Vilken espressomaskin skall jag köpa ?

Dockoz

Well-known member
Hej !

Jag är en nybörjare inom området och har hittills bara haft en Krups :oops: . Tänkte att jag skulle uppgradera lite och lägga cirka 4000 :-, frågan är bara vad jag borde köpa ?
Hade uppskattat lite hjälp från proffsen !

Tack på förhand !

/Daniel
 

plind

Well-known member
En sån här såklart: http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=10054

rancilio_silvia_large.jpg


Vill du ha något ännu bättre blir det 10000kr. och uppåt :D

http://www.coffeeco.com.au/articles/comparison.html

http://www.coffeeco.com.au/articles/july2002.html
 

mb

Active member
Rancilio Silvia eller Gaggia Classic är nog de två mest självklara valen. Rancilio är förmodligen något bättre, framförallt har den en mycket bättre ångfunktion när man skall skumma mjölken. Nackdelen med den är att den är lite dyrare och att den är svår att få tag på i butik. En sak som man ofta glömmer när man skall köpa en maskin är att kaffekvarnen är oerhört viktig. Färdigmalet kaffe ger inte särskilt bra resultat. Mitt tips är därför att spara ytterligare ett par tusen kronor och köpa ett paket med både maskin och kvarn. Några länktips:

http://www.kaffemaskinen.se/
http://www.espressomania.se/
http://www.coffeegourmet.se/start.htm
http://www.kaffegrossisten.se/shop/
 

peterblad

Well-known member
Är nöjd så långt med min Gaggia Classic, köpte den på:
http://www.italy-outlet.co.uk/shop.php?cid=55&pid=63956&lang=en&mall=b

Snabb service, jag fick av någon anledning också 3% rabatt efter att ha ställt en mailfråga till företaget. Dessvärre så blev jag tvungen att byta kvarn då den jag hade inte kunde mala tillräckligt fint för den nya maskinen, så en 3000-kronors investering blev genast betydligt dyrare. Hursomhelst så får jag bra espresso numera.

Jag har dock så här långt inte fått till någon riktigt perfekt cappucino med Classicen (har försökt 3 gånger), men den kommer nog så småningom......hoppas jag :oops:
 

Dockoz

Well-known member
Tackar för tipsen !

Verkar alltså som att det står mellan Gaggia Classic och Rancilio Silvia. Har hittat Gaggia Classic för 3100 :-, är värt att lägga de extra kronorna på en Rancilio istället ? Läste något om att man kunde köpa ett Rancilio rör till Gaggian för att få bättre skum, stämmer det ?

Kvarnbiten är redan löst, köpte en Gaggia MDF i fredags !
 

mb

Active member
Jag skulle nog satsa på en Rancilio Silvia. När jag köpte min Gaggia Classic tyckte jag att det var för stor prisskillnad mellan maskinerna (ca 2000 kr). Nu har dock priserna på Rancilio gått ner till en mer acceptabel nivå (drygt 4000 kr). Att köpa till ett Ranciliorör kostar ca 300 kr. Har man tur så går det väldigt enkelt att byta, men har man otur (vilket jag verkar ha haft) så kan det bli lite problem då man får sandpappra ner diametern på röret. Dessutom bryts ju garantin då. Vad jag har förstått så har dessutom Ranciliomaskinen i övrigt också lite bättre kapacitet. Båda maskinerna är dock två mycket bra maskiner. Exempel på kaffekvarnar är MiniMoka M203 alt M205, Rancilio Rocky och Anfim.

http://66.70.211.12/store/rancilio_set.html
 

Molarin

Well-known member
mb sa:
Dessutom bryts ju garantin då.

Det där har jag aldrig förstått. Varför skulle garantin bytas för att du byter ångrör? Du BEHÖVER ju inte öppna maskinen.

Jag tycker att Gaggian är snyggare. Dessutom sitter ångvredet bättre till för en högerhänt person. Har inte provat Rancilion så om funktionen kan jag inte uttala mig.
 

weetabix

Member
smaken är uppenbarligen som baken...

jag gillar utseendet på silvian bättre och som högerhänt vill jag ju ha kannan i höger hand... =)

kan för övrigt inte jämföra dessa bägge maskiner då jag bara har erfarenhet av silvian, men med den kunskapen jag har kan jag iaf säga att det är en bra maskin och att det är mycket troligt att du blir nöjd med den.
 

mb

Active member
Uppenbarligen så skiljer sig maskinerna lite. På min Gaggia var det omöjligt att komma åt att byta ångröret utan att öppna maskinen. I och för sig så vet jag inte hur det går att se ifall maskinen har öppnats upp eller inte, så det med garantin vet jag inte riktigt hur det funkar...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag skulle kunna "spekulera" på en ganska proffesionell basis att om man bara ger 17 i att fippla på andra saker i maskinen när man öppnar för att byta ångröret så ska det inte vara nån omöjlighet att få maskinen garantiservad för andra uppkomna fel. Detta så länge man inte har tummen mitt i handen och sjabblar till det med nåt annat.
Detta är inte sagt som en uppmuntran att göra vilka ingrepp som helst, utan mest som bara för att lugna er Classic-ägare en smula. Vid service ser man ganska lätt om ägaren har fipplat med något annat än ångröret och då är det kanske tack och adjö. Det är väl lite som att hantera elen hemma, är man lite osäker på hur det funkar ska man ringa en elektriker. Även om det gäller glödlampsbyte ;) Sätter du i en 100-wattslampa i armatur avsedd för 15 watt kan du hälsa hemförsäkringen adjö.
Detta säger jag bara en gång och med tyngdpunkt på eget ansvar och vett.
Vad gäller mer avancerade maskiner, såsom HX mm, avråder jag å det bestämdaste att öppna över huvud taget, om man inte kontaktat säljställe/leverantör INNAN! Hur duktig man än tycker sig vara.
 

Nickeh

Well-known member
Hela garanti frågan är väl som så att det i slutändan beror på hur snäll återförsäljare du har.
Jag har då aldrig lyckats montera ett silvia rör utan att det går att se spår av detta på mässing muttrarna. Men det kan nog gå om man är noga och har smidiga verktyg som man kommer åt bra med.

Ska man vara stenhård så gäller inte garantin men jag har svårt att se en återförsäljare som inte servar t.ex. en kass pump för att man bytt ångrör...
 

pladask

Member
Är expertisens slutliga råd, för den som vill ha nåt schysst, nåt sånt här då?



Vad kan man göra så mycket bättre med den uppsättningen än t.ex en Isomac Brio som är en kombinerad kokare och kvarn. Om man som jag är helt nybörjare.
 

snaggvovve

Well-known member
Det där ser ju väldigt fint ut.
Var kan man köpa detta? Ska ju helst vara i en seriös butik om man nu skulle få problem med någon maskin...
 

Large

Well-known member
Har själv Silvia+Rocky och anser att det är ett mycket bra val om man är beredd att lägga ner tid på att lära sig hur man gör espresso och skummar mjölk på ett professionellt sätt.
Precis som alla fullblodsitalienskor är Silvian lite kinkig och kräver en bra kvarn samt någon som kan hantera henne för att ge ett bra resultat. Gör rätt och du får espresso, cappucinos och lattes som kan mäta sig med eller överträffa de drycker du får på de flesta kafféer. Gör fel och få kräkmedel.
Råd&Rön sågade Silvian längs fotknölarna pga att de inte klarade av att hantera henne.

Så frågan man skall ställa sig själv innan detta köp är: Är jag beredd att skaffa mig en ny hobby eller vill jag bara njuta lite juste espresso då och då ? Om svaret är det senare finns det nog bättre och billigare val. Någon trevlig podsmaskin kanske eller en helautomatisk historia. Om svaret är det tidigare så är Silvia + Rocky = sant, iaf i den här prisklassen.

Enda verkliga alternativet verkar vara Gaggia Classic men vill man skumma mjölk för latteart eller bara få den där krämigt goda microskummade mjölken så måste man tydligen modifiera ångröret.
ECM Botticelli och Isomac Venus verkar oxå vara likvärdiga men kostar ett par tusingar mer. Isomac Zaffiro verkar vara nästa steg upp men den kostar oxå dubbelt så mycket som Silvian.

Vad gäller kvarnen så valde jag Rockyn utan dosator. Detta då många upplever att dosatorn mer är i vägen än den gör nytta i hemmamiljö.



Lite mer söl på diskbänken kanske men det drälls och sölas ändå en hel del när man gör espresso. Lite mer malt kaffe hit eller dit spelar ingen större roll tycker jag.
Det enda jag saknar på Rockyn är möjlighet att steglöst justera malningsgraden. Rockyn har täta steg men håller man på och finlirar så vill man ibland utforska det där steget mittimellan. Alternativ kvarn skulle isf kunna vara en Minimokkakvarn för i princip samma pengar. De finns tydligen i steglöst utförande.
 

Large

Well-known member
Köpte mina på postorder från Espressomania i Stockholm då ingen här i Göteborg säljer Rancilios produkter. Jag ville köpa prylarna i Sverige då prisskillnaden inte var så stor mot att köpa från Italien och ifall något skulle vara felaktig och man behövde returnera prylarna. Att skicka 22kg kors och tvärs över Europa är ingen hit och så slipper man prata italienska. :lol:

När jag pratade med en lokal handlare varför ingen för Rancilio så sa denne att man inte ville göra affärer med den svenske generalagenten. Någon annan påstod också att de flesta kunderna skulle tycka att Silvian inte var snygg nog när man jämför den med Classicen.
Personligen tycker nog jag att Silvian är snyggare än Classicen men så gillar jag funktionell design. Den ser iaf bättre ut i verkligheten än på bild.

Hursomhelst Espressomania var trevliga och svarade snabbt och snällt på mina frågor och även om det tog några dagar längre tid att få prylarna än utlovat och att kortbetalningsrutinen inte verkade vara helt kompatibel med FireFox så fungerade maskinerna när de väl var på plats.
Jag investerade genast i ett halvkilo kaffebönor, en tamper av metall och en tampingmatta för att skydda diskbänken och portafiltret och det första jag gjorde var att spraya köket brunt med kaffesörja. :roll:
Ajdå, men pumpen verkade iaf fungera fint... :D

Jaja, det är en resa (utan slut ?) att lära sig göra espresso. Som total nybörjare på området liknade början på min resa mer som att åka bergochdalbana men efter en dryg månad så lyckas jag numera prestera mycket bra espresso "hver gang". Jag är mycket mycket nöjd men visst har det inneburit ett antal timmar på nätet samt ett antal timmar i köket innan allt föll på plats. Vem kunde tex tro att det spelade så stor roll hur du fördelar bönorna i portafiltret ? Eller vilken skillnad det gör att packa kaffet på rätt sätt ? Kunskaper som jag saknade för bara två månader sedan och som är väsentliga för att få espresso ur Silvian isf något annat.
 

peterblad

Well-known member
Large sa:
Jaja, det är en resa (utan slut ?) att lära sig göra espresso. Som total nybörjare på området liknade början på min resa mer som att åka bergochdalbana men efter en dryg månad så lyckas jag numera prestera mycket bra espresso "hver gang". Jag är mycket mycket nöjd men visst har det inneburit ett antal timmar på nätet samt ett antal timmar i köket innan allt föll på plats. Vem kunde tex tro att det spelade så stor roll hur du fördelar bönorna i portafiltret ? Eller vilken skillnad det gör att packa kaffet på rätt sätt ?

Som en kommentar till detta så har jag inte spenderat fullt så mycket tid med att få bra espresso ur min Gaggia Classic, men jag blev tvungen att skaffa en helt ny kvarn för att nå till regelbundet bra espresso. Sedan var det bara att tuta och köra. :)

Large, kan du utveckla det där med fördelningen av bönorna i portafiltret och att packa kaffet på rätt sätt? Hur ska man göra?
 
Topp