Latte Art-bilder

djneo

Well-known member
Här kommer ett bidrag från mina 2 cappu nu ikväll....

picture.php
 

demo

Well-known member
riktitg snyggt...antingen är de mina koppar eller så är de för tunn crema på mina 100% arabica bönor.. För mjölken blir mkt bra men får inte till ett enda mönster. de vägrar att mönstra och kontura sig när ja wigglar.
 

djneo

Well-known member
riktitg snyggt...antingen är de mina koppar eller så är de för tunn crema på mina 100% arabica bönor.. För mjölken blir mkt bra men får inte till ett enda mönster. de vägrar att mönstra och kontura sig när ja wigglar.

Ett tips är att kolla tuben för tips på hur man ska hälla och ha en bra kanna med pip. Själv kör jag med motta kanna vilket jag tycker är överlägset den bästa men där kan smaken dela sig om vilken kanna som kan vara bäst. Motta kannan har ganska stor pip och är lätt att hälla med.
 

demo

Well-known member
Ett tips är att kolla tuben för tips på hur man ska hälla och ha en bra kanna med pip. Själv kör jag med motta kanna vilket jag tycker är överlägset den bästa men där kan smaken dela sig om vilken kanna som kan vara bäst. Motta kannan har ganska stor pip och är lätt att hälla med.

Tror du de är kannan som svårar till de för mig?

För jag har tittat sönder mig och jag tycker att jag gör EXAKT som alla andra men ja får itne till de.

Jag använder den där kannan från åhlens som va uppe i en tråd för inte så länge sen om du vet vilken jag menar.
 

GLC

Well-known member
Visst blir det lättare med vissa kannor men allt går att hälla med. Av nån anledning vill jag säga:

Det finns inga genvägar, träna träna träna!

När man väl kan det så räcker det att mjölken blir bra så kommer alltid något mönster fram. Sen blir resultatet olika bra mkt beroende på barista-shake :)
 

djneo

Well-known member
Mycket det som föregående talare pratar om att träna träna träna jag kunde inte göra ens en prick i början... Lite som att lära sig cykla när man engång har fått häng på det så funkar det nästan alltid...

Ibland måste man ju ramla på cykeln också :D

Det med kannan var mera ett tips bara, för vissa använder kanna utan pip och då är det svårt.

Om du får bra skum och textur i mjölken brukar det komma liksom av sig själv upplever jag.
 

mts

Well-known member
Tror du de är kannan som svårar till de för mig?

För jag har tittat sönder mig och jag tycker att jag gör EXAKT som alla andra men ja får itne till de.

Jag använder den där kannan från åhlens som va uppe i en tråd för inte så länge sen om du vet vilken jag menar.

när det gäller själva arten så är det bara träning som gäller, kolla bara den här: http://www.youtube.com/watch?v=33kF-bTjAH8

mitt största problem med art är att jag oftast är försiktig och då bryter inte mjölken creman på ett bra sätt, resultatet blir att creman sugs ner i takt med att mjölken åker ner i koppen.Träna på, konstistensen är viktig och sen en dag så sitter allt.
Det kan vara lättare att hälla i en "riktig" latte-kopp som är snällt rundad, mina gamla kimbokoppar är superba, cappucopparna från J&N är lite klurigare och de rättvisemärkta som jag oftast använder är riktigt knepiga att få till det med.
 

Agathorn

Well-known member
Jag kör med pods och creman då blir, i alla fall för mig, nästan obefintlig. Speciellt när espresson har stått under tiden jag skummar mjölken. Men det går bra med art ändå, helt klart!

Jag har börjat få till det liite bättre nu i alla fall med en del bra rosettor.
Jag skulle vilja säga att i mitt fall så beror rosettorna till största delen på konsistensen på skummet. Om jag får till bra "filkonsistens" och häller dåligt så blir det mönster men kanske inte så bra.

Ifall jag gör halvdåligt skum så spelar det absolut ingen roll hur bra jag häller.

Detta är mina 50 cent! Så öva på skumningen! Två tips:

1) "Ytfräs" inte mer är några sekunder
2) Sluta skumma innan du tror att du är klar
 

demo

Well-known member
jo ja har slutat ytskumma så mkt och jag har märkt att när man tror att de är kvar att skumma men stänger av. blir de mkt bättre resultat. om du förstår va ja menar?

så ja har börjat att våga stänga av tidigare än man igentligen vill.

jag vet inte riktigt vad som är felet. kan de vara kopparna då?

eller pipen?

kanske får göra en video så ja kan få feedback från den istället. svårt för nån att förstå hur de igentligen ligger till genom bara texter.
 

Pam

Member
Är väldigt ny på detta, har snart jobbat ett år som "barista". Har precis köpt min första maskin hem. Testade en cappuccino idag. Funkade helt ok. Men jag får hålla mig till hjärtan en så länge. Öva, öva, öva......;)
 

Bilagor

  • cappuccino.jpg
    cappuccino.jpg
    63.3 KB · Visningar: 63

fotogenicco

Well-known member
2st idag, inte helt tydliga någon utav de, men krämiga och fina, känns som om jag fastnat lite, för innan jag köpte mina nya koppar fick jag alltid till hjärtan, men nu blir det sådär!

Mvh Nicholas
 

Bilagor

  • IMG_0220.jpg
    IMG_0220.jpg
    31 KB · Visningar: 52
  • IMG_0222.jpg
    IMG_0222.jpg
    24.2 KB · Visningar: 52

Agathorn

Well-known member
Ja det ska gudarna veta att kvaliten går upp och ner på ens hällande. Innan så fick jag till en bra rosetta och sedan 2 dagar i rad kom dom på löpande band nästan, lol. Sedan "tappade" jag det igen :)
Nu får jag mest till rosettas som är väldigt spetsiga så "stam" och "blad" hänger ihop i en spets eller vad man ska säga.
 

theseal

Kaffeterroristen
jag börjar fan få till det mer och mer konsistent med lattearten, rätt kul med tanke på att jag eg inte dricker mjölk.

kanske inte så snyggt just detta, men ändå, creman är skitfin och mjölken har brutit igenom p ett bra sätt osv....

ang bild-kvaliten så vill jag be om ursäkt redan innan:
Jag orkade inte släpa fram stora riggen utan plockade fram pocketkameran. Jag överväger att lägga pocketkameran långt ner i en låda och aldrig plocka fram den.
Förlåt!
 

Bilagor

  • _________________PICT8393_edited-1.jpg
    _________________PICT8393_edited-1.jpg
    72.7 KB · Visningar: 71

GLC

Well-known member
Hellre dåliga bilder än inga bilder alls, eller hur?

/En som brukar fota med mobilkameran
 

theseal

Kaffeterroristen
Amen fuckit liksom.
Jag har ju en såndär "dra fram studioblixtarna"-amition på allt jag gör med kameran och så tänkte jag "guu va enkelt allt skulle bli om man kunde faktiskt använda en grunka som inte väger 4kg när man skall fota en bild" men det sket sig sas...

jaja..
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp