Favoritbönor vid hemmarostning.

Chilhuacle

Well-known member
Ska det behövas så många.
Om inte mitt kaffe passar dig, så får du passa i mitt portafilter.

Portafiltret verkar vara weapon of choice här på forumet. Svinga det som en barista.:lol:

Dessutom har jag hört ryktas att kaffepuckar med fördel användas som projektilvapen. Jag har laddat mitt med 100% robusta, se upp, arabicatalibaner.;)

Billiga skämt kan vara ett dyrt nöje... ;):cool:
 

Boris

Well-known member
När man har koppat 100% robusta vid sidan av tex gethumbwini och esmeralda hacienda. Så kan jag med säkerhet säga att man aldrig någonsin vill dricka de igen!


Nu var det ju inte fråga om att dricka robusta rent. Den kommer ju till sin rätt i blandningar i första hand. Jämförelsen med Hacienda Esmaralda (som jag också haft förmånen att prova) är kanske inte det mest relevanta jag läst på detta forum...
 

Axel

Well-known member
Ursäkta offtopic men som svar till boris;
Smak är otroligt subjektivt de vet vi alla. Jag drog en ganska grov och kanske för dig irrelevant "jämförelse" och de ber jag om ursäkt för. Men poängen jag vill komma till är att;
Jag tycker Robusta smakar skit, och jag tycker inte den kommer till sin rätt i några sammanhang förutom möjligvis i papperskorgen. Och jag ser ingen som helst poäng i att dricka något som smakar så mycket sämre oavsätt om de är i ren form eller för att krydda en blandning med. De finns visserligen Robusta och Robusta, men poängen är den samma för mig och säkerligen för flera andra. Däremot är de väll skitskoj att någon annan uppskattar och gillar Robusta! :)
De är väll bara gott snack att alla inte tycker som jag! Nu blev detta säkerligen väldigt yrt!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmm, jag såg det inte ens som ett skämt att dricka/smaka 100% robusta, det föreslår jag och tycker på fullaste allvar att ALLA bör prova.

Så de vet hur robusta smakar, då kan man ju nämligen väldigt lätt identifiera robustasmaken i en blandning, för som sagt... den smaken minns man... (om det sedan är med en positiv eller negativ betoning på "en smak man minns" lämnar jag till var och en att bedöma. Efter 100% shotten ;) )

Det finns de som gillar det, och jag säger inte att det är fel (nästan, men inte riktigt... ;) ), bara att man bör prova 100% robusta så man verkligen vet hur det smakar. Är det ditt himlarike så kör vidare med robusta FFS! Jag vet att Arto är en robustaman, inget fel i det. Men tänk om han aldrig hade smakat på en 100% robusta, då hade han aldrig vetat hur det var... :)
 

Boris

Well-known member
Hmm, jag såg det inte ens som ett skämt att dricka/smaka 100% robusta, det föreslår jag och tycker på fullaste allvar att ALLA bör prova.


Jo, jag har i undersökningssyfte provat robusta (ugandisk) rent också. Det var väl inte det allra godaste jag druckit, om jag säger så. Att jag gillar blandningar med robusta i beror förmodligen på att jag inte är helsåld på allt för syrliga kaffen. Men smaken är som bekant delad. Inga sura miner här. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ett förslag, tjonga in en 30% Monsoon i mixen, istället för robusta. Jag tror att det kan fungera som ett "robusta-substitut"?

Inte? Jahapp, men det kan vara värt att prova.:)

:coffee:
 

Chilhuacle

Well-known member
Beträffande (en del) robustor, så gillar jag dem i blandningar huvudsakligen på grund av pepprigheten de tillför i smakpaletten. Visst kan man dämpa syran på samma sätt genom att blanda in monsoon malabar, men det blir ändå en helt annan kryddning i kaffet.

Smakmässigt så tycker jag att det blir lite som att försöka ersätta svartpeppar med chilipeppar, det blir visserligen starkt, men inte samma smak, och passar inte till all mat. Jag ser på mina blandningar lite som jag ser på matlagning. Jag vill ofta ha både chilipeppar och svartpeppar för att maten ska smaka rätt som helhet, men vid vissa tillfällen krävs antingen eller, annars passar det inte alls tillsammans med råvarorna (grundsmakerna i kaffet) och för all del, vad man är sugen på för tillfället.

Att en del inte gillar svartpeppar är ingenting jag har något emot, det finns ingen smak som är rättare än den andra. För min del handlar det mera om att kunna laga, i mitt tycke, bättre och mer varierade "rätter" eftersom jag har båda kryddorna i min arsenal.:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp