Latte Art-bilder

Fabian

Well-known member
Provade att göra en gigantisk skål-latte(kommer videoklipp på det sen), det var svinkul, men kunde sett bättre ut. Min vanliga koppstorlek är jag säkrare på att göra art i :)

attachment.php


attachment.php
 

Bilagor

  • DSC_4049.jpg
    DSC_4049.jpg
    56.8 KB · Visningar: 183
  • DSC_4052.jpg
    DSC_4052.jpg
    38.5 KB · Visningar: 177

Rille

Well-known member
uppe med tuppen...

så vart det en lite udda kreation denna gång då...
 

Bilagor

  • DSC00800.JPG
    DSC00800.JPG
    37.5 KB · Visningar: 115

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag fortsätter terrorisera er med mina tappra försök. Fast, det är sant, jag skrev ju tidigare att jag skulle lägga ut det som blev bra och jag blev himla nöjd med detta hjärta!

XafrwyjXF.jpg


Bara man får till mjölken så blir det bra!

//Stefan (som dessutom lagt upp bästa rosettan hittills som ny profilbild om nu någon ville se)
 

josef

Well-known member
Fabian: den andra var riktigt nice!

Här är ett försök på två, såhär brukar dubbla rosettor ofta sluta, men ibland så händer det. En gång hände det iaf... Inte nu.
DSC00083_thumb.jpg
 

Fabian

Well-known member
Tack! den blev symmetrisk, då är det alltid snyggt, oavsett mönster :)

Två rosettor, det har jag aldrig ens vågat pröva!
 

minicmars

Well-known member
kanske behöver jag mer crema i espresso?
tunna löven skolan på väg...:lol:
 

Bilagor

  • minicmars01.jpg
    minicmars01.jpg
    194.4 KB · Visningar: 49

PekkaB

Well-known member
Tjenna,
Har precis tjackat en rancilo efter att ha ägnat tre nätter åt att skanna marknaden efter rätt apparat t rätt pris. Verkar vara en favorit på detta forum :). Min gamla spis var en C3 som dog för en vecka sen (Jag vet! Noll nördfaktor, men billig startmaskin som koka hyffsad tjära för en amatör, vet dock attt livet kan vara bättre än så). Fatta aldrig riktigt vitsen m ångröret då det tog år att få till ett skum av ngt slag. Körde lattevisp istället (Blir ju dock mest kakor m tuggmotstånd). Hoppas dock att få ut mer av Silivia. Efter att ha kikat på grym lattteart här så blir man ju lite sugen snygga till kaffet också. En fundering i sammanhanget:
Fattat att man skall ha rostfri kanna, Men: De finns ju med pip och med en mer rundad kant att hälla över. Vad för variant är bäst för att fiffa till snygga bilder?
Ha De'
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hej å välkommen till forumet. Grattis till en mycket trevlig (om än lite lynnig dam till) maskin. Du har väl kvarn, vad? ;)

Du ska definitivt ha en kanna med spetsig pip, tycker jag. Om du inte jaga runt hela sta'n eller inte vill slänga ut fler hundra, så kanske den som Åhléns har skulle kunna vara något (95 spänn)?

Den kannan tar 0,4 dl (tillräckligt för en latte åtminstonde) och har en smal pip. Jag har en sådan och det går utmärkt att hälla art med den.

När du skummar ska du bara hälla mjölken upp till där pipen börjar på insidan av kannan (Åhléns-kannan funkar så). Om jag inte missminner mig, så räcker den mjölkmängden till två cappis-stora latte.

Ska man sedan hälla två koppar, så delar man den skummade mjölken i två kannor. Häller ena koppen och fyller sedan på kannan med den "delade" mjölken och häller kopp två (svammel, svammel, men du kanske hajjar)...

//Stefan (som har en Synessokorg där tampern passar som en kolv i en cylinder: underbart)
 

lupoo

Well-known member
Välkommen PeekaB!
För att inte dra iväg denna latteartbildtråd allt för långt OT så skall jag bara säga det att detta med kannor är ju lite personligt men för att hälla art så underlättar det om kannan har en bra pip.

Kan rekommendera att "klämma och känna" på lite kannor hos en välsorterad handlare (utläses som Kaffemaskinen ;) ), och har man sedan hållit i en Motta kanna så är det väldigt svårt att släppa den ;) .
Kannor diskuteras i andra trådar här på forumet.
 

PekkaB

Well-known member
Hej å välkommen till forumet. Grattis till en mycket trevlig (om än lite lynnig dam till) maskin. Du har väl kvarn, vad? ;)
Blir lite orolig när du säger lynning... :unsure:
Fattat att det betraktas som grundförutsättning m kvarn. Har en ställbar malkvarn (en Braun för några hundra) som dög för C3an. Testar med den ett tag...

Du ska definitivt ha en kanna med spetsig pip, tycker jag. Om du inte jaga runt hela sta'n eller inte vill slänga ut fler hundra, så kanske den som Åhléns har skulle kunna vara något (95 spänn)?

Ska kolla in den!
Tack för tipsen. Verkar vara en nice community här. Återkommer med bilder på maxade arts i en snar framtid :-]
/Pekka
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad jag menar med "lynnig" är att hon emellanåt är ganska petig med malgraderna (hon trivs ganska bra med fint malet kaffe), men har man väl fått till det, så fungerar hon kanon! Inget att oroa sig för!

Kolla mina tappra försök till latte-art. Dessa är hällda med en kanna (en Isomac 0.6) som har en pip väldigt lik den på Åhlénskannan.

Tyvärr, med risk för att bli lite OT här, så tror jag inte att din nuvarande kvarn kommer att ge dig det resultat du söker. Du behöver en bättre (mer jämn och mer finmalande) kvarn. Tyvärr får du ju räkna med runt 2-2,5 tusen för en "acceptabel" kvarn om du ska köpa den ny...

Lycka till med både frk Silvia och, vilket är viktigast här, latte-artandet! :D

//Stefan (som prioriterar att få mjölken rätt varje gång och låter arten bli vad den blir för tillfället)
 

PekkaB

Well-known member
Stefan B: Diggar din från den 12/6. Snyggt med ett negativ på ena sidan!
Sen såg jag en tupp härromdan, men den hittar jag inte tebaks till. Den var stenkool! För att inte tala om Rilles face
Mera figurativ konst i koppen!!
/Pekka
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp