Vilken espressomaskin skall jag köpa ?

Dockoz

Well-known member
Hej !

Jag är en nybörjare inom området och har hittills bara haft en Krups :oops: . Tänkte att jag skulle uppgradera lite och lägga cirka 4000 :-, frågan är bara vad jag borde köpa ?
Hade uppskattat lite hjälp från proffsen !

Tack på förhand !

/Daniel
 

plind

Well-known member
En sån här såklart: http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=10054

rancilio_silvia_large.jpg


Vill du ha något ännu bättre blir det 10000kr. och uppåt :D

http://www.coffeeco.com.au/articles/comparison.html

http://www.coffeeco.com.au/articles/july2002.html
 

mb

Active member
Rancilio Silvia eller Gaggia Classic är nog de två mest självklara valen. Rancilio är förmodligen något bättre, framförallt har den en mycket bättre ångfunktion när man skall skumma mjölken. Nackdelen med den är att den är lite dyrare och att den är svår att få tag på i butik. En sak som man ofta glömmer när man skall köpa en maskin är att kaffekvarnen är oerhört viktig. Färdigmalet kaffe ger inte särskilt bra resultat. Mitt tips är därför att spara ytterligare ett par tusen kronor och köpa ett paket med både maskin och kvarn. Några länktips:

http://www.kaffemaskinen.se/
http://www.espressomania.se/
http://www.coffeegourmet.se/start.htm
http://www.kaffegrossisten.se/shop/
 

peterblad

Well-known member
Är nöjd så långt med min Gaggia Classic, köpte den på:
http://www.italy-outlet.co.uk/shop.php?cid=55&pid=63956&lang=en&mall=b

Snabb service, jag fick av någon anledning också 3% rabatt efter att ha ställt en mailfråga till företaget. Dessvärre så blev jag tvungen att byta kvarn då den jag hade inte kunde mala tillräckligt fint för den nya maskinen, så en 3000-kronors investering blev genast betydligt dyrare. Hursomhelst så får jag bra espresso numera.

Jag har dock så här långt inte fått till någon riktigt perfekt cappucino med Classicen (har försökt 3 gånger), men den kommer nog så småningom......hoppas jag :oops:
 

Dockoz