Norrköping, Muffins- och chokladkompaniet

zix

Well-known member
Ja, på ovan nämnda ställe hade de magnifikt god choklad av alla de sorter när vi passerade där sist. Espressomaskinen var kanonfin och han som jag pratade med verkade kunna en massa om både kaffe och choklad, men tyvärr hann jag aldrig prova kaffet. Jag är nyfiken - någon som har provat?
 

baz

Member
Jag har varit där några gånger och har fått ett OK kaffe och har blivit sisådär bemött. Men jag har hört talas om att han tycker om att diskutera sitt kaffe.
Det var ungefär ett år sedan jag var där och då serverade de Kimbo kaffe och en enkel kostade 18kr
Cafféet ligger på Prästgatan.
 

zix

Well-known member
Tackar!
Missade svaret... men nu såg jag det.
18 spänn för en enkel är 3 för mycket tycker jag. Lite småsnålt kanske, men i min värld ska inte en dubbel kosta mer än 20 och en enkel inte mer än 15.
 
C

cj53x11

Guest
Det enda stället i Peking som serverar "riktig" espresso. Ägaren är oerhört insatt och han snackar mer än gärna kaffe med sina kunder. Dom tar in nya blandningar varje månad, så utbudet är på topp! Har för mig att de kör Kimbo som standard. Trevligt ställe!
 
C

cj53x11

Guest
Ja då var man "hemma" i Nrkp igen då (utan maskin)... Efter att ha blivit rejält bortskämd med suveränt kaffe i Malmö så var inte mina förväntningar allt för högt ställda när jag idag stegade in på stans bästa kaffeställe. Tyvärr så blev resultatet ÄNNU SÄMRE än vad jag hade väntat mig... :oops:

Trots en fin-fin Faema så serverades jag en vattnig enkel espresso på ca. 5cl för 20 SPÄNN :!: (Tjejen som gjorde den var dock snygg). Därefter provade jag en cappuccino för att se om latte-art existerade överhuvudtaget, det gjorde det ej... Det var inte ens halvnära! Istället blev det diskmedelskum i typ halva koppen. Förstår inte alls vad dom hade baristamjölken till... :roll:

Sitter nu (återigen) med lite planer på att öppna en riktig kaffebar här i stan. Har ju fått blodad tand under min tid i Malmö så att säga... Får se hur det blir!
 

Faltpihl

Member
Jag tänkte väcka liv i gamla tråden, då jag nyligen besökte detta café som tydligen bytt namn nu? (och/eller ägare?).

Som total nybörjare tyckte jag min dubbla smakade riktigt fint, såg inget när han gjorde den då han stod i vägen, och har som sagt inte mycket referenser eller kunskap om deras utrustning (eller kaffe generellt)...

Kaffet var någon J&N blandning, minns inte exakt vilken det var nu på rak arm..

Någon mer som prövat detta ställe nyligen som har några kommentarer?

:coffee:
 

swirve

Well-known member
Det är samma ägare (kaffemannen) och hans fru? (chokladkvinnan) som har det. Tror det heter Jolla numer. Deras varma choklad är en riktig höjdare såhär kalla januaridagar.
 

Faltpihl

Member
Okay.. Har inte hunnit prova något mer där ännu.. Alla diverse praliner såg väldigt inbjudande ut dock, kanske blir tillfälle att sätta sig ner med en hög choklad där..

Fler åsikter om stället?
 

mts

Well-known member
tror inte att det var J&N du drack utan snarare prästgatan 3 som är deras egna blandning från Da Matteo. Allt i chokladväg är dyrt som fan men värt varenda öre enl. min åsikt, både den de tar in och den som de gör själva håller enormt hög standard. Fråga vad som passar bäst till vad.
 

Jongkan

Member
Jag köpte Kimbo där ett par gånger i höstas.
Hade inte provat det tidigare så Kaffemannen bjöd mig på en kopp som var riktigt god och vi snackade kaffe en stund. 2 tummar upp!

Kimbot gjorde sig utmärkt i maskinen hemma så jag kommer köpa av honom fler gånger.
Han hade visst nått nytt på gång som borde passa min smak.

Tyvärr var jag där för att ta en kopp en gång och då stod en ung tjej där i stället. Hon serverade samma kaffe men denna gången var det vedervärdigt.. brännt och blaskigt.
TIPS: Kolla om det står en liten flintis vid disken.. då är det grönt!
 

Farmorskokkaffe

Active member
Var där för inte alls länge sen,o jag fick en blandning från JN ingen typisk espresso blandning....Gilla den inget vidare o dessutom brände jag mig på tungan!Så den var på tok för varm,chokladpralinerna skulle jag dock lätt kunna ge en chans!
 

edahl

Active member
Idag blir det en sväng till Norrköping, jag måste ju kolla opp Muffins- och chokladkompaniet då.
 

edahl

Active member
Ja, jag blev lite förvånad när jag kom dit och det inte fanns kvar. Tydligen nytt ställe, som inte hade öppet lördagar och söndagar. Så det blev ingen kaffe där.

Testade istället espresso och cappuccino på Te & Kaffecompaniet. Ingen kanonupplevelse direkt, men heller ingen katastrof.
 

rosena

Member
Var just där för att undersöka standarden och blev glatt överaskad över att den manlige ägaren var på plats. Han kunde servera mig en högst anständig dubbel espresso och jag fick välja mellan tre olika bönor innan han tillrädde den åt mig.

I stort sett ett mycket trevligt besök och jag lär återvända dit inom kort för mer kaffe. Mina kollegor tog en varsin latte/cappu och de gick också väldigt nöjda därifrån.

Kan också tillägga att han funderar allvarligt på att starta med koppningar i höst så det lär man hålla utkik efter.

/Anders
 

Sir Anselm

Well-known member
Var just där för att undersöka standarden och blev glatt överaskad över att den manlige ägaren var på plats. Han kunde servera mig en högst anständig dubbel espresso och jag fick välja mellan tre olika bönor innan han tillrädde den åt mig.

I stort sett ett mycket trevligt besök och jag lär återvända dit inom kort för mer kaffe. Mina kollegor tog en varsin latte/cappu och de gick också väldigt nöjda därifrån.

Kan också tillägga att han funderar allvarligt på att starta med koppningar i höst så det lär man hålla utkik efter.

/Anders

Jag är ofta inne på Jolla och tar en dubbel, ägaren är väldigt trevlig och serverar i mitt tycke väldigt gott kaffe. Han har mycket J&N och brukar också få in da Matteo. Ett tag hade han t.o.m en egen blandning från dM.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp