Latte Art-bilder

mrjohan

Well-known member
Längesen man publicerade en cappuccino nu, juh!
Har nyss fått ordning på ångmunstycket, dvs. har fått på Elektra-munstycket, med 2 hål av totalt 3 igenlödda. Tredje försöket med detta ångmunstycke resulterade i helt okej micro foam. Äntligen kan jag få en virvel i kannan och få mer homogent mjölkskum i hela kannan jämfört med Francis-munstycket!! :D

2006-07-31.jpg
 

treefinger

Well-known member
Jag fortsätter att bomba.. jag vet inte om jag har rätt, men jag tycker att det blir bättre och bättre med arten. Själva mikroskummet är dock inte av högsta klass, men det ryktas att bättre verktyg är på väg.
 

wesaft

Well-known member
Du blir klart bättre och bättre treefinger, kul att följa din utveckling. Själv ligger jag låååångt efter.

edit 7:e aug: Lyxade till det med en macchiato imorse, inte skummat mjölk och tränat på länge. Får dela med mig även om jag har en bra bit upp till konstnärerna. Idag skummade jag mjölken först, fick jobba lite mer med den och snurra kannan efter ett tag, men smaken blev mycket bra.

 

treefinger

Well-known member
wesaft, kul att du är på gång! Säger som den gamle Cheff, öva öva öva.

Själv har jag försökt göra rosettas hela tiden nu ett tag att jag kände att jag var tvungen att försöka ge mig på ett hjärta.

Såhär blev morgonens Macchiato:

 
M

Medlem14302

Guest
Vilka fina arts ni sätter mina vänner. Blir kaffesugen av att vistas i detta forumämne! Här är några av mina arts. På Barista Jam i Gbg på Kahls gav jag utmaningen till mig själv och några andra att sätta en rossetta runt hela latteglasets kant likt en krans. Under tiden vi stgog och fipplade så klarades det nästan. Men bara nästan....... Jag ger samma utmaning till er nu mina vänner.

rosetta.ionia.jpg


inverted.hearts.jpg


tre.rosettas.jpg
 

treefinger

Well-known member
Riktigt nice DC! Du verkar skapligt stabil! ;)

Denna satt jag igårkväll, det är nog den bästa jag gjort hittils, men varför får jag inga ögglor i mina?:
rosettatr7.jpg
 
M

Medlem14302

Guest
Vet exakt varför du inte får öglor i ditt vackra löv! Jobbar hela dagen imorgon och då skall jag fota lövets födelse steg för steg så kommer du att se. I övermorgon så kommer du att efter första försöket fota ditt löv med "öglor" och vi alla kommer att beskåda det med häpnadsväckande blickar! Lovar!
 

Bogard

Member
Hmm!

Nr 1. Första försöket någonsin med min Gaggia (Första rejäla försöket någonsin överhuvudtaget)

Nr 2. Var på Non Solo Bar där de bl.a. körde denna teknik så då testade jag hemma, lite mera safe då man är nybörjare ;)



 
M

Medlem14302

Guest
Ok, nu kommer det....

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


Bild 1 -
Min fina maskin.. :D

Bild 2 -
Ett löv håller på att födas. Det enda som fattas för att det skall bli ett löv är "skälken". För att kunna göra ett försök att demonstrera har jag här valt att inte hälla genom en tunn tunn stråle med skummad mjölk genom bladen.

Bild 3 -
Jag har ritat ut med en tunn linje hur jag skakat med kannan från sida till sida.

Bild 4 -
Illustrerar den linje jag valt att inte hälla för att göra skälken.

Bild 5 -
Ett löv utan "öglor"...

För att bilda öglor med hjälp av tillbaka hällningen som gör skälken och öglorna krävs att man skapat tillräkligt stort mellanrum mellan bågarna som skall göra bladen. I detta fal skakade jag 16 gånger på kannan. 8 gånger åt höger och 8 gånger åt vänster. Detta kommer att resultera i 8 blad på ena sidan och 8 blad på andra sidan. Men här gäller det att inte få med för mycket skum i mjölken. Ju mer skum i mjölken desto tjockare linjer och desto mindre mellanrum mellan linjerna. På Bild 5 ser man hur det kan gå med för mycket skum i mjölken. När man skakar så hamnar linjerna i varrandra på vägen tillbaka och kan inte göra öglor. Om man inte kan få till öglorna så är mitt råd att skumma mjölken så att det bildas mindre skum, häll lite långsammare men öka farten på rörelsen bakåt med kannan för att få mer mellanrum mellan linjerna.

Ghahh! Svårt det blev, hoppas ni förstår mina vänner.. Suttit ett bra tag nu med detta. Hoppas jag inte dör imorn när jag ska jobba 12 - 23 inkluderat en lördags rush...


Avlsutar med en ny bild..


dubbel.jpg


Godnatt!
 

Molarin

Well-known member
Ser ut som att du har likadan maskin som de har på Respekt i Göteborg. Men du kan använda din.

Ang. bild 3 så tror jag inte att du skakat kannan riktigt så mycket från kant till kant. ;)
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Bra jobbat och snygg maskin! En av de snyggaste ute på marknaden om du frågar mig, Har precis börjat få till löven vi pratar om här även fast jag är långt ifrån stabil på det.
 
M

Medlem14302

Guest
Lycka till nu! Hoppas att min lilla guide hjälper till! Vill inget annat än att se er göra underbara löv!
 

mrjohan

Well-known member
Kämpar vidare med nya ångmunstycket och jag börjar bli mer stabil vad gäller resultatet. Fortfarande några småbubblor, varannan gång, som jag inte lyckas virvla bort. Antar att det kommer bli bättre på den fronten med ännu mer träning..

Dagens rosetta, lite osymetrisk. Men men...
2006-08-14.jpg
 
M

Medlem14302

Guest
Idag fikade jag med min nio åriga son som helt plötsligt frågade varför man får hjärtan i kaffet och inte en snigel.... Så pappa blev tvungen att leverera. Min son sa lite kort, "jaha.. fin." Jag däremot sprang runt och visade den för alla med ett stort leende. hoppade nästan omkring. Tror att min son tycker att jag e lite konstig ibland...

snigel2.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,378
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp