Latte Art-bilder

treefinger

Well-known member
Ja, herregud.. det är skumningen som är det viktiga.. mönstret kommer i andrahand. Själv har jag haft det väldigt tungt på sistone.. inte alls lyckats pricka in tempsurfningarna som jag velat. Gör man inte det på Gaggia Classic så dör ångan precis när man behöver den som bäst och det blir tunt skum, dessutom brukar man få flygplansjetmotorljud när man är i slutet.. riktigt obehagligt för öronen dessutom.
 
Efter att ha sett era kreationer i denna tråd blev jag sugen på att testa lite själv... inte helt lätt, men jag tycker att jag börjar få till det nu. :)

Här är några av veckans försök:
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    172.7 KB · Visningar: 101
  • 2.jpg
    2.jpg
    105.8 KB · Visningar: 96
  • 3.jpg
    3.jpg
    138.1 KB · Visningar: 107

arto

Well-known member
Efter att ha sett era kreationer i denna tråd blev jag sugen på att testa lite själv... inte helt lätt, men jag tycker att jag börjar få till det nu. :)

Här är några av veckans försök:

Mycket fina bilder :) Funkar Venus bra? För det är väl en Venus? Aldrig sett en i verkligheten, så om du vill posta fler bilder på den, så vore det skoj :)
 

Lars

Well-known member
Ja skummet blev det världsklass(?) på, annat var det med hällningen... Men det kommer nog! Jag har ju bara övat sedan november, så ge mig ett halvår till ;)

Gött! Nu börjar det likna något! Jag tycker att vi får satsa på en ny kaffeträff snart och utbyta erfarenheter!
 

davan

Active member
Efter att ha blivit inspirerad av många fina bilder och tips så börjar man så smått få till något som liknar en rosetta. Kaffet är "Bella" från J&N, och smakar helt ok. Helgen fick en bra start med denna:
 

Bilagor

  • Kaffe.jpg
    Kaffe.jpg
    33.7 KB · Visningar: 125
Mycket fina bilder :) Funkar Venus bra? För det är väl en Venus? Aldrig sett en i verkligheten, så om du vill posta fler bilder på den, så vore det skoj :)


Min Venus funkar utmärkt, jag har iof inte så mycket erfarenhet av andra espressobryggare, men jag är supernöjd med den! :) Ibland kan jag dock störa mig på att ångröret känns lite för kort.
Självklart kan jag posta lite fler bilder på den, men först behöver den en liten upputsning innan kameran åker fram ;)
 

arto

Well-known member
Det är väl inte direkt art som i löv, men en "latte" är det iaf. Postar mer p.g.a. glaset som jag hittade i skåpet, funkar utmärkt och är i lagom storlek när man vill ha lite mer mjölk (2 dl) & tror att det skulle se grymt ut med ett löv på.

 

mag

Well-known member
Snygg! Det börjar arta sig som baristan sa. Kontrar direkt med mitt hittills nog mest lyckade löv. Ännu inte helt symmetriskt dock.
 

Bilagor

  • a07011-267.jpg
    a07011-267.jpg
    48.1 KB · Visningar: 63

JvD

Well-known member
Efter att ha blivit inspirerad av många fina bilder och tips så börjar man så smått få till något som liknar en rosetta. Kaffet är "Bella" från J&N, och smakar helt ok. Helgen fick en bra start med denna:

Snygg art (gäller flera av er) men också en synnerligen sygg kopp också, får tårar i ögonen för vi sålde våra Mon Ami och jag saknar dom så mycket. Investerade istället i en uppsättning Opera som ritades av Åsa Lindström för Rörstrand. Rätt ovanlig och gjordes i begränsad upplaga men idag så jag gärna byta till mig min Mon Ami :) Men lite snygg latte i blir den ännu vackrare. Kanske inte så italiensk kanske ;-)

3-opera-vonnan.jpg

[bild på Opera]
 

JvD

Well-known member
Efter att ha sett era kreationer i denna tråd blev jag sugen på att testa lite själv... inte helt lätt, men jag tycker att jag börjar få till det nu. :)

Här är några av veckans försök:

Mikarel, liksom andra är jag lite intresserad av maskinen? Hur är den? Starka och svaga sidor?
 

davan

Active member
...inte kul att ångra det man sålt. Jag fick ett par av dessa Mon Ami "på köpet" på en loppis vid köp av ett soffbord. Och de är kanon att dricka kaffe ur :) Kanske lite tunna i godset, de håller inte värmen särskilt bra... och som sagt, inte så italienska. Men vem bryr sig :)
 

mrjohan

Well-known member
Mycket skoj att det är fler och fler som vågar visa sin art här i tråden.
Riktigt bra rosettas är det man får se också! :D

Det finns dock ett antal storsnackande och "gamla" forumrävar som hållt sin art för sig själv i över ett år nu. Är det inte dags snart? ;)
 

Tallinn

Well-known member
Det är en klart giltig poäng! Själv gör jag aldrig "riktig" art, bara små käcka hjärtan på flickvännens cappuccis och äpplen på mina egna, som givetvis är identiska... Fast lite grann hör det ju till att man kan prestera lite art så det kanske är dags, har lite barnsligt hållt fast vid att det är smaken som räknas men presentationen är inte oviktig.

Vad säger alla storfräsare som annars uttalar sig med stor auktoritet? :D
 

lupoo

Well-known member
Mycket skoj att det är fler och fler som vågar visa sin art här i tråden.
Riktigt bra rosettas är det man får se också! :D

Det finns dock ett antal storsnackande och "gamla" forumrävar som hållt sin art för sig själv i över ett år nu. Är det inte dags snart? ;)

Hmm. Till mitt försvar kan jag hävda att jag bara har varit med sedan augusti :blush:. Stor snackare jag vet inte kanske bara lite glapp i truten :D .

Jobbar på arten och har en del dokumenterat, men inte riktigt nöjd än.
Så idag när det var bjudning och jag stod där och "producerade" så kom bara en sådan underbar rosetta... Var är kameran???? "Nu vill vi ha vårt kaffe" hör jag från bordet... Ahhh vad gör man??? Serverar och ser glad ut. "Nej vilken trevlig figur Du har gjort i kaffet med mjölken". Jag bara ler och nickar...
Hoppas återkomma i ämnet.
 

andcar

Well-known member
Det finns dock ett antal storsnackande och "gamla" forumrävar som hållt sin art för sig själv i över ett år nu. Är det inte dags snart? ;)
Känner mig lite träffad... :blush:
Men jag dricker "aldrig" med mjölk (är bla lite laktosintollerant) så det blir bara lite nu och då som jag köper hem en eller två liter och "övar" lite för att kunna formen lite men det blir till att ligga i hårdträning inför höstens HBC! :cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp