jpg
    160.8 KB · Visningar: 100
  • koppling_brytaren.jpg
    koppling_brytaren.jpg
    151.7 KB · Visningar: 109
  • koppling_inne.jpg
    koppling_inne.jpg
    146.3 KB · Visningar: 112

wesaft

Well-known member
Snyggt jobbat Marv.
Blev genast sugen att öppna upp min och mecka.
Fast jag har bra ångtryck i min maskin.
Skulle vara för bättre bryggtemp, intressant.
Får nog börja testa med ångknappen några sekunder innan först.
 

Esprhasse

Active member
Beautiful but why.

Wow :shock: , du gillar ström och el och sånt va? Känner du verkligen någon skillnad på espresson eller är det bara för att ha en manick på toppen av Gaggian? :lol:

Själv funderar jag på att sätta hjul på min. Kopplat till en radiostyrd-bil-motor-typ kan man sedan köra runt den i köket medan den gör espresso :D

Då kan man skrämma katten samtidigt, liksom.
 

Marv

Well-known member
Tja, faktum är att espresson blir mer stabil, variationerna som uppkom pga termostatens stora temperaturområde har försvunnit.
Planen är att även införa någon form av förvärmning av inkommande vatten för att få mindre variationer under bryggningen. Dessa två saker samantaget tror jag kan höja espresson en hel del. PID regleringen är alltså bara steg 1.
Jag kan också konstatera att ångröret inte läcker längre, skulle tro att det beror på att kokaren inte blir lika varm som den blir ibland med termostaten :D .
Hjul på maskinen var ingen dum ide ;)
 

peterblad

Well-known member
Marv sa:
Planen är att även införa någon form av förvärmning av inkommande vatten för att få mindre variationer under bryggningen.

Kan man inte isåfall tillföra varmt vatten direkt ner i tanken? Jag undrar bara för jag kommer aldrig börja meka med min Classic, jag är talanglös när det gäller elektronik :oops:
 

Marv

Well-known member
Ja, det kan man, men det är det enkla sättet att göra det på ;) .
Vad jag har hört tycker inte pumpen om att jobba med varmt vatten,
man måste alltså värma vatten efter att det passerat pumpen.
 

Marv

Well-known member
En liten uppdatering. Jag tänkte inte på att det blir ganska varmt på kokaren. En kabel som låg imot kokaren smälte och orsakade kortslutning, inget allvarligt hände men jag borde tänkt på att använda kablar som klarar värmen :cry: . Kan vara värt att tänka på om någon annan skulle få för sig att göra något likande.
 

Nickeh

Well-known member
Har funderat på att köpa en leksaks maskin för en så billig penning som möjligt och slita ut termoblocket ur den för att sedan montera detta mellan pumpen och värmetanken. Borde ju faktist minska tempraturfallet under bryggning.
 

Marv

Well-known member
Får man plats med det funkar det nog bra, det gäller bara att få till det med effektkonsumtionen också. Orginal är det väll på 1500W så det finns inte utrymme för jättemycket extra effekt att värma den extra kokaren.
Jag håller på att skissa på en behållare som jag tänkte sätta på en sida av kokaren som är plan. Denna kommer dels att fungera som reservoar med vatten som i princip har samma temperatur som det i kokaren, dels kommer den att värma vattnet som kommer in. Återkommer med detaljer när jag har fått tillgång till en bra fräs och hunnit prova det.
För att få en indikation på hur smaken på espresson påverkas provade jag att ha 50C vatten i tanken. Pumpen lät annorlunda så jag vet inte om jag vågar göra om det. Resultatet blev en espresso som var märkbart fylligare och rundare i smaken, en hel del syrlighet försvan. Det lovar gott inför framtida ombyggnationer.
 

durand

Member
Någon (Marv) kanske borde ta en titt på bilderna i den här tråden. Uhm :p Har du kvar originalbilderna? Lägg gärna upp dem på flickr eller något annat, där de stannar kvar, börjar bli lite småsugen på att PIDa :)
 

bing

Member
Jag sökte på "optimal maskin" och så dyker det upp toplessbilder. Det är nog inge vidare om kvällstidningsfeministerna får nos på det där... ;)
 

shogun

Well-known member
Läste början och tyckte det var lagom kaffenördigt...bläddrade nedåt och började undra om det var en kultråd... (vilket det ju har blivit :lol:)

Citerar ett tidigare inlägg: (Kombinerar man det med bilderna så...)

Känner du verkligen någon skillnad på espresson eller är det bara för att ha en manick på toppen av Gaggian? :lol:

Själv funderar jag på att sätta hjul på min. Kopplat till en radiostyrd-bil-motor-typ kan man sedan köra runt den i köket medan den gör espresso :D

Då kan man skrämma katten samtidigt, liksom.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp