Ångröret på en ECM Giotto Premium

archenti

Well-known member
Enligt reklam skall ångröret vara utformat på så sätt att själva röret inte blir varmt utan går att vidröra även under användande.

Om jag tar på/nuddar mitt ångrör "vilket jag gjort nåra gånger" bränner jag mig rejält :? Finns det någon som kan ta på sitt ångrör?

/A
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det gäller Giotto Premium, som kanske är den enda Giotton man handlar med nu för tiden. Den har då också den slanglösa vattentanken.
 

daggen

Active member
Mitt ångrör är svalt om man inte använt det på ett tag även fast maskinen står på... har man använt det är det fortfarande inga problem att ta på det, själva röret blir ljummet och det är bara spetsen som blir riktigt het.
 

archenti

Well-known member
daggen sa:
Mitt ångrör är svalt om man inte använt det på ett tag även fast maskinen står på...

samma för mig

daggen sa:
har man använt det är det fortfarande inga problem att ta på det, själva röret blir ljummet och det är bara spetsen som blir riktigt het.

intressant, mmm då kanske det är något skumt med mitt ångrör, för det blir som sagt väldigt varmt vid användning, inte bara spetsen utan ända upp..
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Men hallå, läste du inte min post? ;)
Giotto Premium, den utan slangar i tanken, har silikonrör på insidan ångröret som hindrar att det blir varmare än man kan ta i, men din är ingen Premium så den ska bli varm.
 

archenti

Well-known member
Cheffalo sa:
Men hallå, läste du inte min post? ;)
Giotto Premium, den utan slangar i tanken, har silikonrör på insidan ångröret som hindrar att det blir varmare än man kan ta i, men din är ingen Premium så den ska bli varm.

Jag har i alla fall hela tiden trott att jag har en premium då den ser ut som en premium, alltså med de nya vreden och de nya rören med 360 graders justerbarhet, samt guldpläterade kontakter etc "säljargument från försäljaren". Det enda jag inte känner igen är det du nämde om slangar i tanken, det har jag.. därför fattade jag inte ditt inlägg förut :)

På manualen står det Giotto Premium i alla fall.


 

daggen

Active member
vonthor: Definiera varm plz :? för jag har nämligen en giotto premium och visst blir den varm, men i sammanhanget skulle jag nog vilja säga att röret är ljummet snarare än varmt.

archenti: Det är en Premium du har, inget snack! Men det finns lite olika versioner av den också, det gjordes lite ändringar inför 2006 års modell och det kan ju hända att de har uppgraderat ångröret också till ett som isolerar bättre, jag har en nämligen en 2006a...
 

archenti

Well-known member
Jag köpte min premium för två årsedan, av en mycket trevlig försäljare på PUB- varuhuset här i Stockholm. Det kanske är så att de nya 06:eek:rna har ett förbättrat ångrör, jag bifogar några bilder på hur det ser ut.

Man skulle kunna säga att varmt är 60-70 grader i detta sammanhang, dvs det börjar göra riktigt ont i handen. Noteras bör att jag inte har smednävar. ;)

För att pigga upp tillvaron på morgonen gjorde jag en empirisk undersökning, först tog jag isär ångröret. Inuti fans det en plastslang som gick hela vägen från ändspetsen upp till själva kopplingen. Sedan tänkte jag att det skulle vara gott med en latte så det fick bli en sådan. Jag kunde skumma i ca 15-20 sekunder innan det blev så vamt att jag inte kunde hålla i röret.


Om man tittar på bilden nedan ser man att "plast" röret inte riktigt räcker ända fram till ändspetsen, det verkar så i alla fall. Jag har ändå svårt att tro att ånga skulle tryckas bakåt upp i röret och på så sätt värma röret, det finns ju inget hål där ångan kan strömma ut ur där uppe.



 

von Thor

Kaffevision
archenti. Alltså så pass varmt att man bränner sig. Det går inte att ta på röret efter skummning.
 

archenti

Well-known member
vonthor sa:
archenti. Alltså så pass varmt att man bränner sig. Det går inte att ta på röret efter skummning.

Japp, jag brända mig igår.. :( när jag skulle prova

Om det nu är så att plaströret inte riktigt räcker ända fram kanske det rostfria röret uppvärms snabbar av den hetat ånga då den kommer i kontakt med dito?

/A
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hm, min Giotto i butiken blir inte så varm att man bränner sig efter skumning. Å andra sidan har jag jobbat som servitör en tid i min ungdom, kanske fortfarande är van vid heta tallrikar 8)
 

archenti

Well-known member
Cheffalo sa:
Hm, min Giotto i butiken blir inte så varm att man bränner sig efter skumning. Å andra sidan har jag jobbat som servitör en tid i min ungdom, kanske fortfarande är van vid heta tallrikar 8)

hehe ja man kanske skall byta namnet från smednävar till "herr obernävar" ;)
 

daggen

Active member
Ok, då kan vi väl nästan fastslå att man har uppgraderat ångröret. Min Giottos ångrör blir inte hett - inte på långa vägar så att man inte kan ta på det direkt efter skumning iaf! Cheffalo upplever samma sak på deras maskin i butiken.
 

archenti

Well-known member
daggen sa:
Ok, då kan vi väl nästan fastslå att man har uppgraderat ångröret. Min Giottos ångrör blir inte hett - inte på långa vägar så att man inte kan ta på det direkt efter skumning iaf! Cheffalo upplever samma sak på deras maskin i butiken.

Ja det kanske vi kan fastslå..!? Fast jag var inne i affären Kaffemaskiner här i Stockholm, fick prova och känna lite på den Giotton de hade uppstäld.Den blev ungefär lika varm som min där hemma, speciellt om man ångade ett tag. Nu glömde jag att fråga vilken årsmodell den var utav.

För att inte göra alla uttråkade på denna fråga är den utagerad för mig. Jag får bita i hop och skaffa mig herr obernävar i stället..

8)

Ps den snabbare uppvärmningen kan dock bero på att plaströret inte räcker ända fram till ändspetsen Ds
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp