Dagens espresso - BILDTRÅD

Tobiemme

Well-known member
kvällens Yirgacheffe trippel

Klas på Sneakers n' Stuff-caféet visade hur bra Åres Yirgacheffe kan bli om man kör den stramt i ett naketfilter. sagt och gjort – fast hemma fick det bli med trippelkorgen. ;)
den började droppa vä-ä-ä-äldigt långsamt med svarta droppar för att sedan bilda en koncentrerad kaffekon. den fick extrahera i 40 sek och det blev inte mycket mer än 4 cl. men vilka centilitrar! alldeles mjuk och söt syrlighet, som en rörsockrad nypressad lime.
rekommenderas!
 

Bilagor

  • trippelyirgen.jpg
    trippelyirgen.jpg
    49.9 KB · Visningar: 128

Stefan Böna

Mr Microtext
Tänk att det kan vara så sagolikt gott med kaffe...

ppMihQalI.jpg


Idido Misty Valley. Totalmumma! :D

//Stefan (som fullständigt snöat in på specialkaffen och är så totally hooked på dessa)
 

lupoo

Well-known member
Stod under tiden jag tillredde kvällens cappu och funderade på att den sista påsen Idido Misty Valley (rostat 9/10 av Mr Anders Ö) inte riktigt har "kickat in", god har den varit men skotten har icke varit 100% (jag kan nog själv ta på mig visst ansvar för att det blivit så...).
Kör en enkel med nakenfilter, lätt överdoserad. Vad får jag i koppen....
picture.php

Jo jag blandade den med mjölk, fast visst var jag sugen på att suga i mig den som den var.
Blev en fin kvällscappu.
 

mrjohan

Well-known member
Det ser så gott, gott, gott ut! Misty Valley ter sig fint. Ska gå på en påse i morgon.

Ikväll drog jag det sista skottet av Supreme Roastworks espressoblandning, Air.
Fortfarande bubblande färsk crema, med synnerligen speciella fläckar, bryggd i naket filterhandtag.


Klicka för större bild.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Eftersom Harraren måste med till jobbet i morgon, kände jag mig nödgad att prova första batchen Sweetie.

Pkhnkkohj.jpg


Inte så tokig, men ännu lite för mycket kart om man säger så. Lite mer mognad så kan den nog bli riktigt bra!

Provade att hälla mig en cappis på det andra skottet och då var det nästan smörkola som gällde. Kanongott!

//Stefan (som hade ett riktigt Mmmmmm-moment med sin hemrostade cappis för ett par minuter sedan)
 

hrbrun

Well-known member
Första gången jag lyckats med en riktigt bra espresso! Arabusta No 8.
 

Bilagor

  • image-upload-95-703487.jpg
    image-upload-95-703487.jpg
    15.1 KB · Visningar: 60

Stefan Böna

Mr Microtext
Fyller på med lite mer "kaffe-porr". Gjorde denna på min egen hemrostade Sweetie som inte riktigt gör skäl för namnet. Kanske ska ändra namnet istället för blandningen?

picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


//Stefan (som hittat en bra blandning att köra i kvarnen till väldans fin espresso)
 

Buffeln

Well-known member
Då får vi hoppas att mina smaklökar var med i matchen så du inte blir besviken. Hur som helst, de två Rast-sorter (Barista espresso och Skybury) jag testat känns som stabila baskaffen. Det skall bli intressant att ta sig genom sortimentet och se om man hittar några riktiga pärlor.
 

fotogenicco

Well-known member
fint!

Här kommer en Isola från J&N. Denna rann i 30 sek, blir mycket crema, smaken är len och gör den lättdrucken, men eftersmaken är rund och go och smakar länge på tungan! Detta är min nya favoritböna, den är så fin så det känns nästan taskigt att hälla mjölk i den! :)
 

Bilagor

  • IMG_0159.jpg
    IMG_0159.jpg
    39 KB · Visningar: 71

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp