Koffeinintolerans, ett öde.......som dock måste hanteras

decaf

Member
Efter många år som kaffenjutare så drabbades jag av sjukdom som gör att jag inte klarar koffein!!

Körde nåt år eller två på té, men upptäckte sedan decaf och har testat olika varianter och kommit fram till att det är ganska bra. Avsevärt bättre än té i alla fall.

Är det någon som delar min situation? Vad kör ni i så fall för lösning? Själv har jag fallit för Lavazzas decaf till min Gaggiamaskin. Men Nescafe instant funkar det också on da road.
 

Molarin

Well-known member
Välkommen, Anders!

Utbudet verkar klart begränsat men på frammarsch. Hörde för att tag sedan om ett gäng amerikanska forskare som genmanipulerat fram en böna som var utan koffein redan på busken. Hur går det projektet?

Har Martin åkt hem nu? Brände han flinten? ;)
 

decaf

Member
Martin och Christian (Åhs) åker till Europa på samma flight som mig ikväll. Hans flint blev nog lite bränd alltid, men nu har han ju lite hå rigen - jo, jag sa liiite...

En koffeinfri böna....hmmmm - sounds weird....men jag gillar tanken!

Någon som har detaljer i ämnet?

A
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hej decaf!
Jag har inte riktigt ditt problem, dock kan jag inte sova på natten om jag dricker kaffe efter kl 17.30... Decaf från J&N lär vara helt ok för att vara decaff, även Decaffeinato från Mauro. Värt att testa!
 

Lars

Well-known member
Cheffalo sa:
dock kan jag inte sova på natten om jag dricker kaffe efter kl 17.30...

Vilket öde! För min del händer det ofta att kvällskaffet (vanligen dubbel espresso) intas efter klockan 22. Kanske därför jag inte sover så bra :?

Det där med att inte tåla coffein lät ju inget vidare. Jag har inte hört talas om det innan. Skall man bli orolig? :(

/Lars
 

decaf

Member
Sjukdomen heter Rosacea och ger, om man inte sköter den, de där stora fyllenäsorna och knallröda ansiktet.
För att hålla den i schack skall man undvika saker som utvidgar blodkärlen, dvs. Kaffe, svart té, starka kryddor, direkt solljus, bastu och alkohol.

Det enda jag fuskar med är egentligen kaffe o alkohol - men decaf klarar skivan, och håller jag mig borta från rödvin så funkar det.

Sjukdomen är vanligare än man tror och hade du nte mycket finnar i tonåren så ingår du i riskgruppen, likaså om du har ytliga blodkärl - t ex blir knallröd i nyllet när du tränar.

ingen farlig sjukdom dock - men i mitt yrke där det ofta handlar om att agera framför människor så får man vara rädd om den lilla skönhet man har..... ;)

Ska kolla in de två märkena som rekommenderades ovan. Tack för tipset. Var köper jag dom i Sthlm?

Anders
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp