Latte Art-bilder

mrjohan

Well-known member
Nykomlingarna är på gång och mag briljerar!! :D

Jag har gjort debut på youtube. Kör just nu med El Salvador Bourbon Estate från J&N. Creman blir ganska tunn och när jag har skummat klart mjölken är den ännu tunnare. Det funkar dock att hälla art i den ändå sålänge mjölken är korrekt skummad, precis som vi diskuterade ovan. Kontrasten mellan mjölken och kaffet blir dock inte lika bra med tunn crema.

Check it out. Det finns knappt någon crema kvar på dessa två espressi. Jag lät dem vila lääänge p.g.a. att telefonen ringde lägligt mitt i sessionen. :blush:
[youtube]D5kRHqlDV7A[/youtube]

...och en till:
[youtube]6FyAdPe8kOs[/youtube]

Fr.o.m. onsdag ska jag köra ett mer crema-rikt kaffe. Lägger upp lite fler videoklipp på youtube då. Postar dem hädanefter i denna tråden.

;)
 

Micke79

Active member
Ja, jag får väl visa min oerhörda utveckling som skett sedan den "kinesiska risodlaren som dansar kosack-dans" :)

Inget jag är direkt stolt över men lite mer likt en rosetta iallafall... ska försöka få till något bättre med mogondagens cappu. Man blir ju sjukt insprirerad av den här tråden, och av youtubefilmerna som det länkas till!


I´ll be back!
 

Bilagor

  • noobart.JPG
    noobart.JPG
    13.4 KB · Visningar: 38

wesaft

Well-known member
Ett helhjärtat försök

TheWhip: Snyggt, vilka framsteg du har gjort, du kommer vara mästare snart :)

Micke79: från kinestecken till rosetta på nolltid, bravo!

mag, du är stabil som vanligt, härligt att se dina alster.

Tänkt träna upp mina hjärtan ett tag nu, vi kom väl fram till att det ska man kunna impa tjejer med ;)
(ok, det dröjer nog innan jag bjuder en tjej på kaffe, men det gäller att ligga steget före)

Blev insirerad av mrjohans hjärtan, underbara filmer.

Fortfarande de lite större bubblorna och ingen spegelyta, men jag är på gång.

musetti_hjarta.jpg
 

lupoo

Well-known member
Du har ett stort hjärta wesaft (fast det blev ett litet i koppen), ger alltid stöd och beröm till oss som inte kommit upp i mrjohan klass.
Hoppas att Du snart får servera ett snyggt hjärta ;).
 

Micke79

Active member
hm, det börjar väl ta sig nu, känner mig lite mer stabil. mitt största problem nu är att jag alltid fegar när själken ska dras så ingen mjölk kommer då. lite störigt, med tappat momentum måste man göra om själken. Tar gärna emot tips!

De bästa rosettorna har jag gjort till kompisar senaste dagarna och då känns det inte alltid bekvämt att dra fram kameran. Jag bjuder istället på en till "ny variant" på nybörjarmaner; hälften hjärta, hälften rosetta :huh:
 

Bilagor

  • rosettahjärta.JPG
    rosettahjärta.JPG
    13.4 KB · Visningar: 27

Micke79

Active member
och morgonens cappu, peppad av wesafts uppmuntran. lite stel rosetta utan runda hörn osv, mer pinne med tvärslår på. känns kort och gott tråkig:angry: Det är ändå på väg känns det som, ganska nöjd ändå. nån som har tips på vägen?

smakade gott :)
 

Bilagor

  • telefonstolpe.JPG
    telefonstolpe.JPG
    17.4 KB · Visningar: 46

treefinger

Well-known member
Jag tycker du absolut är på väg. Svårt att ge tips förutom att möjligen höja kannan lite mer på slutet när du gör stammen. Experimentera.
 

Hawthorne

Well-known member
Gårdagens rosetta, och dagens hjärta. Måste säga att min teknik blir allt bättre. Kul att se att det går framåt.
Det gör det för övrigt för ganska många här, roligt.
Det var för övrigt första gången som jag försökte göra ett hjärta, så jag är helnöjd. Kan bli lite starkare kontraster bara...

Det är iaf arabusta no8 och mellanmjölk i koppen
 

Bilagor

  • 070816_2.JPG
    070816_2.JPG
    35.2 KB · Visningar: 54
  • 070816hjärta_2.JPG
    070816hjärta_2.JPG
    39.6 KB · Visningar: 53

mag

Well-known member
Ojoj, nu börjar temperaturen stiga här i tråden! Kul att se att alla alster bara blir bättre och bättre! :)
 

lupoo

Well-known member
Efter att genom levt en period då allt som hällts i koppen har sett ut som Heffaklumpar eller något en "kurbitsmålare på speed" efterlämnat, så hände detta i morse :)

1174673680_bc27e75d8a.jpg


En dubbel Kahls espresso och Wapnö standardmjölk i en Illy lattekopp.
 

mrjohan

Well-known member
Det går framåt! Vilken vecka i denna tråden! :)
Som vanligt gäller det att ligga i med träningen för att få rutin på arten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp