Vattenkvalitet

baz

Member
daggen sa:
Men något som jag vill ha i framtiden är fast vattenanslutning...får ju fylla på 3 liters tanken två gånger per dag.

Vattenkvalitén är en lite underskattad variabel, iallafall av många hemmabaristor. På min förra maskin hade jag löstagbar vattentank som jag tömde och fyllde på med nytt vatten varje gång jag gjorde shots och det blev faktiskt en märkbar skillnad. Mycket godare kaffe och bättre extraktion om man alltid använde kallt friskt vatten.
 

daggen

Active member
Vattenkvalitén är en lite underskattad variabel, iallafall av många hemmabaristor. På min förra maskin hade jag löstagbar vattentank som jag tömde och fyllde på med nytt vatten varje gång jag gjorde shots och det blev faktiskt en märkbar skillnad. Mycket godare kaffe och bättre extraktion om man alltid använde kallt friskt vatten.

Javisst är det viktigt med färskt och gott vatten, finns väl ingen som ifrågasätter eller skiter i det?? Skit in skit ut!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Glöm inte vattenrenare o.dyl vid direktvatten.
Jag har vattentank (ej direktvatten), men fixade avlopp genom att borra hål i spillbrickan, montera spillkopp undertill med slang genom bänkskivan ner till stor dunk med tappkran som jag tömmer då och då. I och med regelbunden rengöring av bryggrupp med Clean Express sker ingen förruttnelse i dunken, utan det luktar riktigt rent i skåpet 8)
Supernöjd!
Har man vattentank kan man även använda kalkfilter istället för att köpa dyrt reningsverk ;)
 

daggen

Active member
Det är inte så lätt att använda kalkfilter när man inte har några slangar, än så länge har jag då inte hittat nån modell som passar min maskin.
Cheffalo: Har du något förslag?

Smart lösning till spillet btw... :shock:
 

nikke

Well-known member
Jag har som sagt min maskin direktansluten.
Man kanske borde ha ett filter ?
Cheffalo, har du koll ?

Vad ska man ha, vad kostar det ?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Den mest adekvata jag kan hitta i mina papper är en liten från Promac, ligger på ca 1200 spänn.
Återkommer snarast om jag hittar nåt annat.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp