Latte Art-bilder

mrjohan

Well-known member
Ja, jag börjar bli gammal i gamet... på olika vis... ;)

EDIT:
Espresso Orginale från J&N med Skånemejeriers standardmjölk.
 

Musicman

Well-known member
Ok, jag publicerar mitt första koketta försök till art...Är väl medveten om alla fel och brister...men jag skulle ljuga om jag inte berättade att jag blev lite lite glad över resultatet....*s*

Cheers,

Musicman
 

Bilagor

  • Latte art.jpg
    Latte art.jpg
    34.9 KB · Visningar: 47

wesaft

Well-known member
Jajamensan Musicman! du är på gång, ser alla de rätta tendenserna.
Bra jobbat, kommer bli bättre och bättre.
 

Musicman

Well-known member
:) Tack Wesaft, det värmer - men jäklar vad jag tycker det är klurigt...och roligt såklart - 9 dåliga och 1 bra är "lyckas"-relationen än så länge...

Får bli nya försök i Lysekil och Mölndal nästa vecka...:)

Musicman
 

TheWhip

Well-known member
Mitt livs första Latteart...

Hej!

Satt och kikade på alla dessa underbara bilder av era latteart, och var bara tvungen att testa. Provade skumma först för att sen köra ut 2 espresso till 2 st cappu. "Lyckades" med en, blev dock väldigt ljus. Det var dock inte creman. Provade för övrigt 2 ggr till men lyckades inte lika bra, om än mera kontrast. Vad blev fel.


Maskin: Isomac Napolissima
Bönor: Zoegas Espresso (malda på Maxi idag)
Mjölk: Arlas Baristamjölk



 

GLC

Well-known member
Hej!

Satt och kikade på alla dessa underbara bilder av era latteart, och var bara tvungen att testa. Provade skumma först för att sen köra ut 2 espresso till 2 st cappu. "Lyckades" med en, blev dock väldigt ljus. Det var dock inte creman. Provade för övrigt 2 ggr till men lyckades inte lika bra, om än mera kontrast. Vad blev fel.


Maskin: Isomac Napolissima
Bönor: Zoegas Espresso (malda på Maxi idag)
Mjölk: Arlas Baristamjölk





Ser ut att vara ganska tjockt skum, konsistensen ska vara ganska rinnig och jämn. Alternativt lite tunn crema också så den bryts för tidigt av mjölken men det är jag lite osäker på. Fortsätt att köra på bara, testa olika malningar, tampning och skumning.
 

wesaft

Well-known member
J&N decaf, den creman är underbar.
Baristamjölken var slut igår på Hemköp, populär produkt.
Köpte gammaldags ekologisk, den är också fin. testade virvla mot andra sidan av kannan idag, gick inge bra.
Det blev väldigt lite skum och en del stora bubblor, jag blev förvånad när den här dök upp :p

Lite stolt att när jag efter några fina svängningar på gång hade lugnet att avsluta långsamt med lite högre kanna.

JN_decaf_gammaldags_cappu_rosetta.jpg
 

davan

Active member
Ett litet sommaralster... FTO från J&N med lång extrahering.. gott!
 

Bilagor

  • Kaffe2.jpg
    Kaffe2.jpg
    31.8 KB · Visningar: 89

Large

Well-known member
Snygg, en riktig tiopoängare !

Vad är det för kopp du använder ? Tekopp ? Jag har samma kaffeservis men inte just de kopparna.
 

arto

Well-known member
Det är ju inte direkt art, men det är mjölk, så det passade inte in i dagens espresso heller, så jag postar här. För jag vill ju posta lite jag med.


En macchiato typ, någonting som jag inte är sådär jätteförtjust i, men tycker att den lyckades helt ok.
 

davan

Active member
Snygg, en riktig tiopoängare !

Vad är det för kopp du använder ? Tekopp ? Jag har samma kaffeservis men inte just de kopparna.

Tack å bock. Jepp, det är en tekopp. Fick ett par såna med på köpet vid ett loppisbesök för ett tag sen. Lite tunnt gods i dom, men goda att dricka ur. :)
 

Large

Well-known member
Och så får man plats med jättestora rosettor i dom också. :)
Det är Rörstrandskoppar så är de i fint skick är de värda en slant. Skall hålla utkik och se om jag hittar några....

Edit:
Begärt pris på Tradera för en tekopp + tefat i fint skick, 350:- .
 

lupoo

Well-known member
Det är ju inte direkt art, men det är mjölk, så det passade inte in i dagens espresso heller, så jag postar här. För jag vill ju posta lite jag med.


En macchiato typ, någonting som jag inte är sådär jätteförtjust i, men tycker att den lyckades helt ok.
...snyggt porslin är det också, vad är det för kopp och fat Du har där?
 

AA

Skottjägare
Själv har jag värmt mjölk med mina maskiner totalt kanske 5 ggr sen -92 så latteart är inte min starka sida men jag blev grymt impad av dessa galna människor som gjort detta. Jag kände att jag bara måste posta bilderna!

Bilderna kommer från http://www.jimseven.com/ .

Ha de´

/AA
 

Bilagor

  • 910898284_bf69b00df8.jpg
    910898284_bf69b00df8.jpg
    92 KB · Visningar: 53
  • 865975480_2233b4309a.jpg
    865975480_2233b4309a.jpg
    88.6 KB · Visningar: 51
  • 88082713_5d185ac5a5.jpg
    88082713_5d185ac5a5.jpg
    119.5 KB · Visningar: 50
  • 438210595_18a66b124d.jpg
    438210595_18a66b124d.jpg
    118.3 KB · Visningar: 57

davan

Active member
Och så får man plats med jättestora rosettor i dom också. :)
Det är Rörstrandskoppar så är de i fint skick är de värda en slant. Skall hålla utkik och se om jag hittar några....

Edit:
Begärt pris på Tradera för en tekopp + tefat i fint skick, 350:- .

Jo, men mina har ett par skavanker och inga fat... Men fina är dom. Och de är bra till rosettorna! De är ju ganska stora, så det blir oftast en dubbel när man blir kaffesugen. Jag har letat ett tag efter bra (högst subjektiv bedömning då :) ) cappu-koppar utan reklam... men det verkar vara svårt!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp