Vattnet rinner inte

younso

Member
Jag har en Krups XP5020. Jag har köpt kaffe från ICA som jag har malat i affären och får nästan alltid problem med det. Jag har packat kaffet som vanligt men när jag kör igång maskinen så händer det nästan ingenting och det knakar väldigt från maskinen, som om vattnet inte kan ta sig igenom kaffet.
Betyder det att kaffet är för fint malet, för väl packad eller bör packas mer eller mindre? Är vattentrycket för lågt eftersom jag skummar nästan alltid mjölken först, trots att klar lampan lyser? Eller är det något annat som jag bör känna till? Hujr gör jag öm kaffet är för fint malet? Hur skall jag packa det då?
 

peterblad

Well-known member
Det låter som om kaffet är för finmalet för din maskin. Men det kan finnas andra orsaker.

Förutsatt att maskinen inte är defekt så kan orsaken också vara att filtret har satt igen. Jag hade det problemet med en tidigare maskin. Pröva att köra vatten genom maskinen UTAN kaffe. Rinner vattnet obehindrat så prova att använda mer grovmalet kaffe. Rinner vattnet inte igenom när filtret är tomt så har det antagligen satt igen. Detta kan avhjälpas med avkalkningsmedel. Lägg filtret i blöt några timmar, spola rent och testa igen. 8)
 

jope

Well-known member
Den Krups novo jag hade tidigare krävde en relativt grov malning och ”lös” tampning. Det jag gjorde (innan jag köpte en krups kvarn) vara att köpa mindre mängd kaffe i 5 olika grovlekar och testade mig fram. Spara lite av den grovlek som funkar och försök med några dagars mellanrum att ta lite mellan fingrarna och kom ihåg hur det känns med ”rätt malning”. För mig fungerade knappt färdigmalet/"normal" espressomalning, fick minska mängden kaffe och kunda knappt packa alls, blev aldrig speciellt bra resultat.

(Vad det gälle den där kvarnen jag köpte så fungerar den riktigt bra till mokka och brygg…men knappast till espresso, då fick man mala om kaffet på lägsta nivån 2-3 gånger...)

Rekomenderar dig att pröva lite annat nymalet kaffe, efter mina försök med "malning i butik" insåg jag att det nog inte är så hög omsättning på de där bönorna och att det finns andra blandningar som jag föredrar. Jag fortsatte med nymalet från Kahls kaffe, det var då jag inte gav upp utan blev mer biten att fortsätta jakten på bra kaffe hemma.

Fortsätt testa och klura, det tar lite längre tid än man tror i början, du kan få ut en bra kopp ur den där bryggaren..kör hårt.

Vill du nu investera en slant till så...en bra kvarn är nästa steg. Ger mer ut av den maskin du har idag, kör du brygg vid storbesök så har du bättre kaffe även då.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp