Arla

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Arla har kommit med ny baristamjölk! 2,6% men med högra proteinvärde än vanlig mjölk. Borde ge samma effekt som Skånemejeriers lattemjölk på 3,2%
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Jag ska försöka att kolla upp det. Det brukar vara som så att caférna får tillgång till det nån månad innan den vanliga konsumenten hittar det i butiken.
 

Lars

Well-known member
Enligt Johan på Solde, så skulle Arla mjölken vara stabilare än Skånemejeriers Baristamjölk, där det tydligen ibland tenderade att bildas små bubblor.

Jag har använt Skånemejeriers mjölk en del och visst blir resultatet något bättre än med standardmjölk. Min "lokala" handlare på hörnet har inte Baristamjölken, så det blir bekvämligheten som få avgöra valet för dagen.

/Lars
 

nikke

Well-known member
Jag mailade Arla och fick detta till svar;


Hej och tack för ditt e-mail!
Baristamjölk har en fetthalt av 2.6 % och berikad med extra mjölkprotein och är högpastörisrad. Den kommer troligen inte ut i detaljandeln förrän till hösten. Nu går den endast till Storkök, som Kaféer, barer, restauranger etc.

Med vänliga hälsningar Tuulikki Gustafsson Arla Forum
 

treefinger

Well-known member
nikke sa:
Jag mailade Arla och fick detta till svar;


Hej och tack för ditt e-mail!
Baristamjölk har en fetthalt av 2.6 % och berikad med extra mjölkprotein och är högpastörisrad. Den kommer troligen inte ut i detaljandeln förrän till hösten. Nu går den endast till Storkök, som Kaféer, barer, restauranger etc.

Med vänliga hälsningar Tuulikki Gustafsson Arla Forum

Ah, spännande, synd bara att den inte kommer ut i handeln förren till hösten. Tror ni den kommer att komma ut i "vanliga" ica-butiker eller tror ni att det mer blir välsorterade butiker?
 

LL

Well-known member
Själv kör jag bara med lättmjölk hemma. Ja jag vet det blir ju ingen riktig latte med det ;-)
Men jag föredrar trots allt lättmjölk. Nej jag bantar inte, utan dricker lättmjölk vanligtvis och är för lat och glömsk att köpa fetmjölk till latten på helgen.

Men jag har upptäckt att Wapnös lättmjölk blir mycket krämigare än Arlas.
Varför vet jag inte, kanske bberor det på kost, protein och annat. Ska kolla upp om den skiljer sig från Arlas.

För er som inte vet, är Wapnö ett ekologiskt gårdsmejeri nere i Halmstad. Deras produkter säljs bl a på Ica Kvantum och Maxi.

Läs mer på www.wapno.se
 

rainman

Active member
Fick mig en cappa på solde gjord med den där baristamjölken, och det var i anslutning till en "vanlig" cappa så jag hade att jämföra med.
Min reflektion var väl mest att jag upplevde den lite krämigare, fast på ett bra sätt, inte stabbig eller så. Smakmässigt kan jag inte minnas att jag tyckte det var nån direkt skillnad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp