Malmö da Aldo

Fredrik

Well-known member
Om ni beger er till Skanör, c:a 30 km söder om Malmö hittar ni da Aldo (www.aldo.se). Här finns en av Sveriges rikriga espressooriginal - Aldo Castiglione. Aldo med personal serverar självklart grymt kaffe från södra Italien - Montano Gran Miscela (www.caffemontano.it).

Aldo som är poolare med rosteriet får direktleveranser ruskigt ofta så att kaffet i princip är att betrakta som färskrostat. Att da Aldo har med två baristor i årets semifinal av Barista cup talar om härlig kvalitet. Förutom kaffe är stället fyllt av italienska delikatesser i massor
 

Lars

Well-known member
För min del blir det nog söndag. Vissa undrar varför man har bil om man både bor och jobbar mitt i stan... Da Aldo är ett av skälen ;-)

/Lars
 

puttec

Well-known member
Jag anslöt mig idag till forumet. Har varit med ett tag på Kaffeforum vilket jag ser att flera också har varit.

När det gäller Aldo så tycker jag det är helt underbart kaffe som serveras där. Den bästa cappuccinon har jag druckit där.

Om man bor inom 10 mils radie (lite svårt kanske utåt vattnet :) så måste man bara åka dit.

ps Aldos temakvällar är grymma.
 

Svante

Member
Fredrik sa:
grymt kaffe från södra Italien - Montano Gran Miscela (www.caffemontano.it).

Jag tycker själv Montano Gran Miscela är riktigt gott. :D

Är det någon som vet var man köpa det, och vad ett rimligt pris är? Försökte kolla på Aldos hemsida, eftersom de är distributörer i Sverige, men hittade ingen info där om hur man kan köpa det.

-- Svante
 

mrjohan

Well-known member
Skicka ett mail till info@aldo.se och fråga var de har återförsäljare av kaffet i din landsände.

Här nere i södern köper man gärna kaffet direkt hos Aldo eller i några utvalda kaffebarer och bageri inne i Malmö som även serverar espresso med dessa bönor.

EDIT: Ett kilo brukar ligga på 240:-
 

mrjohan

Well-known member
Nu har Aldo sällat sig till skaran.
En vitlackerad 3-grupps LM FB/80. Snygg!

Förutom kaffet måste jag även rekommendera de goda antipasti som serveras.
 

Lars

Well-known member
Detta var helt klart nyheter för mig! Jag har inte varit där på ett par månader och plötsligt händer det! Det får kanske bli en utflykt till Skanör kommande söndag.
 

Molarin

Well-known member
I dag gjorde vi en liten utflykt till Skanör. Kan verkligen rekommendera Aldos pistage-gelato som var helt * underbar.

Kaffet var bra. Beställde en espressino och uppfattade den som mild och balanserad.

Tyvärr var inte Aldo själv på plats men personalen visste vad de gjorde och Zoccon glänste som sig bör.

* - Valfritt kraftuttryck
 

Bilagor

  • daaldo.jpg
    daaldo.jpg
    82.3 KB · Visningar: 29

Jutta

Well-known member
Kaffet var bra. Beställde en espressino och uppfattade den som mild och balanserad.

Ber om ursäkt för off-topic, men hur gör ni en espressino? Nu är det i och för sig extremt sällan jag har fått den beställningen på café, men i sådana fall har jag gjort den likadant som en caffè Cortado eller en Mezzo, dvs hälften espresso, hälften mjölkskum (enkel eller dubbel). Jag tror dock jag läste någonstans att en espressino ska göras på en kort espresso och, vad jag förstår, lika mycket mjölk. Om man gör den på en "normal-lång" enkel blir den ju skillnaden mellan en espressino och en espresso macchiato försvinnande liten. Någon som vet/har en teori?
 

Molarin

Well-known member
Macchiato ska enligt mitt tycke innehålla max 1 cl ångad mjölk medan en espressino/mezzo skall ha ungefär 3-4 cl mjölk.

Aldos tjejer hade kakao på kaffet innan mjölken hälls på. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det.
 

Jutta

Well-known member
Du tycker alltså att espressino och mezzo är samma sak, dvs en del espresso och en del mjölk?
 

Large

Well-known member
Kakao på kaffet är en styggelse enligt min mening. Det bittra kakaopulvret gifter sig inte med kaffets goda aromer utan ligger "ovanpå" och stör smakupplevelsen.
En god chokladbit däremot fungerar mycket bättre fast helst då serverad bredvid på tefatet.
 

Fredrik

Well-known member
Var på da Aldo i söndags och tyckte att cappuccinon som serverades höll en klass högre än vad som vad förväntat. Den nya maskinen bjöd på härligt LM-skum. Lite synd att Aldo själv oftast är förpassad till kökstjänst nu för tiden. Hade gärna druckit mer kaffe serverat av mästaren själv.
 
Topp