Stockholm Sosta

nnnc

Active member
Jag var på sosta på jacobsbergsgatan härom dagen. Espresson skummade av snaskig craema och hade en härlig "kryddig" arom, däremot inte tillräkligt syrlig för min smak. Tyvärr slutade glädjen där. Sojamjölk saknades. Latten var aldeles för varm, mjölken bränd och den toppades av en kritvit cappucinohat a la 80-tal.
 

J

Active member
R.I.P. Sosta söder tack för den här tiden och hoppas att ni hittar något nytt ställe snart...

//J
 
C

cj53x11

Guest
Sosta Sveavägen: Weltklasse helt enkelt. Troligtvis det bästa kaffet jag druckit!
 

Rozzo

Well-known member
CJ: du får ju höra av dig nästa gång du kommer till huvudstaden så kan vi ta en runda och snacka cykel ;-)
 
C

cj53x11

Guest
Yep, trefinger, de kör ett DeRocciskaffe som packats om och etiketterats som sostas eget kaffe av deras kaffeleverantör här i stan. Lite fulkaffe får man nog kalla det, har mkt hög robustahalt, och bara indonesiska robusta dessutom.

Är det fortfarande detta som gäller? Någon som vet lite mer specifikt? Var på Sosta i veckan och jag tyckte kaffet smakade så pass bra att jag köpte med mig ett kilo hem. Det smakar nästan lika bra här. Något av en favorit nu faktiskt!

Rozzo: Ja det finns ju en del att snacka om i dessa tider... ;)
 

Rozzo

Well-known member
OT: Mmm...det kan man lugnt säga...
ON: Yep, fortfarande De Roccis, finns på kaffemaskinen för 150/kg.
 

Fabian

Well-known member
Gjorde nyss ett par koppar kaffe på Sostas bönor hemma hos mina föräldrar, fick väldigt mycket fin mörk crema, men smaken sa mig inget särskilt. Gott var det i alla fall! Är det fortfarande De Roccis? Hittar inte det märket på kaffemaskinens nätbutik...
 

Bjarne

Well-known member
Sosta Sveavägen: Weltklasse helt enkelt. Troligtvis det bästa kaffet jag druckit!

Hade totalt missat var de tog vägen. Fick syn på skylten bakom korvmojjen i förra veckan när jag trippade ut från Friskis&Svettis på Sveavägen. Blir till att dra dit tidigare å svepa sig en kopp eller två innan jag kör mitt spinningpass ;)
 

jojo

Well-known member
Jag har druckit espresso ett 100-tal gånger på sosta sveavägen. De har för det mesta hållt väldigt god standard. Jag var där tidigare den här veckan och fick en dålig enkel. Innan denna vecka hade jag inte varit på sosta på några månader...

..kanske har det blivit sämre?
 

jojo

Well-known member
Halvljus crema.. smakade lite grumligt.. Jag kan inte säga att den var undermålig, bara inte toppenbra. Jag gör godare kaffe hemma än jag fick den gången och det var långt ifrån espressobarerna i Italien.

Jag vill dock poängtera att jag samtliga andra gånger jag har varit där tidigare fått betydligt bättre espresso, så det är möjligt att det rörde som om en tillfällighet.
 

mts

Well-known member
varje gång jag är i sthlm brukar jag knalla på sveavägen av olika skäl, ett stopp för en enkel/dubbel på sosta och så är man vaken igen, en sak undrar jag bara... vad gör den där lille prylen med glasögon där? har sett honom vid maskinen en gång men mest står han bara och typ.. sorterar sockerrören.
nåja, espresso och underhållning (vad ska han ta sig till härnäst, vända på kopparna för en jämnare uppvärmning?)
 

jojo

Well-known member
Killen du menar har gjort espresso till mig ett stort antal gånger så jag tror nog inte han är helt överflödig.
 

Fabian

Well-known member
jag känner honom, och jag påstår mig vara säker på att han gör sitt jobb, det handlar nog om tilfälligheter då du tyckt dig se honom göra annat.
 

NiklasM

Well-known member
Fick ett mail om att Sosta ska öppna på Götgatan/Medis - mittemot Hotel Malmen.
Det ligger väl Pizza Hut och ngt fjortis-suparställe där nu?

Well, spela roll. Trevligt med ett bra café till i krokarna till jobbet!

/n
 

mts

Well-known member
jag känner honom, och jag påstår mig vara säker på att han gör sitt jobb, det handlar nog om tilfälligheter då du tyckt dig se honom göra annat.

haha, ok då är det bara jag som har en lustig tajming på mina besök där, har bara fått kaffe från den längre (kan han vara italienare kanske?) killen som drar i spakarna och ger mig min fix för att orka gå vidare mot hötorget eller åt andra hållet beroende på mitt ärendes riktning.
 

Fabian

Well-known member
Ah det är så du menar... De har väl indelat så att en person i taget jobbar med maskinen, en i kassan, en i disken, osv beroende på tidpunkt och mängden kunder. Så han har väl antagligen haft lite för lite att göra när du vart där :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp