Latte Art-bilder

onkelA

Well-known member
fruns cappuccino igår, tänker inte dra några ursäkter utan bara erkänna rakt upp och ner att det här är jag stolt över:
konstkaffi.jpg
 

hne

Well-known member
Efter en lång dag igår var det gott med lite hemrostat och en kakbit:
IMG_20131105_173836.jpg

Morgonkopp:
IMG_20131106_061210.jpg

Alla tre i Thomas Rosenthal "Loft" espresso-koppar om 8cl. Det är banne mig inte enkelt att hälla snygga mönster i så små koppar!
 

hne

Well-known member
En och en halv vecka tog det att hitta skummet efter byte från Rancilio Silvia till Rocket R58 men nu kan "snälla pappa göra skummad mjölk?" ordna frukostdrycker och koka gröt samtidigt :)

IMG_20140304_072406~2.jpg
 

hne

Well-known member
Nu har jag inte rostat på ett par månader, har testat mig genom lite kaffen från haugaard, drop coffee, j&n och kahls men när jag rostar blir det mest santos utblandat med till exempel nån lagom bitsk fin-robusta och typ yirgacheffe på toppen. Försöker hitta en ny fjärde ingrediens mellan santosen och yirgan med lite mer stenfrukt eller karamell i smaken.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Härligt, hne, att hitta tillbaka! Själv såg jag ett klipp där arten hälldes med koppen ståendes på bordet. Har testat detta ett par dagar nu. Går hyfsat bra, måste jag säga... :)

image.jpg

//Stefan (som antagligen kommer att generera latte-art, så att säga, hands free fortsättningsvis)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Fortsätter att hälla cappuccinon utan att hålla i koppen (som jag såg i ett klipp med Wendelboe). Funkar fint! Däremot blir latten ungefär som tidigare: oftast endast ett mini-hjärta. Och det oavsett hur jag häller... Nåja, här är de två kopparna jag hällde till frukost nu i morse:

image.jpg

//Stefan (som fascineras över att det fortfarande finns att lära; även efter dryga årtiondet av kaffeskapande)
 

johnsv

Member
Photo 2014-04-18 10 54 00.jpg
Desto fler koppar man häller så förstår man hur avgörande det är att få till en bra skumning på mjölken!

Vad använder ni för mjölk? Jag kör på Arlas standard 3.0% och ibland deras baristamjölk som heter just Latte Art.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
För att vara en smula OT: Det som skiljer Baristamjölken från den "vanliga" är väl till stor del att den förra är UHTad (högpastöriserad). Personligen har jag skummat de flesta sorter och kommit fram till att UHTad mellanmjölk is da shit. Kan inte finna någon smakskillnad mellan UHTad standardmjölk och mellanditon. Dessutom är UHTad mellanmjölk betydligt billigare än Baristamjölken! :)

Och sedan: visst är det så att mjölken måste sitta för att det ska bli bra art. Det gäller att träna så att man sätter mjölken varje gång. Som ovispad grädde eller - som de engelskspråkiga säger: wet paint!

//Stefan (som insett - till slut - att det är bättre att lära sig ett moment i taget än att försöka bemästra allt på en gång)
 

pwrdesign

Well-known member
Får man posta sina kassa försök här också? :)

Så nära art jag har kommit hittils!
Blev lite chockad när ett mönster började formas hehe

e9e4azep.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp