Stockholm Mellqvist kaffebar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

J

Active member
Nu är den nog rätt kall, men i morgon bitti så är det dags för rykande heta drycker!
//J
 

Espressino

Active member
Har inte varit förbi Mellqvist på några månader men vad jag hört från de flesta kaffebekanta jag har verkar de ha tappat väldigt mycket både i kvalitet och i kunder. Jag brukar fika på molto på karlavägen ett par gånger i veckan ( riktigt bra ställe för övrigt!) och har där lärt känna en tjej som känner Erik Mellqvist väldigt väl och hon nämnde just att Erik själv inte är så motiverad längre och att hon tycker det märks på personalen också. Ska försöka ta mig förbi idag eller imorgon för att testa igen. Senaste gången jag var där var espresson något överdjävligt bränd. Killen, som såg lite asiatisk ut var jättetrevlig, men efter att ha satt i det färdigdoserade, men slarvigt tampade handtaget i maskinen väntade han säkert 40-45 sekunder innan han satte på vattnet.Kaffet var riktigt riktigt beskt när jag väl fick espresson så det var inte vad förväntar mig av ett sånt coffeegeekställe som mellqvist. Men, jag har som sagt inte varit där på ett bra tag nu.
 

treefinger

Well-known member
De två gånger jag varit där senast har de gjort bra kaffe. Den trevliga asiatkillen verkar ha blivit grym på att skumma mjölk också. Får till perfekt microskum fasten han, samtidigt som han skummar, pratar med kunderna och till synes bara lyssnar på ljudet från kannan och har det som någon slags referens.

Espresson tycker jag var helt okej, kanske inte den roligaste bönan man provat, men hantverket var det inget fel på.
 

stangetz

Active member
En morgontrött jazzälskare klev in på Mellqvists 6.30 i morse. Där stod (inte helt oväntat) David Haugaard & Daniel Remheden och bjöd på tävlingsblandningen. Riktigtgrymt.se var det! David vet hur man gör en bra blandning och Daniel hur den ska hanteras. Espresson var smakrik, balanserad, och lite lagom fet, precis som jag vill ha den. Cappuccinon var helt outstanding! Stort tack!!!
 

Massiv

Massivo utan o
...kan inte annat än att hålla med....Mycket gott var det!!Alltid roligt när det är trevliga o goa människor som serverar galet gott kaffe.......
 

Espressino

Active member
Typiskt att man skulle jobba när det bjöds på uppvisningskaffe på Mellqvist... Oh well, vad är väl en bal på slottet...:)
 

kafei

Well-known member
ja stort tack mr daniel and david!
så ruksigt god espresso!! välbalanserad syrlighet, smakrik. mums. levde på den resten av dagen :)

är det någon som vet om blandningen går att få tag på på något sätt??
 

J

Active member
Jag brukar fika på molto på karlavägen ett par gånger i veckan ( riktigt bra ställe för övrigt!) och har där lärt känna en tjej som känner Erik Mellqvist väldigt väl och hon nämnde just att Erik själv inte är så motiverad längre och att hon tycker det märks på personalen också.

Var förbi i morse och frågade honom angående din kommentar, och Erik fattade ingenting??? Tröttnat ALDRIG! kaffe från David bättre kan det ju inte bli!
Så det där måste du fått om bakfoten!
//J
 

Espressino

Active member
J, Ingen risk att jag missuppfattade tjejen. Men det var hennes uppfattning, märk väl. Jag har ingen synpunkt på det, och fikar inte särskilt ofta på mellqvist längre. För några år sedan var jag där 4-5 gånger i veckan, men rör mig inte där i området så mkt längre. Dock, om jag jämför mina tidigare upplevelser på mellqvist med de senaste, upplever jag det som att de var noggrannare förrut, och att personalen var något vassare tidigare. Tex att sätta i ett laddat handtag i maskinen och pilla med annat i 40-45 sekunder innan killen tryckte på vattnet, det har jag aldrig tidigare sett hända på mellqvist förrän den näst sista gången jag var där, då för övrigt mjlöken var lite väl storbubblig, och kanske två-tre grader för varm. Men alla kan ha en dålig dag på jobbet. Inte ens Tiger Woods vinner alla tävlingar...:)
 

J

Active member
Då är det väl hon som har missuppfattat Erik, som sagt han fattade ingenting om detta påstående!
//J
 

kafei

Well-known member
Har ni sett de nya kopparna dem har? Espressokoppens godstjocklek är typ lika tjock som på cappukoppen. Känns lite lustigt i början att dricka ur den, men måste hålla värmen bra som attans!
 

Massiv

Massivo utan o
...jag skulle gärna bara jobba ett par dar i veckan...låter lagom!!Det kan man göra när man har anställda,ännu mer om man har duktiga anställda som man inte behöver hålla koll på hela tiden....... misstänker att han har slitit hårt och gjort sina hundår så jag tycker han förtjänar att välja sin egen arbetstid!!
 

Mmm Kaffe

Active member
Instämmer, håller bara inte med om förträffligheten. Men så gillar jag kaffe och människor. Inte bara kaffe som vissa andra här inne...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp