Latte Art-bilder

Cheffalo

Hedersmedlem
Du fegar fett 8)
Försök inte "rita dit" mönstret, utan låt mjölken och creman samverka och göra lite mer av jobbet.
Du wigglar inte för mycket, utan häller för långsamt och slappt. Tänk dig att mjölkstrålen hela tiden ska pressa crema och redan hälld mjölk framför sig i en jämn ström, som lava som rinner ner i en hålighet, eller som på byggena när de saftar på med betong som ska bli golv. Man kan se snygga solfjädermönster där. Ungefär samma sak. :roll:
 

treefinger

Well-known member
Cheffalo sa:
Du fegar fett 8)
Försök inte "rita dit" mönstret, utan låt mjölken och creman samverka och göra lite mer av jobbet.
Du wigglar inte för mycket, utan häller för långsamt och slappt. Tänk dig att mjölkstrålen hela tiden ska pressa crema och redan hälld mjölk framför sig i en jämn ström, som lava som rinner ner i en hålighet, eller som på byggena när de saftar på med betong som ska bli golv. Man kan se snygga solfjädermönster där. Ungefär samma sak. :roll:

På något konstigt sätt kändes det som att jag precis förstår vad du menar. Men det är ju så svårt att föra över den teoretiska insikten till praktiskt kunnande, men det är väl bara att gå tillbaka till ritbordet. Innan sommaren är slut ska jag ha blivit en bra bit bättre iaf.
 

mårris

Well-known member
mjukar du upp creman nåt innan genom att rotera/vicka lite på koppen? lutar du koppen nåt i början? sen gäller det att skummet inte blir för "mastigt", då är det svårt att få till många blad. och en vid kopp är alltid lättare...
 

treefinger

Well-known member
mårris sa:
mjukar du upp creman nåt innan genom att rotera/vicka lite på koppen? lutar du koppen nåt i början? sen gäller det att skummet inte blir för "mastigt", då är det svårt att få till många blad. och en vid kopp är alltid lättare...

Tackar för input,
Jag brukar alltid rotera koppen för att mjuka upp creman de gånger jag gör espresson först. Är det däremot så att jag skummar mjölken först så brukar det ju inte behövas. Jag brukar för det mesta vinkla koppen men måste erkänna att jag inte varit så noga med den detaljen. Kanske något jag ska vara lite mer konsekvent med.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Inte alltid en nödvändighet. Bara ett av många sätt att komma till målet 8)
Skummar du mjölken först, var noga med att skvalpa till den så den inte tjocknat och "torkat" när du ska hälla upp.
 

mårris

Well-known member
jag vet att cheffalo alltid hävdar att man (om man har en enkelkokare) ska göra mjölken först, och kaffet sen. min erfarenhet är att det är svårare att göra art om mjölken stått ett tag, även om man försöker göra konstgjord andning på den genom att skaka/snurra den. så kaffet må bli äckligare men snyggare om man gör mjöljen sist ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det får du vara ;) Är mjölken skummad på rätt sätt är det ingen konst i världen att ruska liv i den efter en minut.
 

treefinger

Well-known member
Riktigt riktigt fin Molarin! Jag tränar som tusan, bombar mor och far med cappuccinos hela min lediga tid :)
 

treefinger

Well-known member


Detta var min senaste, blev till igår. Jag tycker att jag blir bättre och bättre med kannan, men så blev mjölken alldeles för bubblig. Till mitt försvar så skyller jag på att denna gjordes på lättmjölk, i brist på riktig mjölk.
 

treefinger

Well-known member
Inte riktigt framme än, men det blir lite skillnad i alla fall.

Det är lite märkligt då jag fick till en helt annan form på denna cappa än jag vanligtvis brukar få.. Jag forcerade mjölken betydligt mer bestämt denna gång än jag gjort förr i tiden. Antar att jag inte koppen lika mycket repekt längre. :?

Kanske ska man försöka få till något mellanting mellan min förra och denna, rent teknikmässigt?


 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp