Latte Art-bilder

Davil

Well-known member
Får man posta sina kassa försök här också? :)

Så nära art jag har kommit hittils!
Blev lite chockad när ett mönster började formas hehe

e9e4azep.jpg

Det där är nära på bättre än det jag hittills lyckats med efter snart ett års tid :)
 

pwrdesign

Well-known member
Gaaah va svårt det är! Nu får det räcka för idag.. Kan inte hälla ut mer kaffe :/ Sällan man längtar efter spontanbesök så mkt som nu :))

u6aqyhag.jpg
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kul med lite aktivitet i den här tråden! :) Här är två koppar jag gjorde för någon dag sedan...

image.jpg

//Stefan (som fortfarande måste knäcka koden till latte-art i ett latteglas)
 

pwrdesign

Well-known member
Snyggt! :) Jag måste komma förbi det stadiet där jag blir förvånad när jag ser att mjölken börjar lägga sig på creman. Har märkt att jag stannar upp då nämligen :)
 

_Dave_

Active member
Har en bra tid kört på mellanmjölk men testade idag att byta till vanlig 3% mjölk (eko såklart). Var ju lite lättare då faktiskt!
uqy4uzyj.jpg
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En liten video på en rosetta jag hällde idag... :lol:


//Stefan (som vet att det finns en annan tråd med filmer men tyckte att denna passade bättre här
 
Senast ändrad:

pwrdesign

Well-known member
Jag är tillbaka på hjärtan tror jag, min utvecklingskurva dök... Får inte alls till det nu. Sista 2-3 matskedarna i mjölkkannan kan jag "droppa" mönster med, DEN mjölken vill jag ha hela tiden :) Dessa två koppar har jag hällt med jämt flöde i mitten av koppen, pipen så nära ytan det går.

Får inte upp mjölken ovanpå creman...

re5ubaby.jpg
 

pwrdesign

Well-known member
Jag får väldigt tunt resultat efter hällning.. Vad ska jag ändra? Jag får till bra mjölk, lagom tjock, glansig osv. Upplever att jag har så lite tid när jag häller... Är det enklare med större kopp tex?

ade4ytan.jpg
 

pwrdesign

Well-known member
Är det därför man ska luta koppen? Jag håller kannan mot kanten på koppen, men tiden från att fallhöjden blir lagom låg (kaffet stiger) till det att dett svämmar över känns kort och stressad :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Är det därför man ska luta koppen? Jag håller kannan mot kanten på koppen, men tiden från att fallhöjden blir lagom låg (kaffet stiger) till det att dett svämmar över känns kort och stressad :)

Se min lilla film ovan. Ingen lutning alls på koppen och särdeles stora är de inte heller... :) Det är bara övning, övning, övning och övning som gäller... Resultaten kommer, men det kommer säkert att gå åt fanders med vissa koppar under resans gång. Fördelen är ju att smaken inte påverkas av misslyckad latte-art! :coffee:

//Stefan (som senast i morse fick till två riktigt kassa hällningar; bägge smakade riktigt bra dock)
 

Davil

Well-known member
En liten video på en rosetta jag hällde idag... :lol:


//Stefan (som vet att det finns en annan tråd med filmer men tyckte att denna passade bättre här

Det ser så lätt ut när jag tittar, men det måste vara något fel på mig för jag får aldrig till det :banghead::mad:

Är det enkel espresso i koppen?
Jag har ju alltid dubbel och det slutar ofta med överfull, kladdig kopp när jag försöker mig på detta.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det ser så lätt ut när jag tittar, men det måste vara något fel på mig för jag får aldrig till det :banghead::mad:

Är det enkel espresso i koppen?
Jag har ju alltid dubbel och det slutar ofta med överfull, kladdig kopp när jag försöker mig på detta.

Det ÄR enkelt... Om man kan... :wub:

Och, jo, enkelt är det i koppen också. Espresson, alltså. :)

//Stefan (som, ärligt talat, inte alltid får till latte-arten alls; mången gång blir det fult men gott kaffe också)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,706
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp