Snygga mönster på mjölken...

Jonaz

Active member
Well...
Hur gör man? Tips & trix emottages tacksamt...

Själv kan jag kontra med drinkfrågor... ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är nanna-dags, men jag kan lova dig att ämnet kommer behandlas utan stop från och med idag ;)
 

Ante

Well-known member
Antar att du syftar på etching när man med hjälp av syrups bildar mönster på skummet

typ så här:
IMG_3859.jpg


Annars så har du ju Rosettan (lövet), Hjärtat och Äpplet som man kan skapa genom att hälla i mjölken i kaffet på ett visst sätt.

Sånna här trådar brukar bokstavligen explodera av bilder och tips så det kommer nog att dyka upp.

Själv har jag svårt för att förklara utan att bli för långdragen så jag låter bli.

Finns dock en hel del guider ute på nätet, sök på latte art och etching så hittar du säkert nått tillsvidare
 

mrjohan

Well-known member
Det är en halv vetenskap att hälla upp snygga mönster, såsom rosettas, löv och äpplen. Det gäller framförallt att börja med rätt förutsättningar och utgå från en bra skummad mjölk med mikrobubblor, dvs. så små luftbubblor i mjölken att de knappt syns. Creman är också viktig vid skapandet av latte-art (även om det skulle funka att hälla latte-art i en espresso med väldigt tunn crema).

En guide jag haft stor nytta av finns här:

[trasig länk - borttagen]

Den inkluderar även ett avsnitt om just latte-art.

Annars är det träning, träning och åter träning som gäller för att lära sig hur mjölken och espresson ter sig under upphällning i olika hastigheter, avstånd från koppen m.m. m.m.
 
Senast redigerad av en moderator:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp