Stockholm Mellqvist kaffebar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Molarin

Well-known member
Mellqvist kaffebar, Rörstrandsgatan 4 i Stockholm

DN´s kafékommissionn ger Mellqvist betyg 8 av 10 vid ett test av "ståkaffe-caféer". Non solo och Sosta kommer på andra resp. tredje plats. Någon som testat?

...utsökt dubbel latte för 27 kronor, eller en enkel espresso för tio kronor. Strax efter klockan tio kan man få sittplats och njuta av en grillad ciabatta med kalkon, ost, tomat, pepparrotskräm och gräslök. En smaksensation för 45 kronor. Baristorna är trevliga och man känner sig alltid välkommen och speciell.


Testet kan du läsa här
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Om de byter ut pepparrotscremen mot en gjord på majonäs och dijon så får de till en Tacchino helt i min smak 8)
 

andcar

Well-known member
Var också där idag och lika fullt då också. Kan inte säga att espresson var god. Hade en konstig "unken" bismak. Smaken påminde om hur gamla goda militärtält kan lukta. Sen om jag får fortsätta mitt gnäll så gillade jag inte mjölken. På latten så låg det drygt en cm skum ovanpå på ett sätt som jag aldrig sett hos min gode vän Costas. Där är skummet mer krämigt och homogent. På alla cappuccinos som jag såg så var det alltid som en liten skumblobba ovan på. Kalla mig kinkig, kräsen eller till och med okunnig men jag gillade mackorna och lokalen bättre än deras kaffe.
 

zix

Well-known member
Sån där unken smak brukar jag associera med gammalt dåligt vatten. Om espresson smakar så hemma brukar det vara dags att tömma och rengöra vattentanken, och att pumpa "rent" kokaren - stillastående vatten blir snabbt dåligt. Men det kan väl inte gärna vara problemet på ett sånt ställe?
 

peterblad

Well-known member
Känns inte igen alls. Espresson brukar smaka fint och de har normalt aldeles utmärkt skum med tillhörande latte-art. Dock hade de en ny barista senaste gången jag stack in huvudet, men jag har sällan varit besviken där............. :?
 

Niklas Nord

Active member
Jag beställde en cappuchino och den gjordes på mjölk i en stor kanna som hade massa skum i sig, och sedan var det för varmt så jag nästan brände mig, fick vänta innan det kallnade, och det var 3cm skum på koppen ! :?

Klart dom var stressade, men ändå..

Min kompis fick en dubbel espresso som var rätt okej enligt han !

Jag ska dit igen nån dag för personalen var så trevlig.
 

stangetz

Active member
Var där imorse på deras premiär av den nya espressomaskinen. En LaMarzocco med fem grupper, inte illa Mellqvist, åttonde i världen och första i Europa tydligen!

Inte nog med det så har de skaffat en egen espressoblandning nu, riktigt lyckad enligt mig, både som shot och i cappuccino. Men det mest häpnandsväckande är väl ändå att de äntligen skaffat tampermattor!!!

Annars samma trevliga och kunniga personal som alltid!

Högt betyg altså!
 

Arthur

New member
Utan att vilja vara otrevlig skulle jag gärna vilja påpeka att Mellqvists LaMarzocco inte är den enda i Europa. Det ska finnas en i Milano också!

Det syns också tydligt på ångrörens placering att den är sammansatt av en 2- och 3-gruppers LaMarzocco Linea. 8) Undrar när 6-gruppers versionen blir aktuellt. :p
Vilken Fantastik Maskin! Vill HA! Arggg!

Håller förresten med dig. Den nya espressoblandning smakar riktigt bra. David är ett Geni :p
 

treefinger

Well-known member
Hehe, så oerhört mäktigt.. med tanke på att man knappt ryms fler än 10 personer där inne är det ju fint att man har åtminstånde ½ grupp per person. 8)
 

Peter

Well-known member
För den riktigt maskin-nördige: Jag fick se "diplomet" som visade att maskinen har serienummer #0005. På listan fanns även någon espressobar i Seattle, så jag tror nog att #5:an gäller världen.

Otroligt cool maskin, även om jag spontant associerar till den typ av limosiner som är baserade på en "vanlig" bilmodell och ser ut att vara nära att gå av på mitten... :)

Tyvärr var maskinen inte igång, så blir "tvungen" att gå tillbaka och prova espresson en annan dag. :)

Fundering: hur många kokare har den? En vanlig LaMarzocco har ju dubbla kokare, men räcker det till denna? Eller är det två jättestora?
 

stangetz

Active member
Eftersom den är sammansatt av en "tvåa" och en "trea" bör den ju ha fyra kokare, två för espresson och två för vattenångan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp