BFC Perfetta

majkeloak

Well-known member
Så maskinerna är oftast sådana att det bara är att lyfta på kopphyllan och pytsa eller slanga i vatten, eller om man vill, borra ett hål för detta.

Slang till kranen... en fast-vattenanslutnings-wannabie-lösning ;)

/mikael
 

Lars

Well-known member
Japp. Jag känner inget behov av att ta ut vattentanken varje gång jag skall fylla på. Har man lite omsättning på vattnet, så är det klart att det kan vara bra att tömma tanken. Å andra sidan behöver man ju inte fylla den helt. Helt klart är ju att man egentligen vill ha fast anslutning...
 

lupoo

Well-known member
Ja det är nog individuellt men någonstan går en gräns då man ser att fast anslutning är "ett måste". Har själv inte nått den gränsen men, some day some day ;)

Jag fick faktiskt frågan från frugan här om dagen varför vi inte köpte H/X och fastvattenanslutning när vi nu uppgraderade :? Jag som trodde att jag hade "känt in" vilken den "ekonomiska ramen" var och även gått över den. Gjorde tydligen ett ganska uselt jobb där :shock: ;)
 

majkeloak

Well-known member
Jag _tror_ :D nog att jag har en bit kvar innan jag får den frågan... Än så länge är hennes kaffeintag mycket sparsamt. Men det artar sig om säger så...

Angående den ekonomiska ramen, rejält höjda ögonbryn. Hur tolkar man det?

Hmm, tvättmaskin i lägenheten eller kaffemaskin? Jag tror inte vi har plats för tvättmaskin. 8)
 

marmander

Well-known member
Kopplingen till kranen fixar man med att sätta på en snabbkoppling på munstycket. Och så en bit slang med "honan" på. Så går det som en dans. Enda nackdelen är att du får lite högt tryck i flödet vid övriga husliga bestyr när du låter snabbkopplingen sitta kvar på kranen - för man orkar ju inte byta munstycke fram och tillbaka hela tiden. Men det handlar bara om lite känsla när du hanterar blandaren...
 

Lars

Well-known member
marmander sa:
Kopplingen till kranen fixar man med att sätta på en snabbkoppling på munstycket. Och så en bit slang med "honan" på. Så går det som en dans. Enda nackdelen är att du får lite högt tryck i flödet vid övriga husliga bestyr när du låter snabbkopplingen sitta kvar på kranen - för man orkar ju inte byta munstycke fram och tillbaka hela tiden. Men det handlar bara om lite känsla när du hanterar blandaren...

Jag misstänkte att det skulle finnas någon nackdel. Jag tror att jag skall återgå till min ursprungliga plan, vilket är att skaffa en vattenkanna med lämplig pip, som rymmer ca tre liter så att jag kan fylla tanken på en "hällning". På så sätt blir det i alla fall lite enklare... Man skulle kunna förlänga pipen med en bit slang, så att man får en vattenkanna med rörlig pip. Nu skall man bara komma på var man skall förvara kannan mellan påfyllningarna... :?
 

marmander

Well-known member
....hmmm sarkasmerna dryper. Men det är väl bara att inse - detta är väl ett utslag av nördighet som bara är en modern form av de välmenande präktigt "praktiska" husmorstipsen från veckotidningarna som Jonas Gardell slaktade i en oöverträfflig stå-uppsekvens från norra (södra? västra? östra?) brunn. Någon som minns...? (fast nu börjar den här tråden att skena...)
 

majkeloak

Well-known member
Tillbaka till ordningen da, synd att sabba en tråd om en denna fina maskin.

Då kanske det får bli en perfetta. Ska bara samla mig. Får se när jag slår till. Hur vet man att det är dags? Får suga lite till på den, tanken alltså och då menar jag inte vattentanken.
/Mikael
 

arto

Well-known member
Tillbaka till ordningen da, synd att sabba en tråd om en denna fina maskin.

Då kanske det får bli en perfetta. Ska bara samla mig. Får se när jag slår till. Hur vet man att det är dags? Får suga lite till på den, tanken alltså och då menar jag inte vattentanken.
/Mikael

En sen natt när hjärnaktiviteten är som lägst, och gärna med en del alkohol i blodet, drar du fram plastkortet och klickar på Beställ :D
 

majkeloak

Well-known member
Usch ja. Det är så det brukar sluta...

det är väl så det börjar, va!!! :)

Det har ju inte blivit någon uppgradering ännu, mer än ännu större modifieringar av filtret, samt investering i tamper.

Bara det har ju gjort rejäl skillnad.
Dock har inte sista kapitlet skrivits ännu i denna historia.
/Mikael
 

kit_brenner

Well-known member
Jag vill ha en perfetta, tur att jag inte har credit på kortet för det kliar i fingrarna. Känner redan nu på mig att sommerlovet inte kommer att innehålla mycket ledighet...
 

lupoo

Well-known member
Det har ju inte blivit någon uppgradering ännu, mer än ännu större modifieringar av filtret.
Jo jag modiferade filtret (fast i början på linan) också. Tog helt enkelt bort bort det lilla filtret i vattentanken då det visade sig att de inte frälste mig från avkalkning. Subjektivt får jag bättre kaffe väl medveten om en stor placeboeffekt ;). Så nu är det snart dax att köra en avkalkning :(.

Men annars är förhålllandet mellan mig och "The shinning lady" bara fint, ja hon bränner mig lite ibland men det är nog bara en liten kärlekshandling ;)
 

majkeloak

Well-known member
Det jag menade med uppgradering, gällde min egen uppgradering, att jag endast hade modifierat mitt filter på min C3:a istället för att köpa en perfetta som jag skrev att jag var sugen på...
/Mikael
 

lupoo

Well-known member
Got that;) Ville bara "uppdatera" lite brukarsynpunkter och kanske "fresta lite" ;). Hon är varm och go, hon Perfettan :)
//kaffevargen
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp