Malmö Te och Kaffehuset

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Mattias på "Kaffehuset" har alltid någon spännande böna i kvarnen redo att servera i utsökt trecentilitersformat. Ligger på Fersens väg och som bonus finns en mängd E61-gruppare att vila ögonen på medan man dricker kaffet.
 

puttec

Well-known member
Förutom att man kan få sig gott kaffe här så har han ju en hel del tillbehör för "hemmabaristan" till bra priser.
 

Lars

Well-known member
Butiken har varit stängd de senaste veckorna pga flytt till större lokaler bra 50 meter i från den gamla butiken. Enligt den senaste informationen jag har fått, så skall butiken öppna imorgon eller på fredag.
 

jope

Well-known member
Nog har det öppnat alltid...innan jag lämnade Malmö i onsdags var jag inne. Kommer inte ihåg om det varit öppet 2 el 3 dagar.
Jag köpte lite koppar och kaffe . Han har lite kvar att göra i butiken men det var ett mycket trevlig och proffsigt bemötande. Inköp för dagen, utöver kopparna, bidde J&N 5 estate - ska bli kul att pröva och "inviga" semestern med.
 

matsf

New member
Var där och handlade maskin av honom idag. En Isomac Venus, vilket var vad min budget klarade. Jag fick ett dunderintryck av stället. Riktigt bra service och kunskap, vad jag kunde bedömma.
 

Kaffemannen

Well-known member
Måste passa på att tacka för alla goda omdömmen, man gör så gott man kan.. och kan väl inte mer än beklaga att det är först nu jag blivit medlem här.. Man får väl skylla på tiden eller något :shock:
 

Asprilla

Well-known member
"te & kaffehuset" är finemang! kom hit som novis för ett par år sedan, då jag nyss inhandlat min första kaffekvarn. har fått god hjälp att hitta de bönor som passar mig till de olika tekniker jag använder; brygg, bistro och mocka. har alltid fått svar på de frågor jag haft.

har dessutom fått hjälp när jag tittat på ny kvarn nu när jag ska uppgradera till elektrisk. importerar jag inte en demoka m-203, så blir det en solis från te & kaffehuset. kommer även kolla igenom sortimentet när det är dags att uppgradera till espressomaskin. för på te & kaffehuset vet jag av erfarenhet att man får goda råd och tips.

det enda jag saknar är en hemsida, eller det kanske finns? väl gömd isf.
 

ts

Well-known member
Asprilla sa:
nu när jag ska uppgradera till elektrisk. importerar jag inte en demoka m-203, så blir det en solis från te & kaffehuset. kommer även kolla igenom sortimentet när det är dags att uppgradera till espressomaskin.

Ärr det inte bättre att köpa en kvarn som du kan ha även när du köpt en espressomaskin?
 

Asprilla

Well-known member
ts sa:
Asprilla sa:
nu när jag ska uppgradera till elektrisk. importerar jag inte en demoka m-203, så blir det en solis från te & kaffehuset. kommer även kolla igenom sortimentet när det är dags att uppgradera till espressomaskin.

Ärr det inte bättre att köpa en kvarn som du kan ha även när du köpt en espressomaskin?

jo, det hade ju varit det absolut bästa. vill du utveckla ditt resonemang eller var du klar? ;)
 

ts

Well-known member
Asprilla sa:
ts sa:
Asprilla sa:
nu när jag ska uppgradera till elektrisk. importerar jag inte en demoka m-203, så blir det en solis från te & kaffehuset. kommer även kolla igenom sortimentet när det är dags att uppgradera till espressomaskin.

Ärr det inte bättre att köpa en kvarn som du kan ha även när du köpt en espressomaskin?

jo, det hade ju varit det absolut bästa. vill du utveckla ditt resonemang eller var du klar? 😉

Solis 166 anses inte hålla måttet som espressokvarn, se t.ex. [trasig länk - borttagen]. Du bör nog satsa på en m-203 eller bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kaffemannen

Well-known member
Sidan är på gång, men kommer dröja ytterligare ca en månad... detta pga ett annat projekt som tagit mycket av min tid. Kul att du/ni är nöjda med butiken!
Vill passa på att berätta att vi har stängt denna lördagen om det är någon som hade tänkt komma in då.

Tycker för övrigt att Solis/Dualit passar till de flesta "standard hemmamaskiner", alltså maskiner i 1000-3000:- klassen, men självklart finns det alltid bättre saker att välja mellan, allt är så klart en penningfråga och vad man har för utrustning i övrigt. Macap m4 är till exempel ett mycket bra val för de kräsna, eller varför inte M203 om man vill slippa doseringshuset eller Anfim...osv.

För de som har ett stort intresse för kvarnar så kan jag berätta att vi ska ha ett stort kvarn-test hos mig (proffskvarnar 10.000 - 20.000 - klassen) snart.
Jag, Jens Brine, Aldo, Torkel Hultén, Jacob Nilsson m.fl ska testa kvarnar ner till microskopnivå. Mäta temperaturer på kaffet, se på formen på kornen efter malning och givetvis smaka skillnaderna på kaffet i olika kvarnar mm, mm. Vi kommer publicera resultatet på ett eller annat sätt och givetvis kan jag lägga upp det här om det finns intresse. Detta gör vi bl.a för att hjälpa maknaden att komma vidare i utvecklingen av kvarnar. T.ex har det talats om att sätta ngn form av kylflänsar i kvarnarna för att hålla temperaturen nere vid malning... Vi får se vad som händer :D

Hmm, hamnade nog lite off-topic här...
 

wesaft

Well-known member
Soliskvarnen kan göra en god espresso, fast det finns bättre som alla säger.
Köpt en 203:a nu som faktiskt inte kändes som ett så stort lyft, klart att steglöst är bra att ha för att korrigera rinntid.
Fast jag ska in till kaffemaskinen och byta/kontrollera den för malskivorna var inte 100% rakt inställda. Kan jämföra mer sen när jag har en kvarn som är 100%.

Kylflänsar låter spännande, ska plocka upp en från allt mitt datorskräp, på med en fläkt, sen gäller det bara att få bra kontakt med malskivorna på något sätt :)

edit: ok, ska klargöra lite, solis funkar bra som budget men man vill nog ha något bättre framöver ändå. Pratar vi om samma modell nu förresten? vilken finns i butiken?
Mina malskivor var nog helt raka trots allt, det var muttern i mitten som lurade mig, var inne och meckade med Cheffalo idag. Fast jag la mellanskillnad och bytte till en Anfim.

Det ska bli mycket intressant att läsa kvarntestet när det blir klart.
 

Asprilla

Well-known member
kaffemannen,

skulle du kunna ta hem "Cialde Moka (mokapods)" från mauro? sprang på dem på en hemsida och blev ganska nyfiken. bra att ha liggandes för de stunder man inte orkar mala.

eller skulle efterfrågan kanske vara så liten att det inte är lönt?
 

Kaffemannen

Well-known member
Visst kan jag testa dem! Kan komma med nästa beställning... Förmodligen slutet på nästa vecka om det är intressant?. Har inte haft några förfrågningar på dem (främst för att jag personligen förespråkar färskmalet kaffe) men är alltid öppen för att testa..
 
Topp