Malningsgrad för olika kaffesorter!

puttec

Well-known member
Hej Kaffediggare!

När jag köpte min M-205 kvarn fick jag tipset att köpa något billigt kaffe för att testa fram malningsgraden.
Jag gjorde detta och efter en massa tester så kom jag fram till att jag behövde ha den ställd nästa på det lägsta för att överhuvudtaget få ngt som liknade espresso med crema och 3c dock aldrig på 25sek.

När jag sedan köpte ett blandpaket kaffe från kaffegrossisten så upptäckte jag att det är ju jäkligt stor skillnad mellan sorterna. Fast man har samma malningsgrad. Vissa sorter rinner knappt igenom medan vissa forsar snabbt.

Givetvis påverkar även tampning och mängd kaffe, men jag tycker sorten påverkar mer.

Är jag helt ute o cyklar eller?
 

Fredrik

Well-known member
Olika kaffen kräver helt klart olika malningsgrad, men för mig brukar det variera mellan en eller två tänder på M-205. Mala på lägsta? Är du säker? Jag kan mala ganska mycket finare än vad jag gör för att få 2.5 cl på 25 s.

Jag är mycket nöjd med kvarnen och upplever inte det du beskriver. Får du inte rätt på det så får vi ta ett snack över en kopp på Solde :)
 

rainman

Active member
Jag fick ett extremt mörkrostat kaffe av min bror som han tog med från sydafrika, och jag kör på min Prof inox på runt 3-4 enligt markeringarna. För att få ut nåt vettigt ur de bönorna så var jag tvungen att gå ner på 1-2 på skalan istället. så visst skiljer det enormt mellan kaffesorterna.
Kan ju tillägga att bönorna inte var purfärska, men dom var en gåva så jag var ju tvungen att använda dom =)
 

puttec

Well-known member
Jag har nu testat fram o tillbaka och skall det bli ca 3cl på 20-25s så måste jag vara nere nästan på den sista tanden!

Fredrik det hade varit intressant o se vilket malningsresultat du har på din kvarn.
 

Fredrik

Well-known member
Hej Puttec. Nu kom jag helt plötsligt på en sak som hände när jag hade gjort en grundlig rengöring av kvarnen. I samband med rengöringen så hade jag skruvat upp kvarnen så att den mal så grovt som möjligt och tagt bort den där plastpipen som leder ner kaffet i filtret.

När jag sedan skulle sätta ihop kvarnen igen så skruvade jag först på plastpipen och sedan skulle jag justera malningsgraden. Men, det gick inte att få inställning till att bli lika "fin" som innan. Anledning till detta var att spärrskruvarna gick emot plastpipen när det skulle passera. Jag fick få ta bort pipen igen, skruva malskivorna närmre varandra så att spärrskruen hamnade på andra sidan om platspipen. Därefter kunde jag jobba med kvarnen som tidigare.

Kan detta vara ditt problem? Att spärrskruvarna tar emot plastpipen i stället för mot gängorna (bak på kvarnen)?
 

zix

Well-known member
puttec, jag har också haft problem av och till med malningen på minimokan. Men första gången hjälpte det med malskivebyte. En grej du kan göra är att sätta fingertoppen på "axeln" när den roterar (då du kör kvarnen - ja, du får vara försiktig om du ska göra så och jag tar inget ansvar för ev. personskador...) och känna om den vibrerar. Isåfall kan du ha ojämn malning. Helst bör den vara helt stilla, eller nästan helt stilla - d.v.s. inte ha excentrisk rotation.
Stoppskruvarna fick jag skruva ur redan från början på min maskin. De var helt värdelösa, kunde bara mala mokkamalning med dem på. Man ska kunna skruva åt tills man hör att malskivorna möts, annars kommer man ju aldrig ner till minimiläget!
 

Marv

Well-known member
Jag var tvungen att ta bort stoppskruvarna helt och hållet för att få det att funka.
zix, hade du problem med excentricitet ? Om ja, hur fixade du det ?

Jag har också märkt att det skilljer en hel del mellan olika kaffesorter, har fått för mig att det har att göra med förhålladet mellan arabica och robusta i blandningen. Hur som helst är det inget jag stör mig på.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
It's a fact. Ju mer robusta desto finare malning. Robustan minskar motståndet. Gammalt kaffe kräver också finaremalning. Hårdrostat arabica kräver grövre malning.
MiniMokan ska inte vara några som helst problem att mala precis vad som helst. Kamma er! ;)
 

treefinger

Well-known member
Cheffalo sa:
It's a fact. Ju mer robusta desto finare malning. Robustan minskar motståndet. Gammalt kaffe kräver också finaremalning. Hårdrostat arabica kräver grövre malning.
MiniMokan ska inte vara några som helst problem att mala precis vad som helst. Kamma er! ;)

Bra sammanfattning. Det är precis så jag upplever det också. Hade ett gammalt öppnat paket musetti (från willys) som jag behövde få malet, då min kvarn är inne på service. På den lokala kaffebutiken maldes kaffet på den finaste inställning (var en jäkla robust kvarn de använde :? ) eftersom färdigmalt kaffe, köpt i butik, alltid forsar för snabbt för mig. Hur som helst så rann kaffet ändå på tok för snabbt, trots att de påstod att de minsann malt kaffet på turkisk malning :)

Slutsatsen jag drog var att det helt enkelt måste ha berott på, som Cheffalo nämnde, att kaffet var på tok för gammalt.

Att förhållandet robusta/arabica också spelade in kände jag dock inte till. Intressant.
 

puttec

Well-known member
Nu har jag testat igenom och axeln var stabil (skönt)

Så jag tog bort stoppskruven och då löste sig allt. Jag provade med
-2 "tänder" och då blev det stopp i bryggningen. Det rann inte alls.
Så det var det som var problemet!

Det borde jag testat redan från början :oops:

Så nu kör jag så det ryker :D

Pc
 

zix

Well-known member
Bra. Man ska våga prova! Kvarnar ska väl tåla litegrann... jag kan också (eller har kunnat) göra fullständigt stopp i Vibiemmen med Minimokan.

För övrigt brukar Yirgacheffe ha lättare att "kväva" espressomaskinen än de flesta andra arabicor (d.v.s. man måste ställa malningen grövre), och t.ex. Old Java brukar kräva en finare malning än normalt för arabica.
 
Topp