Stockholm Sosta

treefinger

Well-known member
Så var man där igen, Sosta på Sveavägen. Denna gång fick jag en riktigt fin cappuccino och espresson satt precis där den skulle. Kul med ett ställe som kör vidare på sin syditalienska stil på espresson.

Roligt också att det var rejält med folk där när jag kikade förbi.
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag sprang också förbi idag - körde en enkel espresso och den smakade ärligt talat ljuvligt gott. Skön nötsmak kvar i munnen länge efteråt...
 

Robhan

New member
Var på Sosta på Sveavägen idag och tog mig en cappuccino. Riktigt bra som vanligt.

Alla ni som varit där måste väl dock hålla med om en sak. Lillkillen som jobbar där och ofta mest får ta upp ordrar och bära undan disk är ju verkligen löjligt lik Harry Potter. Jag har alltid svårt att hålla mig för skratt när jag ser honom.
 

nnnc

Active member
Jag har flera gånger varit på sosta efter att ha läst så gott om dem här. Uruselt, EH och tom Waynes coffe brukar slår dem. Men eftersom folk tydligen haft behagliga upplevelser på sosta efterlyser jag vilka dessa baristor är. Jag är beredd att göra ett sista försök men avgjort inte med de som hittills serverat mig kaffe där.
 

Mmm Kaffe

Active member
Jag kommer alltid att gilla Sosta. Säga vad man vill, men inget café har betytt så mycket för espressosverige som detta.

Du Robhan, det är lågt att kommentera andra männiksor på det sättet. SKÄRPNING!
 

Fabian

Well-known member
Det var nånstans tidigare i tråden där det skrevs om De Roccis, något billigt italienskt som de packar om i egna påsar. Dock har jag ingen aning om hur det ser ut just nu.

Går inte på sosta så ofta, ligger på fel sida stan för mig. Men efter kanske fem besök på Sveavägen och lika många på Jakobsbergsvägen tycker jag mig kunna konstatera att espresson är MYCKET bättre på Sveavägen. Jag misstänker nästan att de är bättre på maskinrengöring där.
 

Joakim

Well-known member
Besökte Sosta på Jakobsbergsgatan igår. Tog en cappuccino som smakade fantastiskt bra. Jag köpte med en påse (1kg) hem. Är det fortfarande De Roccis bönor de använder och säljer?

I min smakreferens så passar denna bönblandning perfekt till mjölkbaserade espressodrycker...
 

Joakim

Well-known member
Nu har jag öppnat påsen jag köpte på Sosta och avsmakat den första espresson och cappun hemma. Espresson smakar bra, men inte fantastiskt. Men cappun smakar HELT FANTASTISKT, jag är mållös och lycklig :)

Lättarbetad är den dessutom, jag justerade kvarnen någon millimeter att mala något grövre än normalt, undvek att tampa hårt bara platta till. Och vipps, prefekt mussvans med underbar crema. Tänk om alla usla caffeer runt om i landet använde den här typen av lättarbetade bönor, då skulle ju även de kunna leverera hyfsade resultat.

Fulkaffe eller ej, detta är min favorit för mjölkbaserat...Ni som dricker cappu eller latte måste prova den...

Om någon vet om det fortfarande är De Roccis (70-R/30-A) bönor så vore jag glad för ett svar.
 

Tobiemme

Well-known member
var där idag och fick en dubbel ristretto. den var korrekt dragen (som vanligt) men utan mottling, dock. det måste vara mängder av robusta i det kaffet!! shitpåmfritt. inte så gott som espresso, faktiskt. jag fick till och med ta till sockret för att få det att smaka gott – och det händer ju som regel inte ifall man dricker en korrekt dragen espresso på arabicabönor. där ser man. :|
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag tog en enkel förra veckan på Sveavägen, som faktiskt smakade bra. Passade på att fråga vad de använder för blandning och fick ett lite nonchalant svar att det var en "egen blandning rostad på Sicilien". Mer en så verkade de inte veta och inte heller vara intresserade av.
 

Neroamaro

Member
"Mer en så verkade de inte veta och inte heller vara intresserade av."...
Henrik, det är precis så. De är inte intresserade av att ha för ingående kaffesnack. De vill bara leverera bästa möjliga kaffe med dom bönorna som sosta köper in.
Med tanke på de folktrycket som kilarna utsätts för år efter år så tycker jag att de gör ett kanonjobb. Smakar inte kaffet som du vill kan du be om en ny utan att bli ifrågasatt.


Tack Sosta för alla goda espresso genom åren. Moak eller inte..
 

awol

Well-known member
Med ett nyväckt kaffeintresse och efter att ha varit in här på forumet och läst ohälsosamt mycket, så var jag tvungen att testa en riktigt espresso. Har aldrig riktigt provat på drycken tidigare i sin rena form, då tanken på endast några cl dryck kändes lite fjuttigt. Man vill ju kunna sitta ner och njuta av kaffet en längre tid, tänkte jag. Hur som helst, vid senaste Stockholmsbesöket svängde jag förbi Sosta på Sveavägen - och vart totalt knockad! Fantastisk djup och smakrik, men det mest fantastiska var ändå den ljuva eftersmaken som levde kvar länge. Servicen var effektiv och vänlig.

Lite senare under dagen var jag inne på en Espresso House, för att kunna jämföra lite. Espresson var tunn och besk (och inte på ett bra sätt...) i smaken. Kostade ju dessutom nästan det dubbla. Dagen efter fick jag en fin espresso på något turisthak på Drottninggatan, dock inte Sosta-klass... Blir garanterat fler besök hos Sosta!
 

martink78

Well-known member
Espresso house har hyggligt bryggkaffe (för att vara en kedja) men om du vill ha espresso så är det bättre att satsa på nått av specialställena, Drop coffe och J&N koncept är nog mina favoriter, ligger dessutom nära varandra.
 

later

Well-known member
Sosta/Sveavägen är min favorit,snabb,effektiv -vit marmordisk- man dricker på 7 sec. och går. Serverar sin egen hemliga blandnig har dom sagt. Den enda espresson i stan som kanske överträffar min egen.;=)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp