Vilken espressomaskin skall jag köpa ?

Anders

Well-known member
Ok, tack.

Och fördelen med HX är o andra sidan är att man slipper vänta på att ångan ska värmas upp när man ska skumma mjölk? Finns det fler fördelar med en HX-maskin?
 

zix

Well-known member
Cheffalo sa:
Olika, tills det slutar fräsa åtminstone, och komma ånga.
Men att man måste "flusha" är väl ändå en rätt liten nackdel med HX?
För att svara: japp, jag skulle definitivt köpt en HX. Jag talar bara för mig själv nu, andra kan och får tycka annorlunda, Men: om du och dina närmaste är hardcore kaffedrickare och ni nästan aldrig får en gäst som vill ha mjölk i kaffet så är det väl OK med icke-HX-maskin. Annars är det allt värt de där extra hundringarna/tusingarna att slippa den där eviga väntan för att skumma. Min erfarenhet av Vibiemme Domobar:s skumningsförmåga har inte gjort mig vänligt inställd till E-61-maskiner med icke-HX.

Edit: Alltså, jag menar inte att HX alltid är det bästa möjliga valet, inte ens för E-61. Jag menar att om jag hade vetat då vad jag vet idag hade jag försökt ännu mer att få tag i en HX istället för att nöja mig med tvåtemperaturs-termostatmaskin.
Det finns ju också maskiner med två separata kokare för ånga/kaffevatten, och det är ju - iallafall i teorin - ännu bättre. T.ex. Expobar Brewtus, La Spaziale m.fl. Sen finns ju de större manuella leva/hävstångsmaskinerna, som funkar på ett helt annat sätt och klarar sig med en enda kokare. Men då är vi borta från E-61-konceptet och dess fördelar. Därför menar jag att jag om jag hade köpt E-61-maskin idag, i Göteborg, skulle ha valt BFC.
 

Large

Well-known member
Därför menar jag att jag om jag hade köpt E-61-maskin idag, i Göteborg, skulle ha valt BFC.

Ok, då kommer väl frågan som alla spänt väntat på. ;)
Varför just en B.F.C och vilken modell ? Vad är som du ser det fördelarna med B.F.C jämfört med de två andra tillgängliga tillverkarna ECM och Isomac ? Levettan eller Pulsante ?
(Nu börjar vi snacka HW-porr i den högre skolan :lol: )
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Zix, frågan som ställdes var om det fanns någon nackdel med HX, och det var väl den enda jag kom på 8)
Som sagt, kom förbi så skummar vi lite mjölk. Förhoppningsvis kan jag hjälpa dig använda den funktionen bättre på din Vibiemme!
 

majkeloak

Well-known member
Om vi backar tillbaka en aning i prisklass...

Det snackas ju mest om Silvia och Classic i prisklassen 4000 och debatten verkar rätt stabil. Men om man vill köpa något med dessa prestanda över disk...
Den där ECM Botticelli har ju på papperet snarlika prestanda dock betingar den som sagt 2 tusingar mer i pris än silvian.
Men om man tycker att den är snyggare... -Rätt viktigt vid argumentation med tjejen...

Någon som har någon åsikt om det finns någon nackdel förutom priset mellan Silvia och Botticelli.

/Mikael
 

Large

Well-known member
När jag letade maskin så stod jag faktiskt och valde mellan Silvian och Botticellin. Det som till slut vägde över till Silvians fördel var, förutom priset och höjden (Botticellin är svårplacerad, i mitt kök iaf), att jag inte hittade annat än något enstaka omdömme om Botticellin på nätet. Ingen storsäljare mao eller så är det bara analfabeter som köper den :lol: .

Detta behöver naturligtvis inte betyda att maskinen är dålig bara att det inte är många som är beredda att betala så mycket pengar för en espressomaskin. De som ändå lägger ned såpass mycket pengar slantar säkert upp ett par, tre tusingar till och köper en E-61 maskin som oxå anses vara betydligt snyggare, tex Isomac Zaffiro, Tea eller varför inte Domobaren ?
Numera tycker jag personligen att Silvian är snyggare än Botticellin men jag kan förstå varför en del människor tycker tvärtom. Jag tyckte oxå att Botticellin var snyggare till en början men efter att ha sett Silvian i verkligheten och levt med den ett tag så gillar jag maskinens utseende skarpt.

Tycke och smak kan naturligtvis alltid diskuteras men till sist är det upp till betraktaren med plånboken att avgöra.
Tycker du att tjejen är värd 2 lakan så föralldel ...
Tycker du att hon är värd mer så finns det ju snyggare maskiner :p 8) :lol:
Annars kan du ju spara en slant och köpa henne något hon vill ha. Mutor brukar funka finfint... :D
 

majkeloak

Well-known member
Tack för kommentaren, Large.

Jag känner helt igen mig i ditt resonemang. Samma funderingar har dykt upp och det känns bra att få veta att jag inte är den enda.

Faktum är ju att det är verkar vara svårt att få en möjlighet att se silvian i verkligheten innan man beställt och öppnar paketet. Speciellt om man är den första i bekantskapskretsen som investerar i något dylikt.

/Mikael
 

Cheffalo

Hedersmedlem
En annan orsak skulle kunna vara att Botticelli inte funnits med så länge...
Har man för vana att nästan uteslutande dricka espresso och inte ämnar skumma så mycket mjölk finns ingen anledning alls att lägga till de där tusenlapparna för att få en HX.
 

majkeloak

Well-known member
Hmm
Gammalt och klassiskt eller nytt och i teknikens framkant, eller? :?
Våga sig ut på obeprövad mark...

Klart att man vill skumma mjölk, hur mycket vet jag inte eftersom jag egentligen är novis på området.

Men lägga ned de ytterligare 3 lapparna är inte aktuellt.
Vet ju inte ens om jag kommer att bli bra på detta... och fastna... ;)

Är jag verkligen beredd att skaffa mig ännu en dyr hobby?
(Måste ju ha något att göra när vädret inte tillåter RC-helikopter-flygning)
 

Large

Well-known member
Faktum är ju att det är verkar vara svårt att få en möjlighet att se silvian i verkligheten innan man beställt och öppnar paketet. Speciellt om man är den första i bekantskapskretsen som investerar i något dylikt.
Ja, det är synd att Rancilios produkter inte är mer synliga i Sverige. Prisvärda maskiner men av olika skäl är det ingen som vill sälja produkterna över disk. Det borde finnas någon som vill ta över agenturen och kan marknadsföra produkterna på det sätt som de förtjänar.

Jag var oxå först i bekantskapskretsen som köpte en riktig espressomaskin. Singel som jag är (hallå tjejer, någon som vill komma hem på en RIKTIGT god kopp espresso 8) ), har jag dock den fördelen att jag inte behöver ta hänsyn till någon annans åsikter så det blev den maskin som gav mest prestanda per krona enligt de kriterier jag då hade på en espressomaskin.

En annan orsak skulle kunna vara att Botticelli inte funnits med så länge...
Det är säkert en orsak. När jag letade i vintras så hittade jag ett omdömme, vilket iofs var positivt, men inget att bygga upp ett inköpsbeslut i 7000-kronorsklassen på. ECM:s övriga maskiner finns det mycket att läsa om men Botticellin verkar vara mer svårfångad.

Klart att man vill skumma mjölk, hur mycket vet jag inte eftersom jag egentligen är novis på området.
Det var ett av mina önskemål oxå då jag trodde att jag mest skulle dricka cappuccinos men jag ville inte heller lägga pengarna pengarna på en HX-maskin så jag såg då att Silvian eller Botticellin skulle bli en bra kompromiss. Det visade sig dock att jag nästan bara dricker enkla espressos numera så egentligen är Silvian kanske en smula i överkant för mina behov men det blir riktigt god och krämig chokladmjölk om man först skummar mjölken med Silvian. :)

Är jag verkligen beredd att skaffa mig ännu en dyr hobby?
(Måste ju ha något att göra när vädret inte tillåter RC-helikopter-flygning)
Kaffedrickande kombinerat med helikopterflygning kan visa sig bli en dyrare hobby än man först anar... ;) :lol: 8)
 

Spoon

Member
Lagamati vid Odenplan i Stockholm säljer Rancilio, både Silvian och Rockyn. Deras hemsida (http://www.lagamati.se) är undermålig, står bl.a. inget om Rancilion. Jag pratade med dem och de sa att Silvian hade varit så efterfrågad att de hade valt att ta in den för försäljning. Har för mig att de tog runt 4.800-4900 kr för den. Rockyn kostade runt 2700-2800 kr.

Skall även jag inhandla min första espressomaskin & kvarn, har funderat/kollat/surfat forum och kommit fram till att inhandla, när nästa lön anländer, ovan nämnda kombo. Det värsta är att ju mer jag läser på alla forum, desto mer sugen blir jag att köpa en "fetare" maskin. Men jag tror att jag startar med Rancilio-kombon, kommer bara köra espresso och någon cappuccino till tjejen. Sen får vi se om man byter upp sig i framtiden. Hade tänkt köpa maskinen & kvarnen via nätet, skulle spara ca 700 kr, men det blir köp i affär. De skall tacka Cheffalo och hans argumentation för det! ;)
 

Spoon

Member
Cheffalo sa:
Se till att de gör det då ;)

Hehe, det vore något! Kaffemaskinen kommer premieras med inköp av en Motta 0,5 l, Clean Express och lite Mauro De Luxe. ;) Måste dock erkänna att jag syndat och köpt en klicktamper från staterna, blev lite för saftigt med 1115 kr, fick den för 650 kr inkl frakt där.
 

zix

Well-known member
Large sa:
Därför menar jag att jag om jag hade köpt E-61-maskin idag, i Göteborg, skulle ha valt BFC.
Ok, då kommer väl frågan som alla spänt väntat på. ;)
Varför just en B.F.C och vilken modell ? Vad är som du ser det fördelarna med B.F.C jämfört med de två andra tillgängliga tillverkarna ECM och Isomac ? Levettan eller Pulsante ?
Tja, jag har väl inte precis nån himlastormande insikt att leverera: Jag tycker att BFC ser bättre ut än ECM och har fått för mig att de är lite bättre byggda än Isomacs närmsta motsvarigheter (det är väl Zaffiro/Amica och Tea, ungefär? De har så många snarlika modeller numera).
För hemmabruk, alltid Levetta. Om du med det menar "dra i spak-E-61:eek:rna". Jag tycker att man trycker tillräckligt på knappar på datorn.

Fast personligen är jag på jakt efter Leva. Jag vill dra i riktigt stor spak...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp