Stockholm Sosta

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Sosta är alltid ett givet mål när jag är i trakterna. Lite trist att de inte vill redovisa vad de serverar i koppen bara, men det kanske har ändrats sedan jag var där senast i december?
 

von Thor

Kaffevision
Va där idag på götgatan. De envisas med att bygga upp ett mjölklager på ångröret, omskummad mjölk samt lös "kvarntamping". vad ska man säga, är det inte ett ställe som har höjts till skyarna för att de är italienare och bär slips med passande skjorta?
 

zix

Well-known member
Stenqvist sa:
Jag noterade samma sak när jag var där senast. Märkligt.
Tråkigt om det har blivit sämre. Har bara varit där en enda gång (bor inte i Stockholm) men då var jag på Sveavägen (heter den väl... den stora långa) och... jo, det måste ha varit Jakobsbergsgatan. För två år sen. Det var helt OK på Sveavägen, men riktigt bra på Jakobsbergsgatan. Lugnare också. Faktiskt en riktigt bra kaffe som jag minns det.
Killen som snackade mest på Jakobsbergsgatan var eventuellt ägaren själv. De var trevliga att snacka med på båda ställena och hade visserligen stil, men absolut inte samma spånigt överspända attityd som jag mötte på ett par andra kaffebarer där den sommaren. Blev så när helt vaccinerad mot kafébesök i Stockholm, men Sostas räddade situationen med den äran.

Kommer tyvärr inte ihåg vad de tråkiga ställena hette, man glömmer väl gärna sånt. Bäst av de jag var på var iallafall Sostas och sen kom två ställen nära varandra alldeles i närheten av T-banestationen som hette... Rådhuset måste det vara, på Kungsholmen.
 

mb

Active member
Har också erfarenheten att det blivit sämre på Sosta (den på Jakobsbergsgatan). Tidigare var ju Sosta Stockholms bästa espressobar, men de senaste gångerna jag varit där så har de gett ett oengagerat och slarvigt intryck.
 

mb

Active member
Sosta på Jakobsbergsgatan kom på tredje plats när DN utnämnde Stockholms bästa caféer (Gulddrake-utdelningen). Kan dock konstatera att de inte bättrat sig när det gäller tillverkning av cappuccino. Dels värmde Baristan på "gammal" mjölk (i vanlig ordning ?!?) och dels tenderade mjölken att hamna överst som ett lock. I och för sig långt ifrån det kräkmedel som serveras på många andra fik, men definitivt inte så att det borde placera sig som ett av Stockholms tre bästa fik :shock: :roll: :?
 

Marv

Well-known member
var på Sosta sveavägen för någon månads sedan och fick en juste enkel....
 

kaleii

Well-known member
Drack en väldigt god enkel på götgatsbacken för två veckor sedan. Den smakade alldeles förträffligt.
 

kalous

Member
De som har Sosta ska öppna ett syster-"Sosta" i New York. Så det lär ju ha gått rätt bra för dem. Mjölklager eller ej.
 

Lars

Well-known member
Det låter som en bra idé med tanke på att det är väldigt svårt att få tag i vettigt kaffe där. Någon aning om när i tiden detta ligger?
 

Lars

Well-known member
Jag passade på att göra besök både på Sveavägen och Götgatan och måste säga att jag var nöjd med båda besöken. Jag observerade (som tidigare nämnts) att det i båda fallen endast blev en lös kvarntampning och det kändes inte som om det lades mycket kärlek i de kopparna, men detta till trots så var slutresultatet mycket bra. Jag gillade definitivt deras blanding. Jag var på väg att köpa en påse, men sen så tänkte jag för närvarande har en hel del kaffe hemma och att det redan hade spenderats för mycket pengar i huvudstaden. Jag tyckte att det låg hyggligt i pris med 180 kr/kg. Enligt en av killarna bakom disken på Sveavägen, så var det 80% arabica (bara en sort) och 20% robusta.
 

von Thor

Kaffevision
hittade dit igår (götgatan), blev också nöjd med resultatet. Har alltid tyckt att sosta bara är fina skjortor och slipsar men espresso kan de naturligtvis. Kvarntampning eller ej, vet inte, men så länge det smakar bra så varför gnälla. Det ända de kan ändra på är ångarmen som är full med mjölk. Är mycket tveksam till att de bara skulle ha 20% robusta i kaffet. Smakar så mycket jord att det måste vara mer än så.
 

alexander

Member
Tjena gänget!

Lite kort om Sosta, eftersom jag känner både Johan och Pino som äger kedjan.

De kör idag deroccis 30/70-blend dvs 70% robusta vilket är otroligt mycket. Då är det bättre att underextrahera en aning och tampa något lösare så man inte får för mkt beska och syra. I italien hittar du knappast biligare kaffe än deroccis så det är absolut inte något klasskaffe. Att de bytte beror nog mycket på att de ville pressa kostnaderna då de vid den tidpunkten precis öppnat baren på Götgatan samt den numera nedlagda på Rörstrandsgatan.

Jag tycker de borde byta, men de får ett riktigt bra pris av Nino och killarna på Italiensk Matkultur...:)

Betr Sosta New York är det faktiskt en föredetta anställd på Sosta Sveavägen och senare på Götgatan, Solis, som öppnat där tillsammans med en god vän. den heter inte Sosta och har inget med Sosta att göra, tro mig.

I övrigt är sosta rätt överreklamerat. tröjor och dekaler är ett bra uttryck. Ett annat är att man inte ser skogen för alla träd. Men, för oss kaffenördar är det ju rätt lätt att hålla koll på att de flushar grupperna innan de sätter in pf:en, torkar ångrörer, rengör pf:en emellan shotsen osv vilket de gör mer och mer sällan och det är aldrig ett bra tecken dessvärre.

Alltså går jag numera sällan på sosta utom på söder vilket bara har att göra med den grymma bristen på hyffsade ställen kring medis.
 

Johan

Well-known member
Jag var förbi Sostas på götgatan i torsdags och blev mycket besviken, jag beställde en enkel som var riktigt fin men mina vänner som beställde varsin cappu fick uppleva omskummad mjölk och otorkat ångrör. Jag brukar inte gå till Sostas just på götgatan men efter att ha läst tråden här verkar det ju vara mer eller mindre standard...

--Johan
 

Fredrik

Well-known member
Tittade förbi för en enkel igår... Bra service och schysst utformning av kaffebaren. Men, kaffet bjöd inte direkt på någon smaksensation. Ganska slätstruket och ospännande.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp