Reflektioner kring och modifiering av Francis Francis X3

mrjohan

Well-known member
Köpte min Francis Francis X3:a för snart ett år sedan efter att ha läst det utförliga testet av maskinen på coffeegeek.com (http://www.coffeegeek.com/proreviews/detailed/francisfrancisx3). Har lärt mig handskas med maskinen på ett bra sätt. Dock finns det alltid saker att önska, som maskinen inte riktigt fixar.

God espresso kan jag numera producera, tack vare inköp av kvarnen Demoka M-205. Där är jag nöjd, även om stabiliteten kunde varit något bättre. Jag måste nämnligen manuellt höja temperaturen på vattnet i kokaren genom att inför bryggning av espresso trycka in knappen för ångläge och ha den intryckt i cirka 7-8 sekunder, för att sedan återgå till bryggläge och göra min shot. Jag har gått på smak och utseende på creman och espresson och lyckas få godare espresso med denna procedur.

Ett annat problem jag haft vid bryggning av espresso har varit att det alltid runnit nästan dubbelt så mycket espresso från den högra "spouten" än från den vänstra vid bryggning av två enkla. Samma problem hade coffeegeek.com i sitt test. Genomgång av tampningsprocedur, lodning av maskinen m.m. hjälper inte (?). Lösningen på detta problem var en reglerbar "dubbel-spout". Lyckligtvis har Francis använt samma gänga för spouten som till ett E-61-handtag. Se bild...

dubbelspout.jpg


Nästa steg är ångfunktionen. Det är inga problem att, med rätt teknik, lyckas få microfoam med det tillhörande ångmunstycket, en s.k. forth aid device.

FF-munstycke.jpg


Dock känns det inte "rätt" att skumma med detta munstycke, då det i princip är omöjligt att få en virvel i kannan och därmed få ett homogent skum i hela kannan. Därför är det heller inte lätt att hälla upp två cappuccino från en och samma kanna, där den första blir mumsig men den andra får för lite skum.

Till min stora glädje upptäckte jag vid en storrengöring av maskinen att ångmunstycket gick att skruva av! Möjlighet att sätta på ett traditionellt munstycke! Lyckades kommer över ett två-håls från en Isomac Napolissima, tyvärr så var inte gängorna på detta munstycke helt kompatibelt med gängorna på ångröret, varvid det inte gick att få helt tätt och då blev ångkraften ut ur de två hålen alldeles för klen.

Hittade nyligen ett annat munstycke. Ett tre-håls tillhörande en Elektra. Gängorna var kompatibla och det blev riktigt tätt.

Elektra-munstycke.jpg
Elektra-munstycke2.jpg


Dock tycks hålen i detta munstycke vara för stora för att få riktig skjuts på ångan. Jämfört med det enda hålet som sitter inne i froth aid devicen så utgör nog de tre hålen i den nya munstycket dubbelt så stor genomströmningsarea för ångan. Inte lyckat detta försöket heller.

Med andra ord går jakten vidare efter ett kompatibelt munstycke (gänga M6) med "lagom" stora hål för att få bra tryck i ångan.
Alternativet är att byta ut själva ångröret, likt såsom gjorts på Gaggia Classic, dock är alternativet inte ett Silvia-rör, då det ej passar i maskinen.

Röret är utformat enl. nedan (yttre diameter = 6 mm). Bör inte vara några problem att lossa befintligt med skiftnyckel och få dit ett nytt.

FF-munstycke_skiss.jpg


Tips på ångmunstycken eller ångrör som kan passa mottages gärna. Dela gärna även med er av erfarenheter från Francis-maskiner.
 

wesaft

Well-known member
Täck för två av dina tre hål på elektran.
Då borde du får bra fart på virveln.
Billigare än att köpa nya grejer.
 

mrjohan

Well-known member
Kan ju helt klart vara ett alternativ.
Ska testa med en tillfällig lösning för håltäckning och sen ev. täcka hålen permanent på något bra sätt (smälta lödtenn i hålen, kanske?)..
 

wesaft

Well-known member
Har du provat att köra med orginal och tejpat för extrahålet?
Lödtenn, undra hur bra det fastnar, värt ett försök.
Eller en mini gummipropp som du fixar dit på insidan.
Svårt att komma på något mer när man bara tänker silvertejp hela tiden ;)

Testa och berätta hur det fungerar.
Lycka till
 

mårris

Well-known member
limpistol....

gaffa i all ära, men en liten dutt med lipistol borde kunna täcka för ett hål ganska effektivt.
 

mrjohan

Well-known member
Fixat!!!

Har nu lyckats (när man väl tog sig tid) att löda igen två av hålen på munstycket. Det är nu en fröjd att skumma mjölk med min maskin!

Med orginalmunstycket kunde man få till rätt bra micro foam, men det blev som sagt aldrig homogent mjölkskum i kannan, trots en massa roterande efter skumning. Stor skillnad nu med detta munstycke helt enkelt! Har bara testat i några dagar nu, men det är redan riktigt enkelt att få finfint skum i hela kannan. Äntligen! :D

Fint och blankt skum.. här kommer postas en del latte art framöver, hoppas jag! 8)

2006-08-02.jpg
 

wesaft

Well-known member
Underbar bild! kul att det blev lyckat, det där var nog min bästa idé på hela året än så länge, försöker ta åt mig lite av äran såklart :)
 

zix

Well-known member
ser ju jättebra ut det där. Ehh - du lödde med blyfritt lod va? Inte så kul att få bly i sig.
Har dock inte alls nån koll över huruvida det kan lösgöras särskilt mycket bly i mjölken i det här fallet. Det är ju små mängder det handlar om.
 

blomkål

Active member
Får, man lov att fråga var du fick tag i munstycket. Jag funderar nämligen på att skaffa en x3 men har blivit lite avskräckt av froth-aidern.
 

mrjohan

Well-known member
Jag använde faktiskt lödtenn med bly i, trots att jag vet att det inte ska användas i samband med livsmedel. Det var det som fanns hemma..
Jag kan ju alltid byta ut lödtennet mot ett blyfritt inom kort. Jag tror dock inte det kan avges särskilt mkt bly från de 0,5 gram lödtenn som använts, med 40% bly = 0,2 gram bly. Jag får väl vara vaksam och snabbt byta ut lödtennet ifall jag tappar aptiten eller dras med ständig huvudvärk.. ;)

Munstycket köpte jag på www.espressoxxl.de.
Bestellnummer: 529787
529787%2Dalt.jpg
 

Baltazar

Member
Hejsan!

Intessant tråd. Jag köpte en begagnad X3 billigt förra veckan och har lite smått börjat lära mig apparaten. Jag har faktiskt fått till riktigt bra microskum med standardskummaren men det var nog bar flax då jag har haft väldigt svårt att få till liknande resultat både före och efter. Kanske en modd liknande din är nåt att satsa på snart.

Hursomhelst (om det är OK att jag lånar tråden?) fick jag inte med den medföljande tampern/adapterplattan till filterhandtaget.
Är det något man måste ha för att få ut full prestanda av maskinen? Faktum är att jag faktiskt fått till en del väldigt smarriga dubbelshots med väldigt tjock och fin crema.
Desvärre går inte tampern att köpa som reservdel utan man måste tydligen köpa hela kittet med filterhandtag och filter för 400:- :?
Är det stor skillnad med resp. utan?

Mvh

Christian
 

mrjohan

Well-known member
Hej Christian!

Det är som sagt inga problem att få till mikroskum med orginalmunstycket när man väl tränat in och behärskar tekniken. Om du inte ska byta munstycke, eller åtminstonde på ett tag, är det träna massor som gäller. Kolla även länken till coffeegeek som jag nämner ovan. Där finns info om hur skumningen bör gå till på X3:an.

Ärligt talat så har jag aldrig använt den medföljande tampern (med det inbyggda "spridarfiltret"). Köpte en annan tamper direkt, 57 mm's (innerdiametern i filterkorgen på X3:an är ca 58 mm, men en 58 mm's tamper blir för stor) i aluminium som funkar hur bra som helst.
 

Baltazar

Member
Tackar för svaret!

Skulle kännas dumt att behöva köpa hela "kitet" bara för att få tamper/"spridarfilter" då jag för maskinen betalade ungefär vad två sådana kit kostar :?

Tänkte köpa en tamper nu i veckan. Tänkte nog slå till på kaffemaksinens alu-variant för 179:-. Använder just nu botten på ett dricksglas med 55mm i diameter. Fungerar... sådär :roll:
Väntar på att få hem en demoka m-203 ochså så jag kan börja nörda mig på allvar :D

Jag har läst coffegeeks-artikeln ett par gånger nu och det hjälpte min skummning rätt ordentligt. Fö. hjälpte det en hel del med att ha mjölkannan i frysen ett tag innan.

I övrigt är jag nöjd med maksinen. Tror den passar bra för en nybörjare som mig om man bortser från skummarmunstycket som verkar göra det svårare att skumma trots att det ska vara en "aid" :?

Den där spouten du bytt till, var kan man köpa en sån? Reservdel till en annan maskin antar jag? Det rinner ju väldigt ojämnt ur standard-spouten har jag märkt. Det kan ju bero på hur jag tampat kaffet men det verkar ju inte bara hända mig.

Mvh

Christian
 

mrjohan

Well-known member
Det är samma tamper som jag har. Presso från Expressivo.

Spouten är också inköpt via espressoxxl.de, men finns liknande att få tag på här hemma. Den jag har är som sagt reglerbar, vilket var syftet med att skaffa den. Det är även en kort variant, så att den inte ska stjäla för mycket av, det ganska magra, utrymmet för kopparna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp