Latte Art-bilder

hne

Well-known member
Kastar upp en bild på kvällens koppar. Inte vare sig den bästa hällningen eller etsningen, men diavilusiskt goda blev de i alla fall! :) J&Ns Bourbon Passa rostad 9/6 2011.
110613_evening_coffee.jpg


//Stefan (som hoppas kunna lära sig hälla helt runda blobbar mjölk i koppen; för att etsa mer symmetriskt)

Om du gör alldeles för tjock mjölk och häller med pipen i kaffet får du ju ett litet mjölkberg. När det börjar sjunka ihop blir det rätt symmetriskt. All form av hastighet ur kannan förstör tyvärr symmetrin.

Är det några som provat hälla espresson efter mjölken? Det kan bli ganska absurt, speciellt om man låter mjölken stå till sig i ett glas ett slag, för då kan man få tre skikt.

Jag har haft alldeles för tjock mjölk på sistone. Därav mystiska experiment...
 

stefanbo

Well-known member
Rätt så nöjd med symmetrin på hjärtat och dessutom att det blir så här bra med tanke på att jag gör typ en cappu i veckan.... En liten fråga, bubblorna på sidan, är det bara en fråga om kvalité på skumningen eller är det nåt med kaffet också?
53fd1d05-4329-9e79.jpg
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag kan inte se dina bilder SirGrunge, så jag kan inte svara på dina spörsmål... Kommer bara till uppladdningssidan för ladda-upp. Kör nästan uteslutande iPad numera; kanske har med det att göra?

//Stefan (som under dagen njutit peakande Åre POP; både ren och med mjölk)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Den andra bilden (den till höger) ser ut att ha blivit hälld med lite för tunn mjölk. Är det ett latte-glas? Bilden till vänster ser väl okej ut, mer en fråga om träning x massor (som med allt annat) innan man får till det...

Rosettor är svårare att hälla än tulpaner, men en tanke man kan ha med sig är att hälla långsammare, mer taktfast; tänk metronom. Och börja wiggla senare än vad man kan känna är rätt.

Ledsen att jag inte kan vara mer till hjälp, men det är bara att öva på. Igen och igen och igen och igen och så vidare...

//Stefan (som långt ifrån sätter snygg art i varje kopp; mjölken blir oftare bra)
 

djneo

Well-known member
Ett tips till är att kolla på du tuben på massa latte art klipp för att lära sig lite mera om takten och hur man gör.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Provade att skeda ur skummet till etsningen denna gång. Lite fusk, men vad f-n... ;)

089244a1.jpg


//Stefan (som inte heller denna gång var tillräckligt snabb med kameran)
 

djneo

Well-known member
Lite bubbligt seg med kameran men mycket snygga :)

Måste lägga upp en bild från igår kommer snart...
 
Senast ändrad:

djneo

Well-known member
Här kommer då en bild från mig var ju ett tag sen. håll tillgodo...
Hoppas fler lägger upp lite bilder kul att se utvecklingen.
attachment.php
 

Stefan Böna

Mr Microtext
f0715226.jpg


Synd bara på två saker: att jag missade översta knoppen och iPad2ans kamera suger stenhårdast...

//Stefan (som väldigt gärna sett en vassare kamera i plattan)
 
Min blev för bubblig , och var för nära när jag drog igenom .
Men anars nöjd det blir bättre:)
Postar bild så fort jag kan
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Jag kontrar med ett kaffe som var bättre än hällningen. Fortfarande helt omöjligt för mig att få till ngt snyggt i de här kopparna. Jag misstänker att raka kanter och <5cm diameter inte hjälper.

Håller det mig igång ett par timmar och smakar gott antar jag att jag får känna mig nöjd. :coffee:
 

Bilagor

  • morgonkaffe.jpg
    morgonkaffe.jpg
    44.9 KB · Visningar: 54

Stefan Böna

Mr Microtext
Slänger in en bild från idag. Enda egentliga fördelen med gammalt kaffe är väl att man har mer tid på sig att fiska fram kameran? 

MtqtjXA


//Stefan (som inte vill öppna den färska Yirgan; ska på semester snart)
 
Senast ändrad:

KarlXII

Member
Helvete vad duktiga ni är.
Jag har precis börjat få till mjolken...tror jag...ibland....men hällningen är ett mycket, mycket sorgligt kapitel.

Först hällde jag alldeles för långsamt och kunde bara rita någon form av streckmönster på ytan genom att dra kannan åt sidorna och bakåt.
Sen kollade jag några tuben-videos och insåg att man ska bygga mönstret framåt i de flesta fall, så jag började hälla på lite fortare.
Det kändes mer rätt, men de sista gångerna har mjölken flutit ut bäst i mitten på hällningen, och när jag pressar på lite till sjunker hela skiten!
Blurp!
Som en simhoppare med ett minimalt nedslag; det blir bara en liten vit prick kvar på den bruna ytan.

Inte lätt, detta...
 

hne

Well-known member
Simhopparen med minimalt nedslag är precis vad du vill ha när du drar genom hjärtan och löv. Marginellt långsammare eller från lägre höjd gör nog att mjölken kommer tillbaka till ytan ska du se. Fast lätt är det inte...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp