Stockholm Mellqvist kaffebar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

alexander

Member
Var förbi i fredags, innan jobbet. Tog en enkel + en cappu. Båda var bra, speciellt cappun. Espresson var lite tunn, och lite mjukt tampad, men betydligt bättre än Monterrivakaffet tidigare. Jag tycker absolut Mellqvist har snäppt upp sig betydligt i och med kaffebytet. maskinbytet är däremot inte så vansinnigt viktigt, mer en imagegrej... .-) men rätt häftigt! Vi kör på en tregruppers FB 70, snäppet över Linnean Mellqvist kör , och jag kan utan tvekan säga att jag aldrig jobbat på bättre maskin än denna. Har prövat allt från Wega, Fiorenzato, ECM, San Remo, La Cimbali, Rancilio och Faemamaskiner men tycker La Marzocco är solklart bäst.

Att köra en femgruppers är dock utan tvekan 100% image, de hade lätt klarat sig på på en fyrgruppers eller en tregruppers.
 

Peter

Well-known member
"100% image" Ägaren erkände det själv när jag tittade förbi.. Stället var stängt för kunder men fönstret var öppet och jag kunde inte låta bli att kommentera maskinen som just då polerades högblank. Blev insläppt att titta närmare på den... Jag antydde skämtsamt något om överkapaciteten varpå ägaren sken upp och med ett brett leende svarade: "Japp! Men den är coool!" -- jag kunde inte annat än hålla med. :)
 

treefinger

Well-known member
Var där idag och kikade! Riktigt mäktig maskin måste jag säga. Beställde två cappuccino och en espressino, takeaway till mig och två polare. Smakade väldigt bra med mjölk, även om jag blev lite ledsen i ögat att de inte hällde någon art :)

Tog en liten tafflig film med mobilen, kanske slänger upp senare om den går att titta på.
 

Johan

Well-known member
Jag var förbi Mellqvist idag, dom har slutat använda sig av J&N utan har nu en egen rostning bestående av 93% arabica.

Gott, mycket gott.

Å andra sidan hade jag en skräckupplevelse tidigare runt lunchen, jag var på Nitty Gritty, helt underbart ställe när det kommer till mat, och lunchade. Baristan (om man vill kalla henne det) doppade tampen i vatten medans hon tampade, hon använde inte heller tampen för att pressa ihop kaffet utan snarare enbart för att platta till kaffet. Hon torkade sedan av PF med en disktrasa innan hon satte den i maskinen (gud vet vad hon hade torkat med den innan!!!) ... well ni förstår min upplevelse.

--Johan
 

Marv

Well-known member
Tog en liten omväg till Mellqvist igår när jag var i stan.
Jag frågade vad det var för kaffe de hade och fick svaret att det var en egen blandning, den unga killen trodde det var typ 20 % rubusta i den, men gav ett osäkert intryck.
Espresson var ganska ljus i creman och smaken i min smak ganska syrlig men fullt godkänd. Trodde först att den var litet underextraherad, men jag noterade vid bryggningen att det var fina mussvansar så det berodde inte på för snabb extraktion i alla fall.
Cappuccinon som jag tog med mig smakade OK, bra skummad mjölk men ingen mjölkkonst. Jag tycker dock att det är för litet kaffe med en enkel till en cappuccino, det blir snarare en caffe latte.
 

von Thor

Kaffevision
Marv sa:
Espresson var ganska ljus i creman och smaken i min smak ganska syrlig men fullt godkänd. Trodde först att den var litet underextraherad, men jag noterade vid bryggningen att det var fina mussvansar så det berodde inte på för snabb extraktion i alla fall.
.

Har varit där några gånger de senaste dagarna och jag funderade på precis samma sak som du Marv. Fina mussvansar men det såg väldigt blaskigt ut, kanske ska se så ut för den smakade mycket bra, tydlig syra och jag tyckte även att det var lite rök i den.

Vill man ha en dubbel cappuccino där så är det bara att beställa direkt från menyn, svårare kan det inte bli. Beställde en cappuccino och fick en "enkel", verkar vara standard där.

Kanske dags att vi fastställer hur den svenska espresson ska serveras och namnges?
 

ristretto

Active member
vonthor sa:
Kanske dags att vi fastställer hur den svenska espresson ska serveras och namnges?

Öh, som den italienska eller? Espresso är trots allt italienskt... Följer man inte originalrecepten får man egentligen kalla det något annat.

Ser detta som ett ickeproblem. Problemet är väl istället att få alla ställen att göra ordenligt kaffe. Vill ni ha en dubbel i er cappucino så är det 'la bara att säga till, eller=
 

peterblad

Well-known member
Jag besökte Mellqvist häromdagen och blev serverad, om inte min livs bästa så åtminstone topp 5, espresso. :D

Espresson var en sådan som innehåller lager efter lager av smaker såsom: choklad och blåbär (samt ett antal oidentifierade smaker. Espresso no 2 jag drack var däremot inte alls lika bra, även om jag inte på något sätt hade varit missnöjd med den om jag fått den från början.


Jag har köpt hem deras kaffe och hoppas kunna reproducera den första, återkommer om jag lyckas :)
 

Uben

Member
Jag var där för ett par dagar sen och fick för första gången en espresso utan något att klaga på. Av de få ställen jag testat så ligger dom definitivt på en stark förstaplats. På andra har jag Non Solo och på svag tredjeplats Alfons på Scheelegatan.
 

Lars

Well-known member
Efter att ha läst så mycket positiva omdömen här på forumet var jag tvungen att besöka denna bar. Besöket ägde rum i lördags strax före lunch. Det var mycket folk, så vi fick vänta ett tag. Jag beställde en enkel och Anna tog en cappuccino. Espresson rätt bra. En 4:a. Däremot var cappuccinon inget vidare. Det kändes som att mjölken hade blivit återuppvärmd och stått lite för länge mellan värmningarna. Jag säger inte att så var fallet, men smaken tydde på det. Detta drog tyvärr ner helhetsintrycket.
 

mag

Well-known member
På plats nästa lördag för att njuta lite svart och beskåda kärnkraftverket från La M. Man undrar ju om de någonsin kommer behöva använda 5 grupper samtidigt men ok, lite glad blir man ju som nörd. Fortum säkert också för att få leverera massor av el.
Espresson lite överextraherad men god smak trots det. Flickvännens cappu också klart godkänd. (Tur att hon aldrig dricker upp, även fast hon inte får chansen 8) )
 

Mistral

Active member
Var på Mellqvist för två månader sedan och har inte varit där sedan dess. Beställde en latte och en varm smörgås (utan rödlök...). Fick samma intryck som Lars...att mjölken var återuppvärmd...men pricken över i:et var att hon tog fram smörgåsen, tog av plasten, öppnade den och petade ut rödlöken med naglarna och lade sedan den i klämgrillen....
 

NiklasM

Well-known member
Var på Mellqvist för två månader sedan och har inte varit där sedan dess. Beställde en latte och en varm smörgås (utan rödlök...). Fick samma intryck som Lars...att mjölken var återuppvärmd...men pricken över i:et var att hon tog fram smörgåsen, tog av plasten, öppnade den och petade ut rödlöken med naglarna och lade sedan den i klämgrillen....

Ja risken blir på ställen som är "laid-back" och "supertjenis" med allt och alla, att även kvalitén i arbetet blir lite "laid-back".


/n
 

Fredrik

Well-known member
Angående Mellqvist så betade jag av kaffebaren i tisdags. Jag blev inte positivt överraskad. Espresson jag fick var något för lång för min smak och inte särskilt nyansrik. Hitintills är det bara Zanzibar som serverat mig en espresso värd att lägga på minnet.

Kul att spana in fem-grupparen där dock 60 % av kapaciteten för tillfället hade ledigt ;-)
 

hippokid

Well-known member
Förärade Mellqvist ett morgonbesök i förra veckan. Blir lite ledsen i ögat när jag ser att en och samma kille bakom disken lyckas få vatten att läcka från packningen i flera koppar han gör.
Nu får även jag MASSOR med vatten ned i kaffet. Min enkla espresso blir en dubbel i volym, det svämmar nästan över i koppen. Behöver jag säga att det smakade vedervärdigt? Till saken hör att killen i fråga står och övervakar kaffet han gör, han är alltså inte omedveten om vad som händer.
Stället var knökfullt, och jag var stressad. Då mina försök att få kontakt med någon bakom disken inte leder någon vart lägger jag pengarna på disken och går.
Tråkigt med så ointresserad personal, jag ska försöka prata med hr Mellqvist själv när jag har vägarna förbi nästa gång.
 

J

Active member
Daniel Remheden på Mellqvist Bar


Torsdagen den 19april gästspelar Daniel Remheden på Mellqvist Bar i Stockholm från 06.30-11.00. Han kommer att servera den espresso som han tog silver på i Barista Cup 2007. Rörstrandsgatan 4 vid T-St Eriksplan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp