pip hit och pip dit

zix

Well-known member
Jag har en Vibiemme Domobar, och har (som en del andra med denna maskin) lite svårt att få den att göra mikroskummet. Visst, det går att ånga, men jag får aldrig riktigt till det.
Det är lite dålig sprutt på det tycker jag, visserligen kan jag få till rätt mycket skum, men då blir det i stort sett alltid för stora bubblor. Min tanke var att hitta en annan pip, en med färre eller smalare hål. Jag har egentligen inte bekymrat mig för det hittills, utan nöjt mig med det skum jag får ut - smaken är det inget fel på - men det vore inte helt fel att få upp kvaliteten ett snäpp till.
Kan annan pip vara en framkomlig väg? Isåfall - var får man tag i sånt? Eller är det nåt annat man ska göra?

Den modell jag har är alltså inte HX-modellen (den heter Domobar Super) utan man måste trycka in ångknappen och sen vänta på att kokaren går upp i övre temperaturläget för att kunna ånga.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag skulle råda dig att komma och hälsa på mig på Kaffemaskinen nån dag i veckan (gärna inte tisdag eller onsdag, kommer vara ledig någon av de dagarna) Nej, inte för att jag vill nasa på dig något utan för att jag haft en precis likadan maskin (vilken jag trots allt saknar enormt) och vet hur man gör för att få bra skum och har liknande maskiner (bl.a Perfetta) som jag skulle kunna visa dig med. 8)
Vill du nu absolut ha en ny/annorlunda pip kan vi fixa det med, men du ska se att det bara är en teknikfråga.
 

zix

Well-known member
Visst! Tack för erbjudandet!
Torsdag till exempel. Orkar nog inte släpa med Vibiemmen då, men finns det andra liknande maskiner så blir väl det bra!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp