var hitta en hävarmsmaskin med fjäder?

zix

Well-known member
Lite fånigt - vad ska vi kalla dem? De där maskinerna där man måste dra i handtaget på för att få kaffe. La Pavoni, Elektra och Olympia t.ex.
"Pistongmaskin" låter som nån del till ett lokomotiv. "Espressomaskin med handtag" låter som om den är lätt att ta med på resan. Vad sägs om hävarmsmaskin?
Men nu är det iallafall så att jag så smått har börjat nosa efter en sån maskin. En rejäl engruppsmaskin med fjäder, gärna av typen begagnad pub/barmaskin. Alltså inte konsument i första hand - de två lätt tillgängliga konsumentmaskinerna (Elektra casa a leva och La pavoni pro/europiccola m.fl) är inte min kopp te. Förlåt, kaffe. Mitt problem är att jag inte riktigt vet var jag ska börja leta. I Sverige alltså.
Finns någon vänlig själ här som har tips om var man börjar?
 

zix

Well-known member
OK för det - vi importerar ju så många engelska ord så varför inte lite italienska, särskilt i det här fallet är det ju väl motiverat.
En leva-maskin då alltså. Tips, erfarenheter, ställen att leta på emottages tacksamt!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Inte så stor koll på det där (vad gäller att hitta stora begagnade osv)
Vi (Kaffemaskinen) kör med Achille från Gaggia. Nytillverkade La Pavoni lär inte vara av så hög kvalitet, vad jag har förstått (och erfarit tidigare år)
 

zix

Well-known member
Det får nog bli ebay-spaning, är jag rädd.
Om man inte har tur och hittar en liten begagnad restaurangmaskin nånstans. Well well, Vibiemmen håller nog ett tag till.
Det mest intressanta bland nya maskiner som jag har sett hittills är dock Ponte Vecchio Lusso. Inte alls farligt dyr, typ 350 pund eller nåt liknande, i England då. Det plockar väl på med frakt och sånt, så jag kan inte påstå att jag är sugen på att beställa nu genast... Men två direkta fördelar framför La Pavoni m.fl.: för det första funkar kylningen som den ska, för här är det en rejäl grupp och en rejäl front som sänker värmen, så det är inga problem att göra en massa kaffe med den. (Pavonis blir ju för varma efter bara några koppar). För det andra är det en levamaskin med fjäder.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp