Hållbarhet på kaffe i öppnad påse och bästa förvaringen?

JvD

Well-known member
Hur förvarnar ni era bönor för att de bäst skall hålla smaken? Hur länge klarar sig bönorna efter öppnandet av förpackningen?
Har läst på många ställen att kaffet BÖR stanna kvar i den ursprungliga påsen för att hålla bäst. Sedan går åsikterna isär vad gäller om man skall ha bönorna i kylen, frysen, eller bara i rumstemp. Mycket fint kaffe finns att köpa på nätet och RIKTIGA butiker men är ofta förpackade i kilospåsar vilket kan innebära problem för många vad gäller hållbarhet (om butikerna inte erbjuder lösvikt). Hur gör ni? Vad är era åsikter i fragan/frågorna? Avstog nyligen från ett bra erbjudande av 1kg Mauro Deluxe eftersom jag misstänkte att jag inte skulle hinna dricka upp bönorna innan de blev dåliga.

Bor man inte i någon av storstäderna är man ofta beroende av nätet där småförpackningar och lösvikt inte är lika vanligt. Kanske får vi börja att posta bönor till varandra för de som vill dela upp ett kilo på tex 4* 250gr ;-)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Bönor= ALDRIG i frysen.
Malet= Helst frysen.

Det absolut bästa är att ha bönorna kvar i sin påse, med en rejäl påsklämma för att hålla miljön i påsen så intakt som möjligt. Gärna svalt och mörkt.
Kaffebönorna håller sig i veckor om du gör på detta sätt. Självklart inte hur länge som helst och det märks alltid lite skillnad på det första och sista i påsen. Kaffet är rostat och förpackat två år innan bäst-före-datumet som är tryckt på påsen. Ju äldre kaffet är när du öppnar påsen för första gången desto fortare åldras det efter öppnande.

Veti17 om det är bättre att få det upp-öst i småpåsar egentligen för då luftar du bönorna i hanteringen. Men om det känns tryggare..
 

JvD

Well-known member
Tack Cheffalo för det snabba svaret. Tror inte jag går och köper ett kaffe som redan är "luftat" i stora behållare på någon halvdann kaffebutik efter det du skriver. Det kan ju legat där hur länge som helst.
För det andra lever jag efter någon halvsanning att hållbarheten var två veckor men jag tolkar dig som att det KAN vara längre. Att smaken förändras hela tiden har jag gissat men frågan är hur länge det dröjer till man inte tycker om det längre (subjektivt flörvisso ;-)
Efter lite beräkningar landade jag i att jag kanske skulle göra av med 1000gr på drygt månad (grovt räknad och med mycket marginal) vilket innebär att jag inte kan ha flera kilospåsar öppna kanske. Tänk var kul om det fanns ett större utbud av 500gr- och kanske 250kr-påsar :)
 

Lars

Well-known member
Det är ett ständigt problem det där med hållbarheten. Som tur är dricker min sambo lika mycket kaffe som jag, så en 1-kilospåse räcker lite drygt 3 veckor, vilket gör att kaffet känns hyfsat fräscht under hela perioden. Det hade dock varit kul att kunna köra flera sorter parallellt, så mindre påsar hade varit optimalt. Å andra sidan behöver man ju inte använda allt kaffe... Under min uppväxt envisades min pappa med att vi alltid skulle äta upp brödet, trots att det inte var färskt och trots att vi hade nytt bröd hemma. Om man alltid väntar en dag med att äta det nya brödet, så får man aldrig äta nytt bröd :? Ändå känns det ju som att man måste göra slut på kaffet innan man "får" börja på en ny påse...
 

bobby orlando

Active member
Cheffalo sa:
Bönor= ALDRIG i frysen.

Utveckla gärna! Hur påverkas bönorna av att frysas?

Jag har ungefär en veckas förbrukning i en tät burk och resten av bönorna i frysen. Jag märker ingen större skillnad på det kaffe jag gör dag 1 när påsen är nyöppnad och sista dagen när bönorna varit frusna i tre-fyra veckor.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Cellväggarna förstörs när bönor fryses och jag har en stark känsla av att det inte är så bra i det långa loppet. Det malda kaffet är ju redan "förstört" och kan därför med fördel förvaras i frysen.
Nu är jag inte så militant, utan brukar "godkänna" att man fryser ner lite kaffe om man ska ut och resa! 8)
 

bobby orlando

Active member
Cheffalo sa:
Cellväggarna förstörs när bönor fryses och jag har en stark känsla av att det inte är så bra i det långa loppet.

Möjligt och intressant. Jag tycker ändå, baserat på smak-erfarenhet, det verkar tveksamt om det gör större skada än den oxidering som sker om man har bönorna framme i öppnad påse i veckor. Å andra sidan har jag inget riktigt mörkt och svalt ställe så...
 

JvD

Well-known member
Någon som kan berätta något om Mokaflor och Chiaroscuro? Har själv aldrig testat dem.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Helt OK kaffe från Florens. Inget speciellt så där, men som sagt helt OK.
[de små påsarna saknar ventil, vill jag minnas, så istället stack de hål i dom. Döm själva.. (jo, jag har sysslat med MokaFlor för länge sedan)]
 

wesaft

Well-known member
Hur är det nu med datummärkningen på påsarna?
Jag har alltid trott att det är två år efter rostning som är bäst före datum.
På min De Sica påse står det 11-10-2006. Hur många månaders bäst före är det på den här bönan Cheffalo?
Om du kan påverka J&N tycker jag de borde skriva ut två datum.

rostat: 2006-FEB-11
bäst före: 2006-OCT-11

även med bokstäver där så inte jänkarna kan blanda ihop saker och ting.

Sen är jag inte så väldans noga med datum, men det är skönt att veta...

Tips från coachen: Jag klipper alltid upp mina påsar i botten, då har jag ventilen och datumet kvar i spel.
 

ristretto

Active member
Italiensk standard är två år från rostning, vad J&N använder för standard vet jag inte.

Vad skall du med ventilen till när du har öppnat påsen? Den har ju liksom spelat ut sin roll då...
 

wesaft

Well-known member
Den är ivägen när jag ska stänga igen ibland, även om det är ett mindre problem.
Nej, som du säger, det kommer inte pysa ut något där, men om man vill smålukta lite :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
På enkilospåsar är datumet i regel i botten ;)
Jänkarna? Tror inte dom köper kaffe från J&N, dessutom blandar dom ihop det mesta ändå..
Tror J&N kör med sex månaders bäst före-datum. Klart besked följer senare.
 

wesaft

Well-known member
Hej Sam,

Datummärkning och även vem som rostat kaffet är saker som ligger på vår önskelista.

Vi sätter däremot 6 månaders hållbarhet på påsarna så du kan enkelt se
när vi rostade kaffet.

Hälsningar,

johan
 

sampan

Member
Förvaring i kvarnen

Hej

Jag spinner vidare på detta med förvaring. Idag så har jag dem i frysen men där ska de tydligen inte vara. I avsaknad av sval och mörk plats så får det bli kylskåpet. Är det rätt tänkt?

Jag undrar sen hur länge man kan ha bönorna förvarade i kvarnen.

Hälsningar

Micke
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Re: Förvaring i kvarnen

sampan sa:
Jag undrar sen hur länge man kan ha bönorna förvarade i kvarnen.

Hälsningar

Micke

Så kort tid som möjligt, gärna inte mer än en dag innan de mals.

Kyl funkar, bara det inte blir för mycket kondens i påsen.
 

Mangan

Well-known member
Men hur länge håller bönorna i oöppnad orignalpåse med envägsventil, i typ skafferiet? Har hört alltifrån att det håller sig från 1mån till ett par månader, så länge påsen inte brutis.
 

Peter99

Member
Se bara till att förslut påsen ordentligt så ingen läskig salami får surna in i påsen. Kaffet tar lätt smak. Det är väl den största faran i ett kylskåp vad jag förstår.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp