Stockholm Tintarella di luna

mb

Active member
Mitt favoritställe är Tintarella di luna på Drottninggatan (högt upp på puckeln). Kaffet kan ibland vara lite för hett (beroende på barista) men är annars utmärkt. Bäst av allt är dock stämningen, oavsett hur stressigt det är för personalen så får man alltid ett vänligt bemötande och dom lyckas alltid ordna med plats på något mystiskt vis. Dessutom är nog deras mackor bäst i stan. Mackorna påminner om de på Non solo bar men med mer intressant och generös fyllning.
 

ristretto

Active member
Hur kan temperaturen på kaffet bero på baristan?

Antingen ställer de om temperaturen ofta (vilket verkar minst sagt smått otroligt) eller så förvärmer de kopparna (med varmt vatten) vilket vissa barista gör. I det senare fallet bör det inte vara några problem att be baristan att inte förvärma koppen.
 

mb

Active member
Jag var kanske lite otydlig men jag använder begreppet kaffe lite generellt för all sorts kaffe. I detta fall menade jag naturligtvis cappuccino och caffé latte där mjölken vid några tillfällen blivit överhettad.
 

ristretto

Active member
mb sa:
Jag var kanske lite otydlig men jag använder begreppet kaffe lite generellt för all sorts kaffe. I detta fall menade jag naturligtvis cappuccino och caffé latte där mjölken vid några tillfällen blivit överhettad.

Ok, mycket riktigt är detta lättare att förstå.
 

LB

Active member
Mycket bra espresso (macchiato); juste kaffesort, tjusigt hantverk och nära stämning. /LB
 

NiklasM

Well-known member
Jag tycker ärligt talat sådär om TdL. Anledningen är just att kaffet är för varmt och sist jag var där tog damen kassan en gammal espresso som stod klar under bryggaren för at göra mitt kaffe.

Mjaa...
 

kalous

Member
Har för mig att TdL var först i Sverige med att servera espresso. Rätta mig gärna om jag har fel.
Deras focaccia är mkt nice. Deras Macchiato är i min smak en av de bättre i stan.
 

supinum

Well-known member
Espresson var utmärkt men cappuccinon brände jag mig på! Dessutom hade baristan på det här erkända stället lagt upp en skumkaka ovanpå cappuccinon :shock:
Asså jag får inte ihop det. Hur kan dom göra så jäkla fin espresso, så underbar focaccia och så mitt i alltihopa en riktig skumtorns cappuccino. Lyckligtvis inte toppad med kardemumma, kakao, oboy, ohoj och hallonsås! (nä förlåt, nu blev jag lite grov i truten, men jag får som sagt inte ihop det)
 

mb

Active member
När ägaren själv (Roberto) agerar som barista har resultatet alltid blivit bra, men tyvärr är det betydligt mer ojämnt när övrig personal står framför spakarna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp