Barista Cup

lupoo

Well-known member
Finalister klara

Klippt från SCAE:s hemsida nu ikväll

De lyckliga sex baristor som går vidare till finalen i Barista Cup 2007 är som följer: Costas Pliatsikas, Daniel Chomieniec, Daniel Remheden, Emma Andersson, Mattias Björklund, Viktoria Mårtensson. Stort grattis önskar vi på SCAE.

Go DC go!!!

Lycka till alla i morgondagens final!
 

Bjarne

Well-known member
Jag hade tänkt åka dit, men dubbelbokade med F&S utbildningsdag :(

Skönt att se att DC är kvar i striden! :D
 

Bjarne

Well-known member
Du hittar det på Bonnier Conference Center. Länk till Hitta.se med karta
Närmaste åkvägen är tunnelbanan till S:t Eriksplan och gå sen sydväst mot Bonnierskrapan utefter Torsgatan. Tips är att skriva ut kartan från Hitta.se :)
 

wesaft

Well-known member
Liten artikel om Barista Cup och Mattias i GP: [trasig länk - borttagen]

Undra hur det går i finalen idag. Heja Mattias och DC.

fast avslutningen på artikeln passade inte riktigt in tycker jag

Gunilla Stinwall sa:
Gunilla Stinwall, projektledare, säger att intresset för kaffe kommer mer och mer och fler skaffar sig särskild utrustning till hemmen.
- Många vill göra mer avancerade och lyxigare kaffevarianter och bara försäljningen av mjölkskummare har fördubblats på ett år.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars

Well-known member
"Tävlingsmomentet går ut på att göra fyra kaffedrinkar av olika sorter på 22 minuter: cappuccino, kaffe latte, espresso och fyra egenkomponerade kaffesmaker."

Fyra egenkomponerade kaffesmaker... Artikelförfattaren kan sina saker...
 

Fredrik

Well-known member
Jepp. Ikväll kring 1830 avslöjas vem som tar hem titeln. Sitter just nu på tåget hem efter en heldag på Barista Cup. Över lag så var det ett stabilt startfält. Jag passade på att smaka de flesta dryckerna innan de hälldes ut i slasken och det var en hel del intressanta upplevelser.

Emma Andersson inledde starkt då hon helt cool lugn serverade de fyra domarna de fyra dryckerna. Hennes espresso hade en hel del toner av röda bär och signaturdrinken bestod toppades av en zabaionekräm och smält vinbärsgelé. Emma var mycket nöjd med sin insats. Viktoria Mårtensson tog vid och visade att Espresso House har flera baristor med klass. Hennes signaturdrink hade var var en kyld espresso med vit choklad och limecest. Costas bjöd på en resa "jorden runt" och jobbade sten hårt med olika kaffeblandningar. Han pratade varmt om sina kaffen och vikten av att lära känna råvaran och utvecklas som rostare. Tyvärr minns jag inte Costas signaturdrink. För er Umebor så körde hand med Costas Blend no 3.

Mattias Björklund bjöd på sig själv visade upp en hel del humor. Han jobbade med temat "spårbarhet" och leverade en signaturdrink inspirerad av våren. Espresson hade kryddats med ingefära och toppades av en kräm på grädde, creme fraische och saffran (från en familjeägd gård i östra Spanien). DC var inte helt nöjd efter sitt framträdande. Varför vet vi inte riktigt, men hand cappuccino med toner av jordgubbsmjölk var fantastisk. Sist ut var Daniel Remheden. Han jobbade stenhårt med de olika sinnena. Två espresso severades, den första för bedömning och den andra tillsammans med potatischips för att visa vad sälta gör för det söta och bittra. Daniels latte smakade prinsesstårta och signaturdrinken "Espresso Royal" inspirerades av champangedrinken "Kir Royal" och beskrevs som en frisk bubblig kaffedrink.

Vem som tar hem titeln är svårgissat, men Emma placerar sig nog högt och Daniel Remheden kan vara svårslagen. Men Costas och DC är också med där och slåss. Nyhetsmorgen på TV4 gästas av 1:a och 2:a i morgon. Missa inte det.
 

treefinger

Well-known member
Här kommer lite bilder från mattias race.. såg bra ut. Jag var tyvärr alldeles för inne i DCs presentation att jag glömde att fota.

Den skarpsynte kan ana DC förbereda sig nere i vänstra hörnet på någon bild. Lägg märke till de grymma vita handskar han har på sig!

dsc09747vp3.jpg
dsc09753uj7.jpg
dsc09754sb2.jpg
dsc09756kh8.jpg
 

Holma

Active member
Någon som har fler bilder att lägga upp?
Det är väldigt roligt att se när man inte själv varit där.
 

andcar

Well-known member
Har messat efter övriga resultat men risken är att champagnen mm redan har börjat flöda. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp