Costas nya blend

Nickeh

Well-known member
Sitter just och avnjuter första egenhändigt producerade espresson baserad på Costas espresso från barista cup.

Riktigt intressant, fick tipset av honom att mala lite finare, överdosera och extrahera kring 30 sekunder och gärna längre. Och dessutom var det till fördel att med dessa parametrar bara extrahera ca 2cl istället för 3cl .

Resultatet blev en riktigt fint balanserad espresso med blåbärs toner (från hararr såklart). Ser fram emot nästa mjölkbaserade dryck då man får testa blandningen på sin starkaste punkt....

Någon som vart förbi på News och testat nya blandningen som vill delge sig av smakupplevelserna?
 

Fredrik

Well-known member
Vet du när den nya blandningen introducerades? Jag fick några påsar av svärmor nyss som hon inhandlat i lördags....
 

Nickeh

Well-known member
Vet inte, jag köpte min två dagar efter han kommit hem men då frågade jag efter den specifikt så jag vet inte vad han säljer. Men det är rätt stor skillnad på den nya och gamla så man märker om man får fel...
 

Ante

Well-known member
köpte ett halvkilo av den nya blenden (den mörkrostade) igår

tog som hastigast en espresso innan jag drog till jobbet imorse, överdoserade och extraherade i 30 sekunder, och det var den godaste espresson jag druckit här hemma iaf...

Ska sätta mig ner och smaka på den ordentligt ikväll och även testa den i en cappo.
 

Nickeh

Well-known member
Satt just ute på altan i strålande sol och sög i mig en dubbel espresso av denna blend.
Testade att göra den ännu mindre till mängden och det blev riktigt lyckat, blåbärstonerna blir något mer markanta när man gör på det sättet.
 

andcar

Well-known member
Nästan lite avis, sitter själv på jobbet och måste leva med skitkaffe. Och hemma har jag ingen kvarn för tillfället. Så livet känns lite jobbigt just nu... ;) Men var förb hos Tove på News i går kväll för att stilla min abstinens lite.
Väntar just nu på att paketet från Kaffemaskinen ska dyka upp någon gång så jag kan börja leva normalt igen! :D
 

andcar

Well-known member
Självklart! Hur många kaffesnobbar är vi i Umeå och speciellt mac-bögar? :lol:
Tycker vi nästan måste ta en liten kaffeträff på News någon gång. Fler som är sugna?
 

Ante

Well-known member
andcar sa:
Självklart! Hur många kaffesnobbar är vi i Umeå och speciellt mac-bögar? :lol:
Tycker vi nästan måste ta en liten kaffeträff på News någon gång. Fler som är sugna?

Jag är lätt på, tror att NickeH och Henke inte är så svårflörtade heller :)
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Costas såg ut att vara i högform inför VM när han tränade med Carlström idag på Solde! Stabila dubbbla rosettas...
 

andcar

Well-known member
Stenqvist sa:
Costas såg ut att vara i högform inför VM när han tränade med Carlström idag på Solde! Stabila dubbbla rosettas...
-Va! Inga dubbla rosettas med ett lite hjärat också? Håller han på att tagga ner??? :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,630
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp