Latte Art-bilder

Ducceniclas

Well-known member
Vad kör du för kaffe då?
Om det är mycket crema som i en del robustablandningar kan det blir lite knivigt att få skummet att ta plats som du säger. En sak man kan tänka på är att creman brukar stelna till lite om man låter espresson vila medans man skummar, men det är bara att rotera koppen i luften lite, så att creman blandas runt och mjuknar

Jag kör nu Rotonda och upplever inte creman som speciellt kraftig. Ligger liksom mest som en lite ljusare yta på espresson. Maler jag finare så orkar knappt maskinen med, står och trycker i 10 sekund innan dropparna börjar komma. Blondar iofs efter 20... Fel?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vissa kaffen ger ju lite mindre/tunnare crema (det finns, tror jag, förklarat varför på annan plats på forumet).

Vad gäller blondning kontra malgrad: har du provat att dosera mera?

Vissa kaffen kräver mer kvantitet i filterkorgen för att funka. Precis som vissa kaffen blir bättre med 30+ sekunders extraktion istället för 25...

Åååh, läste nu din fråga lite tydligare: Hur ser din mjölk ut? Om jag får för tunn mjölk (och det behövs inte så särdeles mycket för tunn), så blir kontrasten ganska svag. Däremot tycker jag inte att det är något fel på den rosetta du visade upp! :D

//Stefan (som fick gå från runt 14 gram till närmare 19 när han bytte kaffe och till Synessokorgen)
 

Ducceniclas

Well-known member
Vad gäller blondning kontra malgrad: har du provat att dosera mera? Vissa kaffen kräver mer kvantitet i filterkorgen för att funka. Precis som vissa kaffen blir bättre med 30+ sekunders extraktion istället för 25...

Tack Stefan! Ska prova att öka kaffemängden något. Toppar lite redan idag men det kanske går att få i lite till :cool:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag skrev ju tidigare att jag bara skulle lägga upp de hällningar som blev bra här. Kanske har jag inte varit detta helt sann... :blush:

Däremot så tycker jag verkligen att dessa två blev riktigt bra. För att vara jag alltså. Aldrig har jag varit närmare en tulpan (som jag försökte hälla såsom mr Morrisey gjorde i WBC-finalen)! Hoppas bara att jag kan få den att slå ut till nästa gång... ;)

Mjölken blev lite tjock, men jag delade den och hällde faktiskt lite fram och tillbaks mellan kannorna. Kändes som att det blev lite bättre blandat.

yGtLovupl.jpg


//Stefan (som ligger och naggar på gränsen till kunnande vad gäller mjölkskumning och hällning)
 

mts

Well-known member
Bättre och bättre. Men hur ska jag få mjölken att pressa bort creman så att rosettan blir tydligare? Finns det bättre "latte art kaffe"?

ser ju inte ut att vara något problem med creman i sig utan snarare så att mjölken ser lite hård och luftig ut. Det är ju inte helt lätt att få bra virvlar i skumningen med gaggians lilla kokare jämfört med min silvia, men jag får till det riktigt bra på en gaggia baby med ranciliorör genom att vänta på kokaren ett tag, skumma lite mjölk i större kanna än 35cl och vara noga med att all mjölk virvlar så det inte bildas ett 'lock', för då ser mina ut precis sådär :)

inget fel på espresson i sig eftersom färgerna ser bra ut utan det är (som vanligt) mjölken som verkar vara lurig, blir den tillräckligt varm?
 

djneo

Well-known member
Heja stefan...

Måste vara din bästa tulpan här på forumet eller?

Du börja se riktigt stabil ut nu på hällningarna, träning ger färdighet.

Får mitt nakna pf idag så nu ska jag börja öva mera på att dra bra espresso....
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Måste vara din bästa tulpan här på forumet eller?

Mig veterligen är det den enda. I alla fall den enda som var tänkt att bli en tulpan från början. De andra har jag snarare tänkt: "f-n, det skulle kunna bli en tulpan, jag försöker". Och så misslyckas jag...

Naket, sa du? Ha trasan till hands! Kolla här! :lol:

Se upp för kanalisering! Stå inte för närma och dregla över hur läckert det ser ut!

//Stefan (som fått stänk från alla möjliga håll när han extraherat med naket PF: alltid kanalisering)
 

Buffeln

Well-known member
Jag får också göra ett försök... Här kommer dagens enda hällning. Lite bubblig, men inte helt kass. Den var god också. Gjord på J&N Guatemala Santa Paula.

y1pU7B11QuAOWtBZbLVcxhfD_PS6vbeJMq44c70Vs2xrd8RddMggeYqFVMk5MW_J_gQ
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En av de sista kopparna med det gamla Z-kaffet! Tittade mer på resultatet än på nivån i koppen... :blush:

Kan inte hjälpa det. Jag tycker det ser vansinnigt gott ut (det var inte lika gott som det ser ut) trots gegget...

Gillar arten också!

FsOLDnVSp.jpg


//Stefan (som helt snöat in på tulpaner eller små hjärtan på rad)
 

Molarin

Well-known member
Har ni provat att hälla 1/3 rosetta, vända på koppen och hälla en rosetta i den första?

Vad blir det då? Ska testa i kväll.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tackar, tree, det känns som man fått lite koll nu!

Slänger ut dessa från nu i kväll. Musettikaffet (robustan) ger en lite annan crema än Z-kaffet så arten blir lite spräcklig... Eller, är det inte så?

swQpvSMDQ.jpg


//Stefan (som verkligen gillar sin nya skumkanna)
 

treefinger

Well-known member
Fint, den vänstra var på väg att bli en riktigt grym tulpan.. du är nära nu! Kul att följa din utveckling.

Vad har du för ny skumkanna?
 

treefinger

Well-known member
Förresten.. lite inspiration. Detta tycker jag är en rätt lugn o sansad hällning av en klassisk tulpan: [youtube]tYN9em8mf88[/youtube]
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp