Favoritbönor vid hemmarostning.

plind

Well-known member
Hej alla rostare :D Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra favoritblandningar, det är ju inte helt lätt att få till en balanserad mix.

Jag börjar med 2 av mina mest lyckade 8)

1: Colombia 40%
Kenya 20%
Monsoon M 20%
Indisk Rob. 20%


2: Santos 40%
Kenya 20%
Monsoon M 13%
Old Java 13%
Indisk Rob. 13%


Jag brukar rosta på plåt i vanlig ugn 225grader till en bit in i andra crack.
10-20% av bönorna har då börjat bli rejält mörka och lite oljiga på ytan.

Om jag förvärmer plåten brukar det ta 10-12 min. inna de når det stadiet.
Första crack efter ca. 6 min.

PICT0002.JPG
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag som har lyckan att fått prova dessa blandningar/rostningar kan bara instämma i att de är mycket trevliga! :)
 

plind

Well-known member
baz sa:
Häftigt att rosta i ugn! Men vart köper du bönorna?


Jag köper det mesta på Mauritz café här i Göteborg och lite i den lilla te och kaffebutiken på Kungsportsplatsen.

Kostnaden blir under 100-lappen per kilo.
En bra köksfläkt rekommenderas(har ingen själv), det blir rena "Lytzendimman" i köket trots öppet fönster :shock: :D
 

Molarin

Well-known member
Blandar du före eller efter rostning? För alla bönsorter ska väl inte rostas lika länge, eller?
 

plind

Well-known member
Molarin sa:
Blandar du före eller efter rostning? För alla bönsorter ska väl inte rostas lika länge, eller?

Skolboken säger väl att man ska rosta varje sort för sig men rebellisk och busig som jag är så kör jag alla samtidigt. :lol:

Mest av ren självbevarelsedrift pga. den minst sagt rikliga rökutvecklingen(utlöste rökdetektorn 1 gång :shock: )

Jag vet ändå inte vilka bönsorter som ska rostas hårdare resp. mjukare.
Hade jag haft en riktig hemrostningsmaskin hade jag kanske gjort det.
När man rostar på plåt i ugnen blir det ändå lite variation på rostningsgraden. Det ser jag tydligt att färgspektrat går från mellanbrun till brunsvart. Detta trots att jag vänder plåten flera gånger och rör om ordentligt.
Jag undrar om inte en modern ugn med varmluft ger jämnare värme :?:
 

Molarin

Well-known member
plind sa:
Jag undrar om inte en modern ugn med varmluft ger jämnare värme :?:

Det ska testas! Om man gillar chokladigt, fylligt kaffe med liten touch av persikokärna och smör... Vad ska man ha för bönor då?


(Håller på att formge en vinprislista med just sådana termer...)
 

plind

Well-known member
Molarin sa:
plind sa:
Jag undrar om inte en modern ugn med varmluft ger jämnare värme :?:

Det ska testas! Om man gillar chokladigt, fylligt kaffe med liten touch av persikokärna och smör... Vad ska man ha för bönor då?


(Håller på att formge en vinprislista med just sådana termer...)

Jag fick till en riktigt "chokladig" rostning en gång med 90% Colombia+10% Robusta som jag rostade längre än brukligt på lägre temp.(200gr.) Den blev lite väl snäll kanske med obefintlig syra och strävhet men väldigt fyllig och chokladig.
Man skulle ju kunna testa nåt mellanting med långrostad Colombia och spetsa med lite tuffare rostad Kenya och robusta :D
 

zix

Well-known member
Jag gillar att rosta singlar för variationens skull. Har på nåt sätt känt att jag har behövt det på sistone. Tycker egentligen att singlarna är så intressanta i sig själva att jag liksom inte näns att blanda dem. Men det är ju bra att ha flera sorter hemma, så att man kan byta snabbt till en annan sort om man inte gillade den man sist rostade...

Gillar egentligen varmluftspistolen bäst, jag tycker att karaktären på bönan kommer fram tydligare med den än med ugnen, men tyvärr är rostskålen sprucken och jag har inte hittat nån ny med rätt storlek på typ tre månader.

OK, en espressoblandning då, till sist: (robusta) old java, mysore nuggets, (kenya). Ungefär lika mycket mysore och old java, jag kan inte påstå mig ha hittat optimal balans där, men man får mer krydda (och mindre kropp) med old javan, och mer kropp och jordighet med mysore nuggets.
Om du vill ha botten till det - det tycker inte jag att det behövs - så lägg i lite (max 10%) robusta, om du istället vill ha toppen till det - kan eventuellt behövas - så lägg i lite (max 10%) kenya AA.
Nånting sånt, eller kanske nåt helt annat, ska jag testa på DIY-träffen nu snart (i Gamlestan, med hififorum.nu och faktiskt.se)
 

Ante

Well-known member
zix sa:
Gillar egentligen varmluftspistolen bäst, jag tycker att karaktären på bönan kommer fram tydligare med den än med ugnen, men tyvärr är rostskålen sprucken och jag har inte hittat nån ny med rätt storlek på typ tre månader.

Varmluftspistolen? låter spännade och kanske som nått jag kan ge mig i kast med eftersom jag gärna undviker att fylla hela lägenheten med kaffedimma...
 

zix

Well-known member
Okeeeeej!
plind, hoppas det är OK att vika ut lite:
För att börja rosta med varmluftspistol behöver du:
1. Varmluftspistol. Har du ingen så finns det billiga på Rusta, Clas i Sjön, m.fl. ställen. Jag har använt Clas i sjöns billiga (typ 90 spänn). Har du en så kan du nog använda den. En sån där som man tar bort färg med, såna som man kan använda för elektronik är nog för klena.

2. Skål. Hundmatskål i rostfritt är "traditionen" (sic!). Jag fick inte bra resultat med det, utan har rostat i en rund skål i stengods - en billig en från det glada 80-talet, med cirkus 16-17 cm diameter och djup. Nån som behöver en hundmatskål i rostfritt, modell större? ;)

3. Trägaffel, träsked eller dylikt att röra om med.

När du rostar tar du ut grejerna på balkongen eller i garaget eller nåt annat oömt ställe. Det kommer att yra "skal". Silver skin kallas det på engelska, det där fnaset/rester av inre skalet som ofta finns kvar på den råa bönan men lossnar när man rostar. Vet inte vad svenska termen är.

Värmelägen på varmluftspistolen: har du det, dra på max. Du kan styra rosteffekten genom avståndet till bönorna i stället, iallafall första omgången. Nu rostar vi! Du får blåsa varmluften på bönorna, men ha såpass avstånd att de nätt och jämnt rör sig (minst 10 centimeter, gärna mer). Rör om med trägaffeln/sleven. Genom att variera hur mycket du rör i bönorna och att variera blåsavstånded så får du olika hastighet på rostningen.

Räkna med att rosta åtminstone 200g per omgång. Gör du för små mängder så blir det lätt ojämnt - eller, för att vara ärlig, jag har aldrig fått bra resultat med mindre än 170-200g.
Skålstorlek/form och godstjocklek spelar antagligen också roll. En del köper rostfri skål och lägger den i en kartong eller trälåda för extra isolering, eller ovanpå en grill eller gaslåga för extra värme underifrån. Har inte provat, tycker att det verkar för jobbigt. Stengodsskålen funkade bra för mig.

Med det jag har beskrivit ovan - Co/tech varmluftspistol (ca 2000W), stengodsskål/17cm diameter, halvrund, 200-250g bönor - så har jag fått rost-tider på mellan 15 och 25 minuter beroende på böntyp, mängd bönor, omgivande lufttemperatur, vind och min egen styrning av rostningen. Under 12 minuter är för lite (ojämn rostning), över 25 är för mycket (fadd smak).
 

macchiato

Member
Här är några av mina blandningar jag tycker fungerar för mig.

50% Brazil Santos
30% Old Brown Sulawesi
20% Etiopisk Moccha(Yirgacheffe)

Rostade hela blandningen lite in i andra sprickningen.

50% Brazil Santos
25% Sumatra Lintong eller Mandheling.
25% Sidamo eller Yirgacheffe.

Den här blandningen (250g) rostade jag i ugn 220 grader. Jag
rörde om var tredje minut. Tiden blev ca 18 min och var in i den aktiva fasen av andra sprickningen.
Jag lät blandningen vila i tre dagar + 5 dagar till i burk.
smaken var mycket chokladig.

Det man skulle kunna testa är att byta ut lite Santos (10%) mot en bra Robusta för kicka in lite mer choklad.

Ibland när jag har blandat ihjäl mig :shock: så brukar jag njuta av enkla men goda blandningar. Tex Santos + 10% Robusta, eller singlar.

Just nu njuter jag av en Singel El Salvador Bourbon Estate från Johan &Nyström, som jag rostat in i andra sprickningen. Super :lol:

Macchiato
 

plind

Well-known member
Jag lät blandningen vila i tre dagar + 5 dagar till i burk.


Hur menar du att de förvarades de första 3 dagarna innan de kom i burken :?: :shock:

Ska prova de recepten. Det första är lite likt Mauritz egen blandning fast de har bara Old Brown Sulawesi(75%) och Ethiopisk Mocca.

Var köper du bönorna :?: Några av sorterna har jag inte sett här i Göteborg, Sumatra Lintong tex.

Dscn2718.jpg
 

macchiato

Member
Hej!
Jag skrev lite slarvigt. Jag menar att dom första tre dagarna lät jag blandningen stå med öppet lock. Sen stängde jag locket och lät blandningen vila i 5 dagar, men varje dag öppnade jag locket för att släppa ut lite "gas" och "sniffa" lite. En trogen hemmarostare blir beroende av den härliga aromen från burken :lol:
Under dessa 8 dagar testade jag av blandningen, men tyckte att den blev bäst efter 8 dagar.

När jag var i Göteborg förra sommaren så smakade jag Mauritz blandning med 75% old brown Sulawesi och 25% Etiopisk moccha. Jag var ej så imponerad av den blandningen, troligvis för att den var alltför färskrostad. Det blev på tok för mycket syra.

Jag brukar köpa det mesta av mitt råkaffe från Mauritz. Men jag har på senare tid börjat köpa råkaffe av Johan&Nyström. Dom har riktigt bra råkaffe.
Du får gå in till någon som säljer deras kaffe och höra med dom om de kan ta hem råkaffe till dig.
Om jag inte har alltför dåligt minne så finns det väl någon här på forumet som kan hjälpa dig med den biten. Jag har för mig att han heter Che..... någonting. ;)

Macchiato
 

macchiato

Member
Som privat person så får man ej beställa direkt från J&N. Men går man via någon återförsäljare går det bra.

Macchiato
 

bobby orlando

Active member
Ranciliokoppar

Ursäkta att jag går långt off-topic här, men:

Någon som vet någon som säljer Ranciliokopparna (på bilden ovan) i/till Sverige? Plind?

Säker på att Silvia skulle uppskatta dem!
 

baz

Member
Jag blir riktigt inspirerad av den här läsningen, hemmarostning verkar ju inte så svårt som jag föreställt mig. Jag ska prova. Subito!

Man kan ju köpa råkaffe online på www.gokaffe.se men finns det andra mer välsorterade webbutiker? (man blir ju lite beroende av dem om man bor i småstad)
 

plind

Well-known member
Just det, precis där köpte jag mina plus rengöringsmedlet och lite Italkaffe :D
Frakten blev rätt så svettig vill jag minnas men kopparna är jättefina och används flitigt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp